[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۷
  • دوره جدید

دوری از سرطان با راهکارهای ساده، روزنامه شیراز نوین

محققان برخی از سبک‌های زندگی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند خطر سرطان را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
به گزارش بهداشت نیوز، رعایت بیشتر توصیه‌های پیشگیری از سرطان که سبک زندگی سالم را تشویق می‌کند، خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها و برخی سرطان‌های خاص را کاهش می‌دهد.
رفتارهای سالم می‌توانند به بهبود سلامت شما و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها همچنین بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت و پوکی استخوان کمک کنند و حتی تغییرات کوچک می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد؛ بنابراین کنترل سلامتی خود را به دست بگیرید و دوستان و خانواده خود را نیز تشویق کنید که این کار را انجام دهند.
برای شروع یک یا دو رفتار را انتخاب کنید؛ هنگامی که آنها را حذف کردید به سراغ بقیه بروید. هر روز فعالیت بدنی و حرکت را وارد زندگی خود کنید، زمان حضور در مقابل تلویزیون و رایانه را محدود کرده و سعی کنید بیشتر بایستید.
از رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید؛ وعده‌های کوچکتر را انتخاب کنید، آهسته‌تر غذا بخورید و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
نتایج تحقیق جدید برخی از گزینه‌های کلیدی در سبک زندگی را شناسایی کرده است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را تا ۳۰ درصد کاهش دهد؛ این موارد شامل محدود کردن مصرف گوشت قرمز به سه وعده در هفته، پرهیز از نوشیدنی‌های شیرین و حفظ رژیم‌غذایی غنی از فیبر است.
فعالیت بدنی منظم، دستیابی به وزن مناسب و به حداقل رساندن مصرف فست فود نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. نکته قابل توجه، پرهیز کامل از مصرف الکل به‌عنوان یکی دیگر از مراحل مهم در پیشگیری از سرطان خواهد بود.
این تحقیق با هدف ارزیابی اثربخشی دستورالعمل‌های قبلی ایجادشده توسط صندوق تحقیقات سرطان جهانی(WCRF) و مؤسسه آمریکایی تحقیقات سرطان(AICR)، توسط دانشمندان دانشگاه نیوکاسل بریتانیا انجام شد.
این مطالعه شامل تجزیه ‌و تحلیل داده‌های ۹۴ هزار و ۷۷۸ بزرگسال بریتانیایی با میانگین سنی ۵۶ سال، با استفاده از اطلاعات گزارش‌شده در مورد رژیم غذایی و ورزش، همراه با شاخص توده بدن(BMI) و اندازه‌گیری دور کمر بود.
شرکت‌کنندگان براساس پایبندی آنان به هفت توصیه از ۱۰ توصیه اصلی ارزیابی شدند؛ به دلیل محدودیت داده‌ها، برخی از توصیه‌ها مانند اجتناب از مکمل‌های ضدسرطان و رعایت دستورالعمل‌های پزشکی تشخیص پس از سرطان از مطالعه حذف شدند.
محققان تشخیص‌های سرطان را در دوره‌ای هشت‌ساله با استفاده از داده‌های ثبت سرطان، تنظیم برای عواملی مانند سن، جنس، وضعیت اجتماعی اقتصادی، قومیت و عادت‌های سیگار کشیدن دنبال کردند.
در طول این مطالعه، ۷۲۹۶ شرکت‌کننده(۸ درصد) مبتلا به سرطان تشخیص داده شدند؛ این یافته‌ها ارتباط واضحی را بین پایبندی به این توصیه‌های سبک زندگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان نشان داد.
به ازای هر دستورالعمل پیروی‌شده، خطر ابتلا به سرطان ۷ درصد کاهش یافت؛ شرکت‌کنندگانی که نمرات پایبندی ۴.۵ یا بالاتر را داشتند، ۱۶ درصد کاهش خطر ابتلا به همه سرطان‌ها را در مقایسه با افرادی که امتیاز ۳.۵ یا کمتر داشتند، نشان دادند.
ارتباط مصرف فست فود با سرطان به نقش آن در چاقی نسبت داده شد که می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شود و رشد تومور را تقویت کند. گوشت قرمز و فرآوری‌شده به دلیل داشتن ترکیبات بالقوه مضر مورد توجه قرار گرفتند؛ در حالی که الکل مرتبط با آسیب دی ان ای و سرطان‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت.
با این‌حال، یافته‌های منتشرشده در مجله BMC Medicine بر اهمیت انتخاب سبک زندگی در پیشگیری از سرطان تأکید می‌کند.
محققان برخی از غذاهایی که ممکن است به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و غنی از مواد مغذی، خطر سرطان را کاهش دهند را در ادامه معرفی کردند:
سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج و کلم که مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.
توت‌ها؛ به ویژه زغال اخته، توت فرنگی و شاه توت، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند.
سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل حاوی سولفورافان هستند که تصور می‌شود خواص ضدسرطانی دارند.
غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و جو دوسر فیبر رژیمی دارند که با کاهش خطر سرطان روده بزرگ مرتبط است.
گوجه‌فرنگی منبع خوبی از لیکوپن؛ آنتی‌اکسیدانی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است.
سیر و پیاز ترکیبات گوگردی دارند که ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. آجیل؛ به ویژه گردو و بادام، سرشار از مواد مغذی مفید و چربی‌های سالم هستند. زردچوبه؛ ادویه‌ای حاوی کورکومین، به دلیل خواص ضدالتهابی آن شناخته شده است.
ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که اثرات ضدالتهابی دارند.
چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است از آسیب سلولی جلوگیری کرده و خطر سرطان را کاهش دهد.
گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی متعادل، همراه با فعالیت بدنی منظم، می‌تواند به سلامت کلی کمک کند و به ‌طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
خطر ابتلا به سرطان را می‌توان به ‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر عوامل مختلف سبک زندگی قرار داد. سیگار کشیدن شاید شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین عامل خطر برای بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان ریه، گلو، دهان و مثانه باشد؛ به طور مشابه، مصرف بیش از حد الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان کبد، سینه و مری مرتبط است.
رژیم غذایی
رژیم غذایی نیز نقش مهمی دارد؛ رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت‌های فرآوری‌شده و میوه‌ها و سبزیجات کم می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند؛ به ویژه، گوشت‌های فرآوری‌شده و قرمز با سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. چاقی یکی دیگر از عوامل خطر مهم است که خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و کلیه را افزایش می‌دهد.
فعالیت بدنی
عدم تحرک بدنی به ‌طور غیرمستقیم با افزایش احتمال چاقی در خطر ابتلا به سرطان نقش دارد، اما ممکن است تأثیر مستقیمی نیز داشته باشد. فعالیت بدنی منظم برای کاهش خطر برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه و روده بزرگ شناخته شده است.
ترکیبات مضر؛ اشعه ماورا بنفش
قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش از خورشید یا برنزه به‌ طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان‌های پوست ازجمله ملانوم را افزایش می‌دهد. اقدامات ایمن در برابر آفتاب، مانند استفاده از کرم ضدآفتاب و پوشیدن لباس‌های محافظ، اقدامات پیشگیرانه مهمی هستند.
آلاینده‌ها و مواد شیمیایی
سایر عوامل سبک زندگی شامل قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی و مواد شیمیایی است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این شامل قرار گرفتن در معرض آزبست؛ مواد شیمیایی خاص در محل کار و آلودگی هوا نیز هست.
عفونت‌ها
علاوه بر این، برخی عفونت‌ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) و هپاتیت B و C با سرطان مرتبط هستند. واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیرانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با این ویروس‌ها را کاهش دهد.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیروی از توصیه‌های پیشگیری از سرطان مبتنی بر سبک زندگی با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی