[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

حسابرسان خبره حامی تولید هستند ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در خصوص قانون مالیات‌های مستقیم که اخیراً لایحه اصلاحیه به مجلس ارائه شده است، گفت: این لایحه فشار مضاعفی را به بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی وارد خواهد کرد که با توجه به دوره نونهالی بنگاه‌ها، باید نگاهی تازه به آن داشت که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای دقت نظر داریم.
محمدصادق حمیدیان در آیین گرامیداشت روز حسابدار و هم‌زمان با شروع به کار انجمن صنفی مؤسسات حسابرسی استان فارس بیان کرد: نظام مالیاتی در مقطعی اعلام کردند که اعداد بالای ۸۰۰میلیون تومان توسط حسابرسان رسمی مورد ارزیابی و قبول قرار گیرد، اما درصد اندکی از این حسابرسی‌ها توسط حسابرسان انجام و ارائه شد که مورد قبول قرار نگرفته، اما مجدد حساب و کتاب مالیاتی روی آنها باز شده است.
وی با تأکید بر اینکه قداست انجام فعالیت حسابداران، حسابرسان و تشکل‌ها باید توسط سازمان متبوع مورد نظر قرار گیرد، افزود: ضروری است که سازمان امور مالیاتی به نظر متخصصان و کارشناسان، حسابداران و حسابرسان احترام بگذارد و به سمتی حرکت کنیم که اگر بنگاهی فعالیتی دارد، در زمانی که نیاز به حسابرسی است، صداقت واقعی و تراز حسابرسی آن را محترم دانسته و تأیید کنیم و در صورت وجود مشکل به حل مشکل کمک کنیم.
حمیدیان اظهار کرد: این در حالی است که در رابطه با برخی از بنگاه‌ها به ویژه بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار، در شهرهای بزرگ شاهد هستیم که صورت‌های مالی که توسط سیستم بازرسی تأیید می‌شود، به طور کامل توسط سازمان امور مالیاتی نیز پذیرفته می‌شود، اما در شهرهای کوچک هنوز با تنگ‌نظری‌هایی روبه‌رو هستیم که امید داریم در این زمینه نیز فرهنگ‌سازی لازم در شهرهای کوچک انجام شود.
وی اضافه کرد: در قانون جدید مالیات‌ها، تلاش دولت بر این است که تعداد زیادی از معافیت‌های مالیاتی را از بین ببرد یا تقلیل دهد و تلاش بخش خصوصی این است که بحث نونهالی در سرمایه‌گذاری و دوران بازدهی را از طریق مجلس به صورت قانونی مورد توجه و حمایت مالیاتی قرار دهد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه دولت باید به فکر راهکاری جز دریافت مالیات برای تأمین هزینه‌های خود باشد، ادامه داد: نکته مهم این است که دولت نباید به طور یک‌طرفه درآمد را مبتنی بر مالیات افزایش دهد و هیچ راهکاری برای حل مشکل هزینه کلان دولت و برگشت آن به شکل ملموس نکند و به نظر می‌رسد تلاش دولت برای اخذ مالیات ابعاد مختلفی از جمله سیاسی دارد.
حمیدیان از دیگر ایرادات لایحه اخیر سازمان امور مالیاتی را قراردادن پایه ثابت مالیاتی عنوان کرد و افزود: در کشوری که تورم حدود ۵۰ درصد دارد، چطور یک عدد مشخص به عنوان پایه مالیاتی ثابت تعریف شده است؟ آیا شاخص دیگر و ممیزی بهتری وجود نداشت؟ نرخ تورم چه اثری بر این موضوع خواهد داشت؟ که این موضوع ابهامات و ابعاد منفی فراوان دارد.
وی تصریح کرد: در مباحث تخصصی و کارشناسی مانند مالیات بر خودروهای لوکس احساسی و مقطعی برخورد شد که پاسخ‌گو نخواهد بود و قانون باید به صورت کلی به مباحث کلان بپردازد که نگاه ریزبینانه و توجه زیاد به جزئیات قطعاً مشکل جدیدی را ایجاد خواهد کرد که نظر بخش خصوصی در این زمینه وجود مشکلات فراوان در لایحه جدید قانون مالیات‌های مستقیم ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به مجلس است که انتظار داریم مورد توجه قرار گیرد.
حمیدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شروع به فعالیت این انجمن در استان فارس بیان کرد: یکی از مشکلات مدیران ارشد واحدها و بنگاه‌های اقتصادی ما فارغ از اجرای خوب و دقیق‌تر از فعالیت خود، عدم آگاهی فنی از مفهوم عددی و ارتباطات اعداد در ترازهای مالی و رسیدگی‌های حسابداری است؛ زیرا سیستم مالی و حسابداری می‌تواند به عنوان ابزاری مفید برای مدیران باشد.
وی ادامه داد: تشکل‌های حسابداری و حسابرسی به مثابه کل واحدی تجلی‌گاه اندیشه و تفکرهای برتری هستند که در عین داشتن اختلاف نظرهای فردی، در تصمیمات و اقدامات جمعی تأثیر وافری خواهند داشت که استقبال خوب و شکوهمند اعضا از این مراسم به خوبی مؤید این موضوع است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی