[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این نشانه در کف دست می‌گوید که به بیماری کبدی مبتلا هستید، روزنامه شیراز نوین

طبق مطالعات انجام‌گرفته التهاب و قرمزی کف دست می‌تواند دلیل بر اختلال جدی عملکرد کبد باشد. این علامت به نام اریتم(التهاب) ثانویه کف دست شناخته شده است و در واقع نخستین علامتی است که نشان می‌دهد اختلالی در بدن رخ داده است.
به گزارش بهداشت نیوز، بیماری‌های کبد علائم مختلفی دارند؛ یکی از علائم اولیه که می‌توانید سریع آن را تشخیص دهید، ایجاد مشکلاتی بر روی پوست کف دست می‌باشد.
در یک بدن سالم، کبد دائماً در حال انجام فعالیت است؛ این عضو در مراحلی چون پردازش مواد غذایی، کنترل مواد سمی، بالا بردن میزان ایمنی بدن و بسیاری موارد دیگر نقش مؤثری دارد. اگرچه بسیاری از ما نسبت به موضوعاتی که به شدت تهدید‌کننده سلامت کبد هستند اطلاعی نداریم، اما این عضو یکی از حساس‌ترین و حیاتی‌ترین اعضای بدن هر انسانی است.
در صورتی که برخی افراد تصور می‌کنند بروز بیماری‌های کبدی‌شان مربوط به مسائل ژنتیکی است، باید گفت بعضی عوامل زیست‌محیطی نیز گاهی در این خصوص دخیل هستند؛ از جمله قرار گرفتن در معرض ویروس‌های خاصی چون هپاتیت، مصرف الکل و چاقی. به تدریج این عوامل موجب بروز بیماری سیروز کبدی و زخم ناحیه کبد می‌شوند؛ به‌نوعی که نهایتاً کبد از کار می‌افتد. لذا باید به علائم بارز بیماری کبد توجه کافی داشت و یکی از این راهکارها تشخیص از طریق دست‌هاست. 
چنانچه دست‌ها به حالتی ملتهب و قرمز درآمده، ممکن است نشان‌دهنده بروز بیماری کبد باشد.
تغییری در کف دست‌ها که نشانه بیماری کبدی است
طبق مطالعات انجام‌گرفته التهاب و قرمزی کف دست می‌تواند دلیل بر اختلال جدی عملکرد کبد باشد. این علامت به نام اریتم(التهاب) ثانویه کف دست شناخته شده است و در واقع نخستین علامتی است که نشان می‌دهد اختلالی در بدن رخ داده است.
بنا به مطالعات صورت‌گرفته، حدود ۲۳ درصد افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی، التهاب و قرمزی کف دست را تجربه کرده‌اند؛ اگر چه همچنین در حالت مشابه این علامت تحت عواملی چون اختلالات ژنتیکی نادر که بدن میزان مس زیادی تولید می‌کند و نیز در مواردی که اختلال عملکرد متابولیسم آهن بدن وجود دارد با بالا رفتن میزان آهن بدن نیز بروز می‌یابد.
هنگامی که فرد دچار حالت اریتم و التهاب پوست دست شده، در واقع کف هر دو دست بیمار و به ویژه در قسمت زیر انگشتان به حالت التهاب و قرمزی در‌می‌آید؛ البته در برخی موارد خود انگشت‌ها دچار التهاب می‌شوند و فرد احساس داغی و تا حدی سوزش در این قسمت‌ها می‌کند و در عین حال احساس درد وجود ندارد. 
در واقع میزان شدت این التهاب و قرمزی منوط است به شدت میزان علائم بیماری.
اهمیت توجه به سلامت دست‌ها و کبد
کارشناسان بر این باورند که دقت به سلامت دست‌ها یکی از بهترین مشخصه‌های ظاهری در تشخیص بیماری‌های تهدیدکننده کبدی است؛ در واقع این التهاب و قرمزی مربوط است به اتساع و گشادی مویرگ‌های خونی و هر چقدر این میزان درجه التهاب بیشتر باشد(البته در صورت وجود بیماری) دلیل شدت هر گونه بیماری پایه است.
طی انجام تحقیقاتی، برخی افراد که دچار حالت شدید التهاب و قرمزی کف دست بودند، اظهار داشتند که این التهاب و قرمزی دست‌ها منوط است به عواملی چون میزان دما، قرار گرفتن در شرایط احساسی، فشار دادن دست‌ها و یا قرار گرفتن بازوها در جهت بالا که البته باید گفت این‌گونه عوامل موجب بروز التهاب خیلی شدید نمی‌شوند.
دلایل دیگر التهاب کف دست
التهاب کف دست می‌تواند علامت ابتلا به دیگر بیماری‌های تهدیدکننده نیز باشد. 
علاوه بر اینکه التهاب کف دست می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های کبدی باشد باید گفت این علامت می‌تواند نشانه ابتلا به دیگر بیماری‌های تهدیدکننده نیز باشد.
به‌عنوان مثال در حدود ۶۰ درصد افراد مبتلا به روماتیسم و التهابات مفصلی و در حدود ۱۸ درصد افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئید، چنین علامتی را تجربه کرده‌اند. 
همچنین طبق تحقیقات پزشکی التهاب کف دست در مورد ۳۰ درصد خانم‌های باردار به دلیل تغییرات عروقی و هورمونی بدن بروز می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی