[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه نان شیرمال، روزنامه شیراز نوین

نان شیرمال یکی از انواع نان‌های سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که به‌عنوان صبحانه و عصرانه مصرف می‌شود؛ برای مشاهده این آموزش شیرینی‌پزی در ادامه با ما همراه باشید:
 
 مواد لازم
آرد نانوایی: ۴۰۰ گرم
شیر: نصف پیمانه
آب: نصف پیمانه
شکر: ۱۲۰ گرم
پودر مخمر فوری: ۱٫۵ قاشق سوپ‌خوری
تخم‌مرغ: ۱ عدد
روغن مایع: سه‌چهارم پیمانه
نمک: نصف قاشق چای‌خوری

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه نان شیرمال خانگی ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا فر گرم شود. یک کاسه فلزی را هم تا نیمه پر از آب می‌کنیم و داخل فر قرار می دهیم. حالا خمیرمایه را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم با هم در یک کاسه مخلوط می‌کنیم.
 مرحله دوم
در ظرف حاوی خمیرمایه را می‌بندیم و کنار می‌گذاریم تا حباب بزند و به عمل آید. حدوداً سه تا پنج دقیقه برای عمل آمدن خمیرمایه کافی است. حالا یک ظرف گود و جادار انتخاب می‌کنیم و تخم‌مرغ را به همراه شکر، شیر ولرم و نمک در آن می‌ریزیم.
 مرحله سوم
حالا نصف آرد را به همراه خمیرمایه به ظرف اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم تا مواد یک‌دست شوند. در ادامه روغن را اضافه و کم‌کم آرد باقی‌مانده را اضافه می‌کنیم تا خمیر جمع شود و حالت منسجم پیدا کند.
 مرحله چهارم
در این مرحله روی یک سطح صاف مقداری آرد می‌پاشیم، سپس خمیر را روی سطح صاف ۱۰ دقیقه ورز می‌دهیم. اگر حین ورز دادن خمیر کمی سفت شد، می‌توانید کمی شیر ولرم به آن اضافه کنید تا حالت خشکی خمیر از بین برود.
 مرحله پنجم
پس از اینکه ورز دادن خمیر به پایان رسید، باید خمیر را داخل ظرفی قرار بدهیم که حجمش دو برابر حجم خمیر باشد. ابتدا ظرف را با روغن چرب می‌کنیم، سپس خمیر را داخل ظرف قرار می‌دهیم و روی در ظرف را یک پارچه تمیز یا سلفون می‌کشیم.
 مرحله ششم
در این مرحله خمیر را باید یک جای گرم قرار بدهیم تا عمل بیاید؛ حدود یک ساعت بعد خمیر باید دو برابر شده باشد. حالا خمیر را با فشار دست کمی ورز می‌دهیم تا هواگیری شود، سپس به چونه‌های ۱۰۰ گرمی تقسیم می‌کنیم.
 مرحله هفتم
چونه‌ها را می‌توانید با وردنه کمی صاف کنید یا به صورت لوله‌ای شکل بدهید و ببافید؛ این مرحله به سلیقه خودتان بستگی دارد. پس از اینکه خمیر شکل داده‌شده را داخل سینی فر چیدیم، رومال می‌زنیم و کنجد می‌پاشیم.
 مرحله هشتم
پس از اینکه رومال زدیم، سینی فر را داخل فر که از قبل گرم کرده‌ایم قرار می‌دهیم؛ حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز است تا نان‌ها آماده شوند. پس از گذشت این مدت اگر روی نان‌ها طلایی نشده بود گریل را روشن کنید تا روی نان‌ها هم طلایی شود.
طرز تهیه رومال شیرمال
برای درست کردن رومال نان شیرمال ابتدا یک عدد زرده تخم‌مرغ را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنیم تا یک‌دست شوند. سپس برای براق شدن روی شیرمال‌ها ۱ قاشق غذاخوری روغن هم اضافه و با دیگر مواد مخلوط کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی