[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نماینده کازرون در مجلس: دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل گاهاً اجرا نمی‌شود، روزنامه شیراز نوین

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اتفاقاتی همچون حملات سایبری قابل پیش‌‌بینی است. پدافند غیرعامل این‌ها را پیش‌بینی می‌کند و دستور‌العمل‌هایی هم صادر می‌کند، اما همه‌ این دستورها توسط دستگاه‌های اجرایی، اجرا نمی‌شود.
فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با نتیجه بررسی‌ها در پی «اختلال در سیستم سوخت‌رسانی کشور» گفت: با پیشرفت علم و فناوری روش‌های آفندی و پدافندی نوین هم به وجود می‌آید و کشورهایی که در حال رقابت چه آشکارا و چه در خفا هستند، دست به خراب‌کاری و آسیب‌رسانی به کشور مقابل می‌زنند.
وی ادامه داد: اگر قائل به این باشیم که کشورهایی داریم که رقیب ما هستند و با وقوع انقلاب اسلامی در ایران موافق نبودند و با تلاش‌هایی از جمله تجزیه و تحمیل جنگ هم در مقابل ما موفقیتی در مسیر خواسته‌های خود به‌دست نیاوردند، اکنون این مبارزه با استکبار ادامه دارد و به شکل‌های جدیدی که بیشتر غیرنظامی است، دشمنان به کار خود ادامه می‌دهند.
نماینده مردم کازرون در مجلس تصریح کرد: این مبارزه و حملات امروزه شکل‌های متنوعی به خود گرفته که از جمله‌ آنها می‌توان به حملات سایبری، حملات زیستی، تهاجم اقتصادی، حملات شیمیایی و... اشاره کرد و این حمله هم پدیده‌ جدیدی نبود.
عباسی با اشاره به عدم رعایت دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل تأکید کرد: این اتفاقات قابل پیش‌‌بینی است. پدافند غیرعامل این‌ها را پیش‌بینی می‌کند و دستور‌العمل‌هایی هم صادر می‌کند، اما همه‌ این دستورها توسط دستگاه‌های اجرایی، اجرا نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اجرای دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل هزینه‌ دارد. با دوستان پدافند قبلاً صحبت کردم و شخصاً در این حیطه فعالیت داشتم و حتی برخی دستورالعمل‌های پدافند را خود من تهیه کردم و می‌دانم ساعت‌ها و سال‌ها دقت و بررسی انجام شده؛ اما آیا همه‌ این موارد در زمان کوتاه قابل اجراست؟ خیر، چون هزینه دارد و برخی از مواقع هم دستگاه‌های اجرایی لازم نمی‌بینند تا برخی از این دستور‌ها را انجام دهند.
وی افزود: اما باید به خاطر داشته باشیم که حمله همیشه وجود خواهد داشت و در آینده هم به نظر من شاهد این چنین حملاتی خواهیم بود. ظرف ۲۰ سال گذشته این موارد را داشتیم؛ از عوامل نفوذی، خرابکاری صنعتی، کنترل از راه دور هم بوده و در آینده هم خواهد بود. چرا؟ زیرا ما در راه مبارزه با استکبار استمرار داریم و روزبه‌روز هم در حال قدرتمند‌تر شدن هستیم. امروز ما به یک کشور با تجربه خصوصاً در زمینه‌های خراب‌کاری صنعتی و سایبری تبدیل شده‌ایم و می‌توانیم این دستاوردها را در اختیار کشورهای دیگری که به دنبال آزادی هستند، قرار دهیم.
عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این سؤال که «در کنار حمله سایبری، احتمال نفود و خراب‌کاری داخلی هم وجود دارد، این احتمال را چقدر می‌دانید»، گفت: هرچیزی ممکن است. تجربه شخصی من در ۲۵ سال گذشته این بوده که دشمنان در قطعاتی که ما نیاز داریم، خراب‌کاری می‌کنند و از مسیرهای خاص آنها را به داخل کشور انتقال می‌دهند. اجازه ساخت ابزار و دستگاه با آنها را به ما می‌دهند و پس از اتمام مراحل ساخت محصولات، آن زمان نرم‌افزارها و بدافزارهایشان را فعال می‌کنند.
وی ادامه داد: این اتفاق هم می‌تواند به صورت خودکار انجام شود؛ به این صورت که قطعات زمان‌بندی می‌شوند که مثلاً بعد از ۳ سال به صورت اتومات شروع به خراب‌کاری کنند؛ هم می‌تواند به صورت عامل نفوذی شروع شود که بعضاً حتی خودشان هم از خراب‌کاری‌ای که می‌کنند آگاهی ندارند. یعنی به فرد نرم‌افزاری می‌دهند و فرد فکر می‌کند برای موسیقی است. یا در یک آهنگ آن را مستتر می‌کنند. ممکن است فرد در دستگاهی از آن استفاده کند و دستگاه این باگ را داشته باشد که فلش‌خور یا DVD خور باشد که آن بدافزار حتی از طریق یه مجموعه کارتونی وارد سیستم شود.
عباسی تصریح کرد: عموم این موارد از طریق رعایت دستورالعمل‌های پدافندی قابلیت جلوگیری دارند و باید این موارد را جدی بگیریم. از سوی دیگر همواره و در هر زمان باید آماده هرگونه حمله از سوی دشمنان باشیم و خود را در شرایط آمادگی نگه داریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی