[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اگر کف دست شما پوسته می‌شود دچار کمبود این ویتامین‌ها هستید، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، پوست‌پوست شدن کف دست بیش از هر چیز به دلیل عوامل خارجی رخ می‌دهد.
مثلاً شما بیش از اندازه دست‌های خود را با آب و صابون می‌شویید، لایه بالایی پوست دست از بین می‌رود و دیگر پوست قادر نیست رطوبت را درون خود حفظ کند و در نتیجه بر اثر خشکی زیاد، پوست دست، پوسته‌پوسته می‌شود. اما گاهی هم یک اختلال در سیستم داخلی بدن شما ممکن است منجر به پوسته شدن کف دست شود؛ اختلالی مثل کمبود ویتامین‌ها. آیا می‌دانید کمبود چه ویتامینی باعث پوسته شدن کف دست می‌شود؟
کمبود ویتامین B3 و پوسته شدن کف دست
کمبود کلیه ویتامین‌های گروه B می‌تواند در پوسته شدن انگشتان دست شما تأثیرگذار باشد، اما در میان این گروه از ویتامین‌ها ویتامین B3 در این مورد نقش بیشتری دارد. ویتامین B3 در شکل نیاسینامید به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و مانع می‌شود تا پوست آب موجود در خود را از دست بدهد؛ همچنین این ویتامین در جلوگیری از چین و چروک‌های پوستی مؤثر است.
وقتی شما کمبود ویتامین B3 دارید، پوست قادر نیست رطوبت را در درون خود حفظ نماید؛ در نتیجه بر اثر خشکی زیاد پوست دست یا حتی سایر نقاط بدن، پوسته‌پوسته می‌شود. نیاسین(ویتامین ب3) یکی از 8 ویتامین موجود در گروه ویتامین‌های ب است که محلول در آب بوده و کمبود آن مشکلات پوستی را به دنبال دارد. با مصرف سینه مرغ، برنج قهوه‌ای، بادام زمینی، آجیل، حبوبات و سیب‌زمینی می‌توانید مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین ب3 را برای بدن خود تأمین کنید.
از آنجایی که همه ویتامین‌های گروه B در جلوگیری از پوسته شدن کف دست نقش دارند، برای جبران کمبود این ویتامین‌ها می‌توانید از قرص ب کمپلکس هم استفاده نمایید. 
ویتامین B7
پوسته شدن کف دست می‌تواند نشانه کمبود بیوتین یا ویتامین B7 باشد؛ البته دقت داشته باشید که کمبود بیوتین چندان شایع نیست. بیوتین نیز از دیگر ویتامین‌های گروه B بوده که در متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها تأثیرگذار بوده و کمبود آن مشکلات پوست و مو را به دنبال دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیوتین در آبرسانی به پوست نقش مؤثری دارد؛ این ویتامین در تشکیل اسیدهای چرب نقش داشته و با تغذیه‌رسانی به پوست به جوان‌سازی و بهبود ظاهر پوست کمک می‌کند.
پوست‌پوست شدن کف دست شما ممکن است ناشی از کمبود بیوتین باشد. برای خرید قرص بیوتین می‌توانید به داروخانه مراجعه کنید، اما یک راه دیگر برای تأمین این ویتامین، مصرف منابع غنی از آن است؛ این منابع عبارتند از: جگر پخته‌شده، تخم‌مرغ، ماهی، سیب‌زمینی شیرین، تخمه آفتاب‌گردان، بادام بوداده و … 
نقش کمبود ویتامین دی در پوسته شدن کف دست
کمبود ویتامین D بدون شک مشکلات پوستی را در پی دارد؛ از علائم کمبود این ویتامین روی پوست این است که پوست کدر به نظر می‌رسد، درخشش کافی را ندارد و ممکن است بر اثر خشکی زیاد پوسته‌پوسته شود. از طرف دیگر اگزما و پسوریازیس دو عامل خشکی پوست هستند که کمبود ویتامین D در هر دوی آنها می‌تواند تأثیرگذار باشد.
ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که بدن انسان هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، قابلیت ساخت آن را پیدا می‌کند؛ با این‌حال کمبود ویتامین D بسیار شایع است؛ آن‌هم در میان زنان و کودکان. از این‌رو توصیه پزشکان این است که اگر کمبود ویتامین دی دارید، قرص ویتامین D مصرف کنید. ماهی‌های چرب یکی از بهترین منابع طبیعی تأمین ویتامین دی برای بدن هستند؛ پس در رژیم غذایی خود حتماً آنها را لحاظ نمایید. 
ویتامین سی و پوست‌پوست شدن کف دست
پوست سالم حاوی سطوح مناسبی از ویتامین C است؛ به خصوص در اپیدرم یا لایه بیرونی پوست. ویتامین C نه تنها در کلاژن‌سازی و جلوگیری از چین و چروک نقش دارد، بلکه با محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از نور خورشید و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌هایی مانند دود سیگار یا ازن، پوست را سالم نگه می‌دارد. مصرف کافی ویتامین C خطر ابتلا به خشکی پوست و در نتیجه پوسته شدن کف دست را تا 10% کاهش می‌دهد.
اگرچه ویتامین سی می‌تواند در پوسته شدن انگشتان دست مؤثر باشد، اما دقت کنید که در بیشتر موارد عوامل دیگری مؤثر هستند. ویتامین ث محلول در آب بوده و بدن انسان قابلیت تولید آن را ندارد. برای تأمین این ویتامین باید از میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی، کیوی و مرکبات استفاده کنید. همچنین فلفل‌دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامین C است. اگر حس می‌کنید کمبود شدید ویتامین سی دارید، بهتر است برای خرید قرص ویتامین سی اقدام نمایید. 
سطح بیش از حد ویتامین A در بدن و پوست‌پوست شدن دست
سردرد و بثورات پوستی از مهم‌ترین علائم مصرف بیش از حد ویتامین A است. اگر بیش از حد از ویتامین A استفاده کنید به مرور زمان موهای زائد زیاد می‌شوند و پوست خشک و زبر خواهد شد؛ همچنین آسیب کبدی و نقص مادرزادی در جنین از دیگر اثرات مصرف بیش از حد ویتامین آ است.
با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که اگر شاهد پوسته شدن کف دست خود هستید، ممکن است این مسئله با مصرف بیش از حد ویتامین آ نیز مرتبط باشد؛ به ویژه اگر از قرص ویتامین A به مقدار زیاد استفاده کرده باشید. دقت داشته باشید که با اینکه ویتامین‌‎ها در سلامت نگه داشتن بدن بسیار تأثیرگذارند، اما بیش از حد توصیه‌شده هرگز نباید آنها را مورد مصرف قرار دهید.
نقش امگا ۳ در جلوگیری از خشکی و پوسته شدن پوست
اسیدهای چرب امگا ۳ که در روغن ماهی به وفور یافت می‌شوند، دیواره‌های سلولی را تشکیل داده و زمانی که بدن با کمبود این اسیدهای چرب مواجه باشد، پوست بسیار خشک شده و ممکن است پوسته‌پوسته به نظر برسد. بثورات پوستی هم نتیجه سطح پایین امگا ۳ در بدن می‌تواند باشد؛ همچنین امگا ۳ خاصیت ضدالتهابی داشته و در برابر آسیب نور خورشید از پوست محافظت به عمل می‌آورد. اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از ماهی استفاده نمی‌کنید، احتمالاً کمبود امگا ۳ دارید و باید قرص امگا ۳ استفاده کنید. 
به طور کلی پوسته شدن کف دست دو دلیل دارد:
دلایل محیطی: مثل شست‌وشوی بیش از حد دست‌ها، زندگی در مناطقی با آب و هوای خشک، آفتاب‌سوختگی، مکیدن انگشتان(به ویژه در کودکان) و کار کردن بیش از حد با مواد شیمیایی.
مشکلات پوستی: اگزما، درماتیت تماسی، پسوریازیس و سندرم کاوازاکی.
چگونه از پوسته شدن کف دست جلوگیری کنیم؟
به منظور پیشگیری از پوسته شدن کف دست و انگشتان راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:
شستن دست‌ها با آب خنک به‌جای آب داغ
پوشیدن دستکش هنگام شستن دست‌ها با مواد شوینده و کار با شوینده‌های شیمیایی
پوشیدن دستکش در هوای سرد
استفاده از کرم دست به منظور رطوبت‌رسانی به انگشتان دست 
برای پوسته شدن کف دست چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
در اکثر موارد پوسته شدن کف دست موقتی بوده و بعد از مدتی از خودبه‌خود بهبود می‌یابد؛ با این‌حال در موارد زیر لازم است که به متخصص پوست مراجعه شود:
مشاهده علائم عفونت در دست.
طول کشیدن پوسته شدن کف دست بیش از ۲ هفته و عدم بهبود
در صورتی درمان‌های معمول جواب ندهد.
اگر علائم با گذشت زمان بدتر شود.
در بسیاری از موارد پوسته شدن کف دست بر اثر آلرژی به یک ماده رخ می‌دهد؛ در این‌صورت نیز برای بررسی‌های بیشتر باید به پزشک مراجعه شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی