[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند ، روزنامه شیراز نوین

رضا فیاضی با تأکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای از لزوم تأمین بودجه و حمایت ۱۰۰درصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.
به گزارش ایسنا، بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای، در نخستین گام خود با نام «پارس» از پنجم دی‌ماه به میزبانی استان فارس در شهر شیراز در حال برگزاری است و رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر به همین بهانه از اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و ضرورت‌هایی که باید در این رویداد مورد توجه قرار بگیرد، سخن گفت.  
این هنرمند با اشاره به فضای پرنشاط و شوق‌انگیز جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای گفت: من تاکنون در جشنواره‌های بی‌شماری به‌عنوان داور حضور داشته‌ام و قطعاً برگزاری هر جشنواره از آنجایی که فرصتی برای دیده شدن آثار هنرمندان فراهم می‌کند، اتفاق قابل تأمل و بسیار مهمی است.
او با یادآوری یک شرط مهم افزود: اما باید توجه داشت تا زمانی که بودجه کافی وجود نداشته باشد، نمی‌توان اتفاقی درخور و شایسته هنرمندان رقم زد.
این بازیگر توضیح داد: برخی از همکاران اعتقاد دارند، تئاتر باید هزینه خود را از اجرای عمومی و مخاطبان به دست بیاورد و لازم نیست تا همراهی اداره‌های دولتی را داشته باشد، اما من حمایت از تئاتر و برگزاری جشنواره‌ها را وظیفه دولت می‌دانم؛ چراکه تا حمایتی وجود نداشته باشد، تولید صورت نخواهد گرفت.
فیاضی با اشاره به اینکه تئاتر هنری گران است که به حمایت و بودجه کافی برای تولید نیاز دارد، گفت: افرادی به جشنواره‌ها می‌آیند که امیدشان دیده شدن تلاش و زحماتشان است؛ جوانانی که این رویداد هنری را محلی برای رشد و ارتقای خود می‌دانند و با بودجه اندک و سختی کار می‌کنند. هنرمندان پیشکسوت به دلیل عدم تعلق بودجه کافی، دست به تولید نمی‌زنند و تنها جوانان هستند که همچنان در این مسیر می‌مانند.
او ادامه داد: اگر چتر حمایت دولت بر سر جشنواره‌ها نباشد، این رویدادهای هنری با سختی و دل‌زدگی برای هنرمندان برگزار خواهند شد و نتیجه‌ای نخواهند داشت، اما اگر حمایت شوند، بچه‌ها با دلی خوش و آسوده خاطر از هزینه ایاب و ذهاب، هزینه پلاتو تمرین، محل اسکان و ... به تولید دست می‌زنند و آنجاست که می‌توان شاهد تولیدات باکیفیت خوبی نیز بود.
این هنرمند گفت: برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، مطالبه همیشگی هنرمندان تئاتر استان‌ها بوده است؛ آنها تلاش می‌کنند تا آثار یکدیگر را ببیند، با شیوه اجرا و نوع نگاه هم آشنا شوند و سطح کیفی آثار خود را بالا ببرند. در حال حاضر هنرمندان تنها می‌توانند به دور هم بودن و نشست‌هایی که دارند، دل خوش کنند.
او افزود: در برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای باید به بخش آموزش هم توجه شود. اکنون بسیاری از هنرمندان باسابقه، حضور در کلاس‌های آموزشی را دور از شأن و منزلت خود می‌دانند؛ در حالی‌که آموزش دلیلی برای رشد و ارتقای تولیدات سال‌های بعد جشنواره خواهد شد.
فیاضی در پایان سخنانش گفت: من اعتقاد دارم که جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و دیگر جشنواره‌ها باید برگزار شوند، اما لازم است هنرمندان با دست پر و دل خوش در این رویدادها شرکت کنند.
گروه‌های نمایشی استان‌های هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خوزستان، یزد، قم و کرمان با اجرای ۱۹ نمایش صحنه‌ای و ۱۴ نمایش خیابانی از پنجم تا هشتم دی در جشنواره منطقه‌ای پارس در شهر شیراز  به رقابت می‌پردازند.   
بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای، دی‌ماه امسال به میزبانی استان‌های فارس، خراسان رضوی، سمنان و آذربایجان شرقی برگزار می‌شود و برگزیدگان این رویداد هنری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر راه پیدا خواهند کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی