[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مشکلات پا که با افزایش سن ظاهر می‌شوند، روزنامه شیراز نوین

با افزایش سن، افراد با بیماری‌های مختلفی روبه‌رو خواهند شد که شایع‌ترین آنها مشکلات پا هستند و باید قبل از ابتلا از آنها پیشگیری کنند. به گزارش نمناک، ممکن است که پاهای شما با افزایش سن دچار آسیب و فرسودگی شوند؛ به هر حال آنها به معنای واقعی کلمه وزنتان را در طول زندگی تحمل کرده‌اند و شما را به جاهای مختلف برده‌اند؛ به همین دلیل است که با بالا رفتن سن ممکن است آن توانایی سابق را نداشته باشند. اما با پا به سن گذاشتن دقیقاً پاها چه تغییراتی می‌کنند و چرا؟
در این قسمت، شایع‌ترین مشکلات پا در افراد مسن و نحوه برطرف کردن آنها و به علاوه برخی از توصیه‌های مورد تأیید متخصصان برای سالم ماندن پاها با افزایش سن آورده شده است.
التهاب فاشیای کف پا
التهاب کف پا یکی از شایع‌ترین مشکلات پاست که می‌تواند با افزایش سن ایجاد شود؛ این بیماری ناشی از آسیب فاشیای کف پا یا همان رباطی است که پاشنه را به جلوی پای متصل و به‌عنوان تکیه‌گاه قوس عمل می‌کند.
وقتی که فاشیای کف پا تحت فشار قرار بگیرد و ملتهب شود، می‌تواند باعث درد در پاشنه و قوس کف پا شود. با اینکه این بیماری مخصوصاً در افراد فعال‌تر مثل دوندگان رایج است، اما به کمک درمان‌های طبیعی هم قابل پیشگیری است؛ بهترین راه برای جلوگیری از التهاب کف پا و بسیاری از مشکلات دیگر درد پا، خریدِ کفش ‌هایی است که واقعاً مناسب باشند و به خوبی از این اندام محافظت کند.
خرید کفی‌های مخصوص اصلاح ناهنجاری کف پا؛ به خصوص اگر در گذشته به ورم فاشیا مبتلا بوده‌اید، برای حفاظت و گرفتن ضربه از پاشنه پا توصیه می‌شود؛ همچنین باید از کفش‌هایی که پاشنه و قوس کمی دارند مثل صندل، دمپایی و کفش باله اجتناب کنید، زیرا احتمالاً برای پاها سفت باشد و به رباط‌های قوس پای شما فشار وارد کند.
کشش برای تسکین درد و جلوگیری از آسیب مجدد هم لازم است؛ استفاده از یک نوار به کشش ساق پا و تاندون آشیل کمک خواهد کرد. غلتاندن یک توپ(مثل توپ ماساژ لاکراس یا میخ‌دار) در قسمت پایین قوس یا استفاده از برانکارد پا هم می‌تواند تسکین‌دهنده باشد.
آرتروز
آرتروز که تورم یا حساس شدن یک یا چند مفصل است با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ این عارضه معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که قوس کف پاهای ما با گذشت زمان ضعیف می‌شوند و راه را برای کشیدگی و درد مفاصل هموار می‌کنند.
آرتروز مچ پا زمانی رخ می‌دهد که غضروف مفصل مچ پا نازک شده و به مرور زمان از بین می‌رود. وقتی که استخوان‌ها غضروفی نداشته باشند که از اصطکاک ناشی از حرکت پیشگیری کنند، تکه‌تکه و خاردار می‌شوند که درد و سفتی در مفصل را به وجود خواهند آورد.
درست مانند فاشیای کف پا، پوشیدن کفش‌هایی با قوس‌های بزرگ و همچنین کشش مناسب می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ با این‌حال اگر درد ادامه‌دار شود، ممکن است جراحی لازم باشد.
برخی از افراد هم برای مدیریت آرتروز به دارو نیاز دارند؛ با پزشک صحبت کنید تا بهترین برنامه درمانی را برای شما تعیین کند.
کف پای صاف
یکی دیگر از مشکلات رایج پا در افراد مسن، صافی کف پاست؛ این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که پا شروع به چرخیدن به بیرون می‌‌کند، زیرا تاندون ‌هایی که قرار است قوس را بالا نگه دارند، شروع به ضعیف شدن می‌‌کنند.
کشش منظم و پوشیدن کفش‌های طبی می‌تواند مفید باشد، اما اگر دردتان از بین نرفت باید با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا جراحی لازم است یا خیر؟
بونیون یا برآمدگی شست پا
بونیون‌‌ها برآمدگی کنار انگشت شست پا هستند و زمانی ایجاد می‌‌شوند که برخی از استخوان‌‌های قسمت جلویی پای شما از جای خود در بروند.
بونیون‌ها می ‌توانند با افزایش سن بدتر شوند، زیرا پاها پهن‌تر و ارتفاع قوس کم می‌شود. با شل شدن بافت‌ها، بونیون بزرگتر خواهد شد.
شاید بشنوید که بونیون به جراحی نیاز دارد، اما هنوز مشخص نیست که این روش‌ها جواب قطعی بدهند. برای جلوگیری از بدتر شدن بونیون، بهتر است از کفش‌‌های راحت با ساپورت قوس کافی و پنجه‌‌های پهن استفاده کرده و از پوشیدن کفش‌‌های نوک‌تیز خودداری کنید. شما همچنین می‌توانید از یک لاانگشتی اصلاح‌کننده بونیون استفاده کنید تا به شما کمک کند که انگشت پا را در یک راستا نگه دارید.
لاانگشتی‌های اصلاح‌کننده بونیون می ‌توانند به محافظت از استخوان بیرون‌زده در برابر ساییدگی روی کفش و ایجاد تاول یا پینه کمک کنند.
انگشت چکشی
انگشت چکشی زمانی اتفاق می‌افتد که انگشت پا(اغلب انگشت دوم) به سمت بالا جابه‌جا شده و از موقعیتش خارج شود.
گاهی اوقات فشار ناشی از بونیون می‌‌تواند باعث ایجاد انگشت چکشی شود، اما اغلب به دلیل پوشیدن کفش‌هایی که خیلی باریک‌اند یا مناسب نیستند، ایجاد می‌‌شود. پوشیدن کفش پاشنه‌بلند می‌تواند با فشار دادن انگشتان پا به داخل کفش، این وضعیت را تشدید کند.
افراد مبتلا به انگشت چکشی اغلب به دلیل مالش انگشت خم‌شده به کفش، دچار پینه می‌شوند که می‌تواند درد را تشدید کند.
کفش‌‌هایی با پنجه عمیق‌تر و پهن‌تر می‌‌توانند به حفظ انگشت چکشی کمک کنند. 
برخی از تمرینات مثل برداشتن تیله با انگشتان پا ممکن است به تقویت این ناحیه برای تسکین درد کمک کند؛ با این‌حال در موارد شدیدتر، ممکن است جراحی لازم باشد.
مورتون نوروما
نوروما رشد خوش‌خیم بافت عصبی است که معمولاً در اطراف انگشتان سوم و چهارم پا ایجاد می‌شود؛ گاهی اوقات به آن عصب یا تومور عصبی تحت فشار هم می‌گویند و می‌تواند هنگام راه رفتن احساس سوزش، گزگز یا بی‌حسی را بین انگشتان پا ایجاد کند. این عارضه در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.
اگر به نوروما مبتلا باشید، اغلب هنگام راه رفتن احساس درد می‌کنید یا ممکن است فکر کنید که سنگی داخل کفش خود دارید. می‌توان با توقف و درآوردن کفش و مالیدن ناحیه آسیب‌دیده، درد را تسکین داد. نوروما اغلب به دلیل پوشیدن مکرر کفش‌‌های پاشنه‌بلند ایجاد می‌شود؛ بنابراین انتخاب کفشِ مناسب می‌‌تواند به کاهش مشکل کمک کند.
دلیل همه این‌ها استفاده بیش از حد از پاهاست
بزرگسالان معمولاً با افزایش سن بیشتر به مشکلات پا از جمله درد پا مبتلا می‌شوند؛ دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد، اما شایع‌ترین آنها استفاده بیش از حد و تغییر فرم پاهای شما در طول زمان است.
با افزایش سن، پاهای ما حالت ارتجاعی کمتری پیدا می‌کنند، قوس‌ کف پاها ضعیف‌‌تر و خاصیت الاستیک بودن بافت‌‌ها کمتر می‌شوند. زمانی که خاصیت ارتجاعی کمتر شود، احتمال اینکه دچار آرتروز یا آسیب ناشی از راه رفتن بیش از حد و در نتیجه درد پا شوید، وجود دارد. بدون در نظر گرفتن اینکه آیا قبلاً آسیب‌دیدگی یا بیماری برای پا تشخیص داده شده باشد یا خیر با پزشک در مورد درد خود مشورت کنید؛ در صورت تداوم درد ناشی از راه رفتنِ بیش از حد، ممکن است در نهایت به جراحی نیاز داشته باشید، اما پزشک می‌تواند به شما در تعیین برنامه درمانی مناسب کمک کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی