[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

سازگاری با بی‌آبی، ساده‌ترین برنامه دولت ، روزنامه شیراز نوین

سخن‌گوی صنعت آب با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آب تجدیدپذیر کشور به مصرف می‌رسد، گفت: برنامه سازگاری با کم‌آبی قابل اجراترین راهکار برای مقابله چالش‌های آبی کشور است.
به گزارش ایرنا، فیروز قاسم‌زاده در باره اثر تغییرات اقلیمی مصارف بر منابع آبی اظهار کرد: آمارهای سازمان هواشناسی در باره گرمایش نشان از آن دارد که افزایش دمایی که در کشور داریم ۲ برابر متوسط جهانی است.
وی افزود: به این معنا که اگر جهان در نیم‌ قرن قرار است با یک درجه افزایش دما روبه‌رو شویم، این امر در کشور ما ۲ برابر است.
سخن‌گوی صنعت آب گفت: آمار سازمان هواشناسی نشان می‌دهد ما در هر دهه ۰.۴ الی ۰.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش درجه حرارت داریم.
قاسم‌زاده درباره وضعیت آب تجدیدپذیر کشور که سالانه با یک کاهشی روبه‌رو می‌شود، عنوان کرد: افزایش دما در هر دهه سبب شده حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر کشور از دسترس خارج شود.
وی ادامه داد: آب تجدیدپذیر آبی است که در چرخه هیدرولیکی سالانه از ابتدای سال آبی بایستی تولید شود تا آن نیازهایی که طبیعت داشته تأمین شود.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور بیان کرد: به دنبال تلاش‌های بشر برای توسعه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در قالب کشورهای مختلف وضعیت آب تجدیدپذیر دستخوش تغییر شد.
قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: اکنون و با تغییراتی که در مصرف آب تجدیدپذیر ایجاد شده، انسان باید موقع مصرف این آب تجدیدپذیر را محاسبه کرده و مورد توجه قرار دهد تا چه میزان باید مصرف شود؛ اگر بیشتر از آن مصرف شود، یعنی ناپایداری مطلق و چه میزان مصرف شرایط پایداری ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: طبق اعلام سازمان ملل اگر ۴۰ درصد منابع تجدیدپذیر در هر کشوری مصرف شود در شرایط پایداری آبی قرار دارند.
سخن‌گوی صنعت آب در باره وضعیت آب‌های تجدیدپذیر کشورمان ادامه داد: تحلیل‌ها در ایران نشان می‌دهد با توجه‌ به اینکه در سال‌های اخیر در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی رشدهای چشمگیری داشته همین سبب شده تا نیاز آبی که برای همه این فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و کشاورزی و حتی شرب رشد داشته باشد.
قاسم‌زاده تأکید کرد: این رشد سبب شده ۹۰ درصد و حتی بالاتر از ۹۰ درصد آب تجدیدپذیر کشور را مصرف کنیم که اختلاف بسیار فاحش با آن ۴۰ درصدی مورد تأکید سازمان ملل قرارداد.
وی ادامه داد: این مصرف بی‌رویه در همه پروژه‌هایی که انجام می‌شد، اتفاق افتاد بدون آنکه توجه به مدیریت مصرف شود.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور به تلاش‌های صورت‌‌گرفته برای توجه به مدیریت مصرف آب اشاره کرد و گفت: برای اینکه ادبیات مدیریت مصرف را نهادینه کنیم نیاز به یک برنامه مدون داشتیم برای همین منظور از سال ۱۳۹۶ برنامه سازگاری با کم‌آبی تدوین شد.
قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: در این زمینه ۳۱ برنامه برای ۳۱ استان نگارش شد.
وی افزود: استان‌ها براساس این برنامه مکلف شدند تا هم تنوع‌بخشی به منابع آب خود دهند با این هدف که برخی از مصارف را از آب خام و آب شیرینی که در آبخوان‌ها و رودخانه‌ها هست بردارند و هم بخشی از مصارف هم به استانداردهای بین‌المللی رسانده شود. سخن‌گوی صنعت آب اضافه کرد: اکنون سرانه مصرف آب در کشور ۲۳۰ لیتر برای هر نفر در روز است که می‌توان این میزان را خیلی راحت به ۱۳۰ یا ۱۵۰ لیتر در روز برای هر نفر کاهش داد.
قاسم‌زاده درباره مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: مصرف آب در این بخش نیز بسیار غیربهره‌ور است و اگر بتوان میزان مصرف را به متوسط جهانی رساند ۵۰ درصد در مصرف این بخش صرفه‌جویی محقق خواهد شد.
وی با بیان اینکه تحقق این صرفه‌جویی‌ها خیلی ایده‌آل به نظر می‌رسند، عنوان کرد: وزارت نیرو با آگاهی از ظرفیت‌های کشور همه ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان را دور هم جمع کرد و نیز همه دستگاه‌هایی که متولی مصرف آب بودند، دور هم جمع شدند و براساس آن برنامه سازگاری تدوین شد.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور خاطر نشان کرد: براساس این برنامه در فاز اول دیده شده است که حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب از مصرف آب کشاورزی که از برنامه کل که ۹۰ میلیارد متر بود کاهش داده شود.
قاسم‌زاده گفت: در سندهای دیگری که در کشور تدوین شده کاهش‌ها جدی‌تر دیده شد، ولی شاید قابل اجراترین برنامه روی میز، برنامه سازگاری با کم‌آبی است به دلیل آنکه ظرفیت‌های کشور دیده شده است؛ البته در بخش مصرف آب شرب نیز برنامه‌هایی دیده‌ شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی