[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرح حفاظت از شتر دوکوهانه گواهی تعهد جمعی به حفاظت از تنوع زیستی است، روزنامه شیراز نوین

نماینده موقت فائو در جمهوری اسلامی ایران گفت: تکمیل پروژه حفاظت از شتر دوکوهانه نه تنها یک دستاورد، بلکه گواهی تعهد جمعی ما به حفاظت از تنوع زیستی و توسعه پایدار است.
به گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو)، یوباک دهوج جی سی در کارگاه پایانی پروژه حفاظت از شتر دوکوهانه افزود: در راستای حفاظت از شتر دوکوهانه؛ گونه‌ای که توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت به‌عنوان «به شدت در معرض انقراض» فهرست شده است، فائو دو سال پیش پروژه‌ای را برای ارائه پشتیبانی فنی برای حفظ این گونه از طریق افزایش حفاظت در محیط طبیعی و خارج از محیط طبیعی را آغاز کرد. وی افزود: دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی شترداران، کارشناسان، دامپزشکان و دانشمندان برگزار شد.
نماینده موقت فائو در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به طور هم‌زمان، ارتقا معیشت دامداران محلی، ظرفیت‌سازی و افزایش آگاهی جامعه و سیاست‌گذاران نقش مهمی در پایداری چنین پروژه‌هایی دارد و تعهد ما در حفاظت از این گونه ارزشمند با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تحقق یافته است.
وی با اشاره به چالش‌های موجود در راه حفاظت از این گونه ارزشمند، دستاوردهای مهم این پروژه را برشمرد و گفت: اولین قطب(هاب) ژرم پلاسم(ماده گیاهی که در تولید و اصلاح ‌نژاد به‌ کار می‌رود) برای شترهای دوکوهانه در ایران در ایستگاه جعفرآباد، برنامه‌های ظرفیت‌سازی برای کارشناسان دولتی و شترداران از طریق برنامه‌های آموزشی ملی و بین‌المللی، همچنین تأسیس تعاونی شترداران با تهیه تجهیزات تغذیه و تسهیل کارگاه فرآوری ایجاد کرده است.
نماینده موقت فائو در جمهوری اسلامی بر دیگر دستاوردهای پروژه از جمله تجهیز شترهای دوکوهانه به میکروچیپ(تراشه کوچک الکترونیکی)، تهیه مکمل‌های غذایی، واکسن‌ها و داروها به همراه سفارشی‌سازی نرم‌افزار کاربردی(اپلیکیشن) «ساربان یار» برای ثبت عملکرد، تأکید کرد.
وی افزود: ما فناوری‌های تولید مثلی پیشرفته، مانند انجماد مواد ژنتیکی از شترهای دوکوهانه را به کار گرفته‌ایم؛ همچنین انتقال جنین را آزموده و تلاش کردیم تا انتقال جنین به شترهای دوکوهانه را عملیاتی کنیم.
جی سی اظهار داشت: پروژه حفاظت از شتر دوکوهانه به‌عنوان یک موفقیت چشمگیر و یک مدل بالقوه برای اقدامات حفاظتی آینده، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ ما اعتماد داریم که دولت جهموری اسلامی ایران به تلاش‌های خود برای حفظ این گونه ارزشمند ادامه خواهد داد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی