[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بازار ۷۰ میلیارد دلاری داریم ، روزنامه شیراز نوین

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: کشورمان در بسیاری از کالاها؛ به ویژه در حوزه کشاورزی توان صادراتی دارد که اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، دسترسی به بازار ۷۰ میلیارد دلاری در صنایع غذایی و کشاورزی را برای ایران تسهیل می‌کند.
به گزارش ایرنا، ارسلان قاسمی با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجارت میان ایران و اوراسیا اظهار داشت: محدودیت یا نبود تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا یکی از نقایص ما در حوزه تجارت با کشورهای هدف بود که از آن رنج می‌بردیم. بعد از تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها، برای ایران بازارهای صادراتی و وارداتی محدود شد. وی افزود: کشورهای حوزه اوراسیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم همسایه کشور ما هستند و ما با کشور ارمنستان، مرز زمینی و با کشورهای قزاقستان و روسیه، مرز دریایی داشته و همچنین با قرقیزستان و بلاروس نیز همسایه هستیم؛ این کشورها بازار بسیار گسترده‌ای برای کشورمان هستند که خوشبختانه در دولت سیزدهم وارد موافقت‌نامه تجارت آزاد با این کشورها شدیم. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران ادامه داد: پیش از این بیش از یک سال بود که دولت سیزدهم تلاش کرد و موافقت‌نامه موقت را داشتیم که معایب، مزایا و تعرفه‌های آن روشن شد و اکنون تجارت بین ایران و کشورهای هدف را تسهیل کرده است.
موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا فرصتی برای رشد تولید
وی با بیان اینکه تجارت آزاد یک امر پسندیده و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: برای کشور ما که هنوز تحریم‌ها وجود دارد این موافقت‌نامه فرصتی در راستای منافع ملی و تولید کشور است تا از این طریق تحریم‌ها را دور بزنیم. قاسمی تأکید کرد: همچنین از سوی مسئولان اعلام شده که به تازگی شرایط ال سی بین ایران و روسیه(سیستم بانکی) برقرار شده است که این امر نیز یک اتفاق خوب در حوزه تجارت آزاد است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه اجرای موافقت‌نامه تجاری اوراسیا نیازمند تأمین زیرساخت‌هاست، گفت: باید تحریم‌های داخلی نیز از جمله قیمت‌گذاری‌های دستوری و بخش‌نامه‌های دستوری یک‌شبه که در دولت‌های قبل بود، برداشته شود تا شاهد تسهیل در این موافقت‌نامه شویم و از بازار هدف و گسترده کشورهای همسایه استفاده کنیم.
تجارت با کشورهای عضو بریکس و اکو در دستور کار قرار دارد
وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های کلی کشور در دولت سیزدهم توجه به کشورهای همسایه است که باید از سایر ظرفیت‌ها و بازارهای جهانی استفاده کنیم؛ ضمن اینکه تجارت با کشورهای عضو بریکس و عضو اکو نیز باید در دستور کار قرار گیرد. تجربه استفاده از این موافقت‌نامه، ما را به سایر بازارهای تجارت رهنمود می‌کند تا بتوانیم بازی بُرد-بُرد با سایر کشورها داشته باشیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی