[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

اگر شیرینی زیاد می‌خورید منتظر این ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش خبرآنلاین، شاید نگران‌کننده و ترسناک به نظر برسد، اما مصرف بیش از حد قند ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که قندهای موجود در دسرها، محصولات لبنی و نوشیدنی‌ها در ایجاد سرطان؛ به ویژه سرطان سینه نقش دارند.
مقدار مصرف روزانه توصیه‌شده برای مصرف قند و شکر، ۲۵ گرم در روز برای زنان و ۳۶ گرم در روز برای مردان است که این میزان معادل ۱۰ درصد از کل کالری روزانه هر فرد است. مصرف بیش از حد قند و شکر می‌تواند اثرات منفی متعددی بر سلامتی داشته باشد و منجر به افزایش وزن، تجمع چربی احشایی و افزایش خطر بیماری قلبی شود که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. چاقی، التهاب، تری گلیسیرید بالا، دیابت، فشارخون بالا و بیماری کبد چرب غیرالکلی تنها برخی از مشکلاتی هستند که با افراط در مصرف قند، دچار آن خواهید شد.
۱. افزایش قند خون
کربوهیدرات‌ها از جمله قند، معمولاً به سرعت هضم شده و وارد جریان خون می‌شوند. قندها یکی از کوچکترین مولکول‌های کربوهیدرات هستند؛ بنابراین زمان زیادی طول نمی‌کشد تا به سرعت وارد جریان خون ما شوند و قند خون را بالا ببرند. افزایش مصرف قند در رژیم غذایی می‌تواند به مرور منجر به افزایش قند خون شود و فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، فشارخون بالا و خطر سکته قرار دهد.
۲. افزایش فشار خون
علاوه بر نمک، زیاده‌روی در مصرف قند نیز با افزایش فشارخون مرتبط است؛ این موضوع بیشتر به کیفیت رژیم غذایی مربوط است. اگر قند زیادی می‌خورید، ممکن است بسیاری از غذاهای سالم دیگر را نخورید و از فواید آنها برای حفظ تعادل فشارخون محروم شوید. همچنین افزایش فشارخون می‌تواند ناشی از اثر مستقیم افزایش قند خون بر فشارخون ما باشد؛ به عبارتی با افزایش قند خون، فشارخون نیز بالا می‌رود.
۳. نوسانات خُلقی
مصرف بیش از حد قند با اثرات منفی بر خلق و خو و سلامت روان مرتبط است. نوسانات قند خون و افزایش سطح کورتیزول(هورمون استرس)، منجر به افت انرژی و سپس احساس تحریک‌پذیری، خستگی یا حتی غمگینی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف بیش از حد قند با بروز علائم افسردگی مرتبط است؛ همچنین زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر به خصوص نوشابه، می‌تواند سلامت روان را تا حدودی به خطر بیندازد.
۴. افزایش وزن
مصرف بیش از حد قند با افزایش وزن و چاقی همراه است؛ چراکه مقدار زیادی کالری در خود دارد. قند و شکر فاقد هرگونه ویتامین، مواد معدنی و هر ماده غذایی مفید هستند، مقدار اضافی آن به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود و منجر به افزایش وزن می‌گردد.
۵. بیماری قلبی
زیاده‌روی در مصرف قند با ایجاد خراش‌هایی کوچک در داخل شریان‌ها، می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد؛ این خراش‌های کوچک می‌توانند به مرور زمان محل تجمع ذراتی مانند کلسترول در عروق شوند. این فرآیندِ تشکیل پلاک که به‌عنوان گرفتگی عروق نیز شناخته می‌شود، یک ریسک فاکتور جدی برای بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا و فشارخون بالاست.
۶. کبد چرب غیرالکلی
قند در طول زمان، هضم و به‌عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود. تجمع چربی اضافی در بدن، با افزایش رسوبات کبدِ چرب که به‌عنوان «بیماری کبد چرب غیرالکلی» نیز شناخته می‌شود، مرتبط است. کبد چرب غیر الکلی نیز می‌تواند شما را در معرض انواع بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری قلبی قرار دهد.
۷. تغییرات هورمونی
مشکلات مرتبط با هورمون، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)، می‌تواند ناشی از رژیم غذایی و سبک زندگی باشد؛ همچنین به نظر می‌رسد که ارتباط مؤثری بین مقاومت به انسولین و مدیریت علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد. تعادل در مصرف قند می‌تواند تا حد زیادی تعادل هورمون‌ها را در بدن ما بهبود بخشد.
۸. سرطان
شاید نگران‌کننده و ترسناک به نظر برسد، اما مصرف بیش از حد قند ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که قندهای افزوده‌شده در دسرها، محصولات لبنی و نوشیدنی‌ها در ایجاد سرطان؛ به ویژه سرطان سینه نقش دارند. توصیه می‌شود که برای پیشگیری از این موضوع، میزان مصرف شکر در رژیم غذایی، کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری روزانه باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی