[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

از همیشگی‌ها‌ تا پدیده‌ها، روزنامه شیراز نوین

در روزهای پایانی سال 2023، نگاهی به برجسته‌ترین مربیان دنیا در فوتبال باشگاهی در این مدت می‌اندازیم. به گزارش فوتبال 360، شمارش معکوس برای پایان سال 2023 میلادی آغاز شده است؛ طی این سال، برخی از بزرگترین مربیان فوتبال دنیا طی سال‌های گذشته، مطابق انتظار بین بهترین‌ها حضور داشتند و برخی خود را به‌عنوان پدیده و نامی جدید در صف مربیان بزرگ مطرح کردند. در این مطلب نام 10 مربی برجسته سال 2023 را با هم مرور می‌کنیم:
1. پپ گواردیولا(منچسترسیتی)
اگر نگوییم بهترین مربی دهه اخیر فوتبال دنیا، یکی از ۳مربی برتر دهه گذشته بدون هیچ شکی پپ گواردیولا بوده است. این مربی اسپانیایی سال 2023 را در تقویم منچسترسیتی به طلایی‌ترین سال باشگاه تبدیل کرد. قهرمانی در جام حذفی، لیگ برتر انگلیس، لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام اروپا و جام‌جهانی باشگاه‌ها، زیر سایه هدایت پپ گواردیولا وارد تالار افتخارات سیتیزن‌ها شد تا این مربی اسپانیایی یک سال استثنایی دیگر را در کارنامه خود به ثبت برساند.
2. لوچیانو اسپالتی(ناپولی/تیم ملی ایتالیا)
۳۳ سال دوری از فتح اِسکودتو، حسرت بزرگ ناپلی‌ها بود؛ این حسرت بزرگ به دست مربی خاصی به نام لوچیانو اسپالتی به اتمام رسید و ناپولی موفق شد با پشت سر گذاشتن یک فصل رؤیایی، قهرمانی سری آ ایتالیا را به دست آورده و آن را به روح مارادونا فقید هدیه کند. اسپالتی پس از آن قهرمانی باشکوه از ناپولی کناره‌گیری کرد و حالا به دنبال پایان دادن به تیره‌روزی‌های تیم ملی ایتالیاست.
3. سیمونه اینزاگی (اینتر)
در سال 2023 کمتر تیمی برابر منچسترسیتی توان ایستادگی داشت. سیتیزن‌ها خود را برنده از پیش تعیین‌شده فینال لیگ قهرمانان می‌پنداشتند، اما اینتر سیمونه اینزاگی فاصله زیادی تا برهم زدن معادلات نداشت و با کمترین اختلاف قهرمانی را به انگلیسی‌ها واگذارد کرد. اینتر با هدایت سیمونه قهرمانی جام حذفی را از آن خود کرد و اکنون با اختلاف 4 امتیاز نسبت به تیم دوم، صدرنشین سری آ به شمار می‌رود.
4. ژابی آلونسو(بایرلورکوزن)
پدیده سال 2023 بین مربیان فوتبال اروپا کسی نیست جز ژابی آلونسو. لورکوزن تحت هدایت آلونسو یکی از چشم‌نوازترین بازی‌ها را ارائه می‌کند و در جایی که بایرن همیشه حرف اول و آخر را می‌زد به صدر جدول تکیه زده است. لورکوزن در ادامه فصل با آلونسو در لیگ اروپا به دنبال ماجراجویی‌های بیشتر خواهد بود.
5. ژاوی(بارسلونا)
بارسا در بهترین دوران خود به سر نمی‌برد و انتقادات زیادی به کادر فنی آن وارد شده است. آنها در لیگ وضعیت خوبی ندارند، اما با تمام این تفاسیر ژاوی موفق شد قهرمانی لالیگا را یک بار دیگر به اردوی کاتالان‌ها بیاورد و در لیگ قهرمانان به دنبال صعود به مراحل بالاتر باشد.
6. روبرتو دزربی(برایتون)
سرمربی ایتالیایی برایتون با تیم خود به گربه سیاه بزرگان فوتبال انگلیس تبدیل شد و توانست فصل قبل را با صعود به لیگ اروپا به پایان برساند؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ باشگاه برایتون رخ داد. دزِربی با برایتون صدرنشین گروه خود در لیگ اروپا شد تا به دنبال موفقیت‌های بزرگ‌تر برود.
7. کارلو آنچلوتی(رئال مادرید)
کوله‌باری از مصدومان و ثبت 3 پارگی رباط صلیبی در نیم‌فصل، می‌تواند هر کادر فنی را خلع سلاح کند؛ اتفاقی که البته برای کارلو آنچلوتی پیش نیامد و این ایتالیایی باتجربه با کسب 6 پیروزی از 6 دیدار مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به مرحله بعد صعود کرد و سال 2023 را به‌عنوان صدرنشین لالیگا به پایان رساند. عملکرد قابل تحسین کارلتو در نهایت موجب تمدید قرارداد زودتر از انتظار او با رئال مادرید تا تابستان 2026 شد.
8. اِدی هاو(نیوکاسل)
بزرگترین نمایشی که یک مربی می‌توانست برای نیوکاسل برپا کند به دست آوردن جایگاه چهارم در لیگ سخت و نفس‌گیر انگلیس و رسیدن به لیگ قهرمانان بود. تیم تحت هدایت اِدی هاو اگر کمی شانس داشت و در گروه مرگ به همراه پاری‌سن‌ژرمن، میلان و دورتموند گرفتار نمی‌شد، شاید میهمان ناخوانده مرحله حذفی لیگ قهرمانان  لقب می‌گرفت.
9. سانچس(جیرونا)
لالیگا 2024-2023 در تسخیر یک میهمان ناخوانده بوده است؛ تنها تیمی که پا به پای رئال مادرید پیش رفته و می‌خواهد شگفتی‌ساز فصل باشد. جیرونا با هدایت سانچس، مافوق تصورات عمل کرده و سال 2023 را به طور مشترک با رئال مادرید به‌عنوان صدرنشین لالیگا به پایان برد.
10.  آرنه اسلات(فاینورد)
خاتمه دادن به سلطه آژاکس و آیندهوون و بازگرداندن قهرمانی لیگ هلند به ویترین فاینورد پس از سال 2017 با هدایت آرنه اسلات ممکن شد. اسلات و تیمش در لیگ اروپا به مصاف رم و مورینیو می‌روند تا بتوانند رؤیای اروپایی خود را زنده نگه دارند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی