[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چاه‌های آب حریم نقش رستم مسلوب شود ، روزنامه شیراز نوین

فرونشست زمین در مجموعه تاریخی نقش رستم به علت برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و آلایندگی پتروشیمی مرودشت در سفر رئیس‌کل دادگستری استان فارس به این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، با هدف بررسی موضوع فرونشست زمین و برخورد با حفر چاهای غیرمجاز در شهرستان مرودشت، رئیس کل دادگستری استان فارس و دادستان مرکز استان در سفر یک‌روزه به شهرستان مرودشت از مجموعه تاریخی نقش رستم و مناطق حاشیه‌ای سد درودزن دیدار کردند. در حاشیه این دیدارها، رئیس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به آسیب‌های متعدد برداشت‌های غیرمجاز از طریق حفر چاهای غیرمجاز از منابع آب‌های زیرزمینی و ارتباط این موضوع با فرونشست‌های زمین در دشت مرودشت و سایر نقاط استان گفت: به دادستان‌های سراسر استان تأکید کرده‌ایم تا با جدیت موضوع مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز را دنبال و اجرا کنند. حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی وجود قریب به هفت‌هزار چاه غیرمجاز در منطقه مرودشت و برداشت‌های خارج از عُرف از آب‌های زیرزمینی را موضوعی اجتماعی خواند و گفت: دامنه آسیب برداشت‌های بی‌رویه در سال‌های گذشته باعث بحران آب در سال‌های اخیر شده و ادامه این روند مخاطرات جدی در حوزه آب و زیست‌محیطی برای نسل‌های آینده را به دنبال خواهد داشت. وی با بیان اینکه آسیب‌های ناشی از فرونشست زمین به وضوح در مجموعه تاریخی نقش رستم مشهود است، به نحوی که بنا بر اظهار نظر کارشناسان امر اُفت سفره‌های آب زیرزمینی پدیده جدایی کوه از دشت را سبب شده است، گفت: متأسفانه زیاده‌خواهی‌های امروز در برداشت‌های غیر‌مجاز و بیش از انتظار از منابع آبی، میراث‌های گذشتگان را نیز به خطر انداخته است. 
وی در ادامه بر جدیت و برخورد دستگاه قضایی و دادستان‌ها با متخلفان این حوزه در راستای تکلیف قانونی و صیانت از حقوق عمومی جامعه تأکید کرد و افزود: علاوه بر نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و مرتبط از جمله آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی، مردم نیز باید همکاری ویژه‌ای در جهت حفظ و حراست از ذخایر طبیعی و زیرزمینی داشته باشند که در این بین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالیت‌های آموزشی و توجیهی آنان برای کشاورزان بیش از پیش احساس می‌شود. این مقام عالی قضایی استان به موضوع مهم کشت‌های جایگزین، متناسب با تغییرات اقلیمی نیز اشاره کرد و از مسئولان امر خواست این موضوع را با سرعت و جدیت بیشتری دنبال کنند. 
رئیس شورای قضایی استان فارس در ادامه سفر به شهرستان مرودشت ضمن حضور در منطقه درودزن از توربین خط انتقال آب شرب شهر شیراز و همچنین خروجی آب سد درودزن جهت مصارف کشاورزی به روستاهای اطراف سد و همچنین نیروگاه تولید برق سد نیز از نزدیک بازدید کرد.
رئیس‌کل دادگستری فارس و هیئت همراه در ادامه این سفر یک‌روزه با حضور در پتروشیمی مرودشت، به بررسی موضوع آلایندگی این مجموعه پرداخت و در دیدار با مسئولان این مجموعه، بر حل سریع موضوع آلایندگی و اخذ تأییدیه از اداره کل محیط‌زیست استان تأکید کرد. موسوی با اشاره به این مطلب که پیش از این نیز ورود دستگاه قضایی به این موضوع با نگاه و تأکید بر پیشگیری از بروز آلودگی و رفع آن از طریق تجهیز خروجی‌های صنعتی به فیلترهای استاندارد بوده است، گفت: سلامت مردم و حفظ حقوق عمومی آنان در برخورداری از هوای سالم برای ما اهمیت بسیاری دارد و تلاش خواهیم کرد موضوع آلایندگی این مجموعه مهم صنعتی استان را با نظارت دادستانی حوزه قضایی و پیش از تشکیل پرونده حل و فصل کنیم. وی تصریح کرد: عدم رفع آلودگی در مهلت تعیین شده توسط مسئولان باعث ورود جدی دستگاه قضایی می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی