[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مهار گرد و غبار از بختگان تا شیراز، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بختگان می‌گوید: طرح جنگلانه با هدف کاهش انتشار گرد و غبار تالاب بختگان اجرا می‌شود و کاشت گز درختچه‌ای یک اقدام بیولوژیکی و طبیعی در حفظ محیط‌زیست بختگان است.
حفظ گونه‌های بومی جنگل‌ها نه‌تنها در احیای درختان و پوشش گیاهی یک منطقه نقش بسزایی ایفا می‌کند، بلکه در جلوگیری و کاهش بروز پدیده گرد و غبار نقش مؤثری دارد.
وقوع خشک‌سالی‌های اخیر، عامل ایجاد پدیده گرد و غبار در بسیاری از مناطق کشور ما بوده که استان فارس نیز از این موضوع بی‌نصیب نمانده است. تالاب بختگان که طی سال‌های اخیر خشک‌سالی را تجربه کرده، اکنون می‌تواند به عنوان کانونی برای انتشار گرد و غبار به شهرهای هم‌جوار خود و حتی استان کرمان باشد که با احیای جنگل و کشت گونه‌های گیاهی بومی، می‌توان از وقوع این پدیده جلوگیری کرد و تبعات آن را کاهش داد.
در این خصوص با رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بختگان به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
تلاش برای حفظ خاک و پوشش گیاهی بختگان
سیدحسن طباطبایی از اجرای پویش سراسری جنگلانه و حفظ محیط‌زیست در شهرستان بختگان خبر می‌دهد و به شیرازنوین می‌گوید: این پویش با هدف فرهنگ‌سازی و جهت حفظ و احیای جنگل‌های بختگان برگزار شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بختگان ادامه می‌دهد: یکی از اتفاقات خوبی که طی 2 سال گذشته در شهرستان بختگان شاهد آن هستیم، تشکیل 2 سمن زیست‌محیطی در مرکز شهرستان بختگان و روستای بستروم بوده است که این طرح جنگلانه نیز با مشارکت این سمن‌ها و با استفاده از ظرفیت مردم محلی اجرا می‌شود.
وی اضافه می‌کند: در این پویش با حضور رئیس اداره منابع طبیعی بختگان و جمعی از اعضای انجمن دوستداران طبیعت بختگان، مراسم بذرکاری در قسمتی از ورودی شهر آباده طشک با حضور دوستداران محیط‌زیست انجام شد. طباطبایی تأکید می‌کند: بذرهای کاشته شده در روزهای پایانی پاییز و در آغاز زمستان، به امید نزول رحمت الهی قطعاً در روزهای آغاز سال جدید رشد کرده و بخشی از پوشش آسیب‌دیده جنگل‌های شهرستان بختگان را ترمیم خواهند کرد.
او ادامه می‌دهد: در خصوص قلمه‌کاری‌ها نیز تفاهم‌نامه‌ای با منابع طبیعی برای آبیاری خواهیم داشت.
طباطبایی درخت‌کاری و تقویت پوشش گیاهی را مهم‌ترین عامل و پیش‌نیاز حفاظت خاک به عنوان بستر حیات و پیش‌نیاز تمام فعالیت‌های تولیدی جوامع بشری دانست. او در این خصوص عنوان می‌کند: خاکی که دارای پوشش گیاهی مناسب است، با جذب آب مانع ایجاد سیل و فرسایش خاک می‌شود و از طرفی وجود رطوبت و آب کافی در خاک نیز باعث افزایش پوشش گیاهی و حاصلخیزی خاک می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بختگان می‌افزاید: این مهم تنها با افزایش مشارکت مردمی به‌ واسطه ایجاد مزیت اقتصادی و مشوق دولتی برای فعالیت تولیدی کشاورزی روی خاک رخ خواهد داد.
وی جنگلانه را راهکاری مفید برای احیای جنگل‌های آسیب دیده عنوان کرده و می‌گوید: حفظ خاک و درختان در مناطقی که از پوشش‌های گیاهی متنوع برخوردار بوده و به دلیل تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر با بلایایی چون سیلاب و بارش‌های خارج از فصل و نیز پدیده گرد و غبار روبه‌رو هستند، اهمیتی دوچندان 
دارد.
کاشت گز درختچه‌ای برای حفظ محیط‌زیست
طباطبایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به گز درختچه‌ای به عنوان یکی از گونه‌های مهم و بومی بختگان بیان می‌کند: در اجرای طرح جنگلانه با کاشت این گونه بومی که در حال حاضر شماری از این درختچه‌ها در حاشیه تالاب کاشته شده، برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار در تلاش هستیم و با اعلام فراخوان عمومی در بهمن‌ماه نیز برای کاشت قلمه گز درختچه‌ای فرصت برای مشارکت بیشتر علاقه‌مندان در این پویش فراهم خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه کاشت گز درختچه‌ای یک اقدام بیولوژیکی و طبیعی در حفظ محیط‌زیست است، می‌افزاید: با توجه به پهنه طشک و بختگان با 126هزار هکتار مساحت در مرکز استان فارس و مداخلات انسانی مانند سدسازی و حفر غیرمجاز چاه‌ها به عنوان عامل اصلی خشکیده شدن بستر تالاب بختگان، این بستر اکنون مستعد طوفان‌های گرد و غبار شده است و طرح جنگلانه با ایجاد یک کمربند سبز گز درختچه‌ای به عنوان پوشش گیاهی بومی منطقه در پیشگیری از انتشار گرد و غبار به شهرهای ارسنجان، نی‌ریز، استهبان و خرامه و حتی استان کرمان مؤثر واقع خواهد شد.
طباطبایی به این موضوع اشاره کرد که کاشت بادام کوهی و بنه نیز به عنوان گونه‌های بومی منطقه از جاری شدن رواناب‌ها جلوگیری کرده و در جلوگیری از فرسایش خاک مؤثر واقع می‌شود و همچنین نفوذ آب به آبخوان‌ها را تقویت می‌سازد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی