[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

نشانه و زنگ خطر دیابت روی دستان، روزنامه شیراز نوین

علائم مختلفی در بدن خبر از بیماری دیابت می‌دهند؛ به کمک نشانه‌ای در دست‌ها می‌توانید سریع‌تر دیابت را تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید.
به گزارش نمناک، اگر این علامت را در دستان خود احساس کنید، خطر دیابت شما افزایش می‌یابد. امروزه بیش از 11 درصد جمعیت در کشورهای بزرگ به دیابت مبتلا هستند و همین موضوع در مورد سایرِ کشورهای دیگر هم وجود دارد. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌ها تخمین زده است که تقریباً هشت‌و‌نیم میلیون نفر از مردم در کشورهای بزرگ دیابت دارند، اما آن را تشخیص نداده‌‌اند و در نتیجه به دنبال درمان نیستند.
وضعیت زمانی بدتر می‌شود که افراد متوجه می‌شوند علائم دیابت تشدید شده و دیر این مسئله را تشخیص داده‌اند؛ به خاطر همین بسیار مهم است که نوع دیابت را بشناسیم و آنها را در خودمان بررسی کنیم تا هرچه سریع‌تر اقدام مؤثر را در پیش بگیریم.
ارتباط سندروم تونل کارپال با دیابت
اگر متوجه سندروم تونل کارپال در دستان خود شدید، این می‌تواند با دیابت مرتبط باشد؛ این سندروم باعث احساس درد هنگام لمس کردن، مشکل در دست یا کار کردن با موس یا کامپیوتر در مدت زمان طولانی می‌شود و مشکلات مفصلی و ماهیچه‌ای را به وجود می‌آورد. همچنین باعث می‌شود که درد شدیدی از عصب دست در ناحیه مچ به وجود بیاید و عصب‌های دیگر را هم درگیر می‌‌کند.
یکی از پنج شاخه‌های عصبی در این ناحیه دچار مشکل می‌شود که ممکن است شانه‌ها و بازوها هم درگیر شوند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که این سندروم می‌تواند با دیابت هم مرتبط باشد؛ البته علت آن هنوز مشخص نیست، اما دیابت باعث افزایش سطح گلوکز می‌‌شود که تاندون‌‌های تونل کارپال را دچار مشکل و آنها را ملتهب می‌کند، قند اضافه را داخل آنها به وجود می‌آورد و همین ممکن است باعث ایجاد این سندروم شود.
این سندروم در افراد دیابتی رایج‌تر است
همان‌طور که گفتیم این سندروم باعث ایجاد دیابت نمی‌شود، اما افرادی که دیابت دارند، بیشتر به آن مبتلا می‌گردند. به خاطر همین گفتیم که اگر این علامت را داشتید، باید وضعیت دیابت را هم در خودتان بررسی کنید، زیرا معمولاً در کنار هم اتفاق می‌‌افتد و تعداد افرادی که دیابت دارند و به این سندروم مبتلا شده‌اند، نسبت به افرادی که دیابت ندارند و این سندروم را دارند، بیشتر است. در واقع دیابت می‌تواند یک عامل محرک برای ایجاد این سندروم باشد.
علائم سندروم تونل کارپال را بشناسید
زمانی که این عصب‌‌ها تحت فشار قرار می‌‌گیرند و این سندروم به وجود می‌آید، شما متوجه درد، گردش خون ضعیف و کاهش قدرت دستان خود می‌شوید؛ حتی ممکن است احساس سوزن‌سوزن شدن را در دست و انگشتان خود داشته باشید؛ احساس سوزش در انگشت اشاره، شست و درد یا بی‌حسی هنگام شب، بدتر می‌شود. 
هیچ استراتژی مشخصی برای جلوگیری از این سندروم وجود ندارد، اما شما می‌توانید با کاهش فشار روی دستان و مچ دست این وضعیت را بهبود ببخشید.
اگر بعد از مدتی علائم بهبود پیدا نکردند، احتمالاً پزشک برای شما تزریقات کورتیکواستروئید، مصرف بعضی از داروها، جراحی یا ورزش‌هایی را تجویز می‌کند.
علل مهم دیگر سندروم تونل کارپال
ممکن است علت‌‌های زمینه‌ای دیگری وجود داشته باشد. طبق اطلاعات، وجود علت‌‌های زمینه‌‌ای مختلف می‌‌تواند باعث ایجاد چنین سندرومی شود که دیابت نوع دو هم یکی از آنهاست.
در واقع ممکن است فرد به خاطر حرکات تکراری، پشت سر هم و مداوم دچار مشکل شود و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، روماتیسم، مشکلات هورمونی، تغییرات متابولیک مانند بارداری، قاعدگی و مشکلات تیروئید این وضعیت را به وجود بیاورد؛ پس باید حواستان باشد که به علت‌های زمینه‌ای دیگر هم دقت کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی