[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

گام بلند مخترعان جوان شیرازی در حوزه پزشکی، روزنامه شیراز نوین

به همت مخترعان جوان شیرازی، سیستم پایش سطح هوشیاری جراح و پرسنل اتاق عمل ساخته شد.
مهندس علی بینا یکی از مخترعان سیستم پایش سطح هوشیاری جراح و پرسنل اتاق عمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: اعلام وضعیت هوشیاری افراد در اتاق عمل جهت کاهش خطاهای پزشکی، هدف اصلی این اختراع است. او در تشریح مشکلات و مسائلی که موجب این اختراع شده است، نیز گفت: نظام سلامت آن‌گونه که جامعه بشری انتظار دارد، در هیچ‌جای دنیا سالم و بی‌خطر نیست. اقدامات پزشکی از یک تزریق ساده تا عمل جراحی پیچیده، ممکن است با خطا همراه باشند. خطاهای پزشکی از چالش‌برانگیزترین مسائل موجود در نظام سلامت هستند که موجب خسارات جبران‌ناپذیری برای بیماران و خانواده‌های‌شان می‌شوند؛ لذا باید با تدابیری این خسارات به حداقل ممکن می‌رسید که می‌توان گفت فکر اختراع سیستم پایش سطح هوشیاری جراح و پرسنل اتاق عمل در راستای این مهم شکل گرفت.
دکتر علی محمدی دیگر مخترع این دستگاه با اشاره به انواع خطاهای پزشکی در نظام سلامت، به‌ویژه در اتاق عمل اظهار داشت: دسته اول خطا‌ها شامل بخش فعال یا خطاهای انسانی و بخش غیرفعال و دسته دوم مربوط به ارائه خدمات است و شامل خطاهای تشخیص، درمان و پیگیری می‌باشد و دسته سوم خطا‌های پزشکی مبتنی بر سیستمی است که نقش گزارش‌دهی را برعهده دارد؛ همچون خطاهای عمده، وقایع بدون عارضه و موارد نزدیک به خطا. از این رو خطاهای پزشکی امری اجتناب‌ناپذیر و در عین حال بسیار شایع در نظام سلامت به‌خصوص اتاق عمل هستند. او با بیان اینکه رخداد‌های ناشی از خطا‌های انسانی اغلب به حوادثی جدی منجر می‌شود، افزود: وقوع خطاهای انسانی در نتیجه عوامل مختلفی همچون عوامل انسانی، مدیریتی و سازمانی، پیچیدگی وظایف، روش‌های انجام کار، شرایط محیطی، نحوه‌های آموزش افراد، طراحی تجهیزات و دستگاه‌ها، عدم نظارت یا عدم وجود دستورالعمل‌های کاری مناسب و... رخ می‌دهد.
دکتر محمد سلمان‌پور دیگر مخترعی که در ساخت دستگاه مشارکت داشته نیز گفت: با توجه به اهمیت خطاهای انسانی در حیطه پزشکی و به‌ویژه اتاق‌های عمل جراحی، خطا‌های انسانی امکان‌پذیر در اتاق عمل ارتباط مستقیمی با سطح هوشیاری افراد و پرسنل اتاق عمل به ویژه پزشک جراح دارد و تاکنون در ایران مطالعه جامعی در این زمینه صورت نگرفته است. از طرفی به علت نبود نظام جامع ثبت خطاهای پزشکی به‌ویژه در اتاق عمل جراحی، پنهان ماندن بسیاری از این خطاها و نیز عدم آگاهی بیماران از این خطاها، نمی‌توان آمار و مستندات دقیق و جامعی در این زمینه ارائه داد. او افزود: با توجه به طولانی بودن مدت‌زمان برخی از عمل‌های جراحی، خستگی، استرس و فشار کاری زیاد موجب پایین آمدن سطح هوشیاری افراد در اتاق عمل می‌گردد. این خود موجب بالا رفتن احتمال خطاهای پزشکی در انجام عمل جراحی می‌شود.
دکتر سلمان‌پور در بخش دیگری از سخنانش هدف اختراع «سیستم پایش سطح هوشیاری جراح و پرسنل اتاق عمل» را اعلام وضعیت هوشیاری افراد در اتاق عمل جهت کاهش خطاهای پزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: تمرکز مهم‌ترین پارامتر در تعیین سطح هوشیاری است. در این اختراع بخشی از مغز که وظیفه تمرکز و توجه در انسان را برعهده دارد، نظارت می‌شود. بخش Prefrontal cortex (LPFC) Lateral یکی از بخش‌های مغز است که در حفظ تمرکز و توجه نقش دارد. وی خاطرنشان کرد: این اختراع به طور خاص بخش جلوی پیشانی یعنی قشر LPFC را مورد هدف قرار می‌دهد. دلیل اصلی استفاده از این ناحیه مغز این است که چون طراحی اختراع به‌گونه‌ای است که در تماس مستقیم با پوست قرار دارد، سیگنال‌گیری از مغز در این ناحیه به دلیل عدم وجود مو راحت‌تر صورت می‌گیرد.
مهندس بینا ادامه داد: مهم‌ترین علت استفاده از این روش این است که کاملاً بی‌خطر و غیرتهاجمی است. استفاده از آن آسان بوده و نیاز به آموزش چندانی ندارد و با توجه به ماهیت نوری بودن سیستم، عملکرد‌های شناختی بیشتری از مغز را می‌تواند ثبت نماید. به گفته بینا، مزیت‌های سیستم‌های BCI مبنی بر fNIRS نسبت به سایر روش‌های موجود عبارت‌اند از: رزولوشن زمانی بیشتری نسبت به fMRI، سیگنال نوری در این روش عمق نفوذ بیشتر نسبت به EEG که به‌طور کلی هزینه کمتری دارد و با توجه به نوری بودن ماهیت سیگنال، نسبت به fMRI غیرتهاجمی‌تر بوده و بی‌خطر است. او اظهار داشت: برخلاف روش EEG که برای قرار دادن الکترود‌ها روی سطح جمجمه نیاز به ژل دارد، اما در روش fNIRS سطح جمجمه از سایر قسمت‌های الکترونیکی دستگاه ایزوله بوده و نیاز به هیچ‌گونه ژل نخواهد بود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی