[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نامزدی ۱۵درصدی بانوان برای ورود به مجلس، روزنامه شیراز نوین

محمدتقی شاهچراغی با اعلام اینکه شورای نگهبان حداکثر تا آخر وقت پنجشنبه هفته جاری لیست نهایی تأیید صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس را اعلام می‌کند، گفت: این نوید را می‌دهم که شرایط برای یک مشارکت حداکثری فراهم است. به گزارش ایسنا، محمدتقی شاهچراغی با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر به تشریح برنامه‌های ستاد انتخابات کشور برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان پرداخت و گفت: هیئت نظارت باید نهایتاً تا پنجشنبه اسامی داوطلبان را به وزارت کشور اعلام کند و ما هم به فرمانداری‌ها اعلام می‌کنیم و به همه داوطلبان به صورت متمرکز پیامک می‌دهیم.
معترضان به نتایج صلاحیت‌ها دو روز فرصت اعتراض دارند
وی ادامه داد: علاوه بر آن، فرمانداری‌ها در حوزه‌های انتخابیه به صورت مستقل نتیجه صلاحیت‌های‌شان را اعلام می‌کنند. اگر داوطلبانی عدم احراز یا عدم تأیید صلاحیت شده باشند، دو روز فرصت دارند تا اعتراض‌شان را به شورای نگهبان اعلام کنند و شورای نگهبان هم برابر قانون فرصت دارد به اعتراضات رسیدگی کند و نتایج را به داوطلبان اعلام کند. شاهچراغی با اشاره به مکانیزم پیش‌ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات، گفت: هم پیش‌ثبت‌نام و هم ثبت‌نام‌ها به صورت الکترونیکی انجام شد. برای اخذ رأی از مردم نیز در شعب اخذ رأی دستگاه‌های احراز هویت پیش‌بینی کرده‌ایم که البته آماده کردن این دستگاه‌ها چند ماه زمان برد و اکنون دستگاه‌های احراز هویت به استان‌ها فرستاده شده است.
آماده‌سازی ۶۵هزار شعبه ثابت اخذ رأی در کشور
رئیس ستاد انتخابات کشور از آماده‌سازی ۶۵هزار شعبه ثابت اخذ رأی در سراسر کشور سخن گفت و افزود: این تعداد شعبه به صورت ثابت پیش‌بینی شده است. حتی اعلام کردیم که در پادگان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز صنعتی، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه و همه مجموعه‌هایی که تمرکز جمعیت در آنها وجود دارد، اگر نیاز به شعب ثابت اخذ رأی وجود دارد، به ما اعلام کنند.
وی ادامه داد: ۱۲۱۸ هیئت اجرایی اصلی و فرعی موظف‌اند شعب اخذ رأی و مسائل آنها را بررسی و به ستاد انتخابات استان و شهرستان‌ها گزارش دهند و آنها نیز گزارش خود را به ستاد انتخابات کشور اعلام کنند. بعد از آن برای هر شعبه نماینده ویژه فرماندار، یک بازرس توسط شورای نگهبان و یک بازرس توسط هیئت‌های نظارت وزارت کشور تعیین می‌شود. نیروهای مسلح نیز با مسئولیت فراجا امنیت شعب را برعهده می‌گیرند. تا این لحظه کار در ۵۸هزار شعبه انجام شده و بقیه نیز به مرور انجام می‌شود.
چاپ ۷۱میلیون تعرفه انتخاباتی
شاهچراغی از چاپ ۷۱میلیون تعرفه انتخاباتی با بارکدهای امنیتی خبر داد و گفت: برای رعایت سلامت انتخابات، تا این لحظه این تعداد تعرفه انتخاباتی چاپ شده و در مراکز مربوطه نگهداری می‌شود. رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: توزیع دستگاه‌های احراز هویت با اولویت استان‌های سردسیر و مرزی آغاز شده و به تدریج در استان‌های مرکزی‌تر توزیع می‌شود. صندوق‌های جمع‌آوری آرا کدگذاری شده و نرم‌افزار ثبت احوال نیز در دستگاه‌های احراز هویت بارگذاری شده است. تمام شرایطی که به لحاظ فنی باید اقدام شود، انجام گرفته است. ما الان در حدی از آمادگی قرار داریم که اگر اعلام شود طی ۴۸ ساعت آینده انتخابات برگزار شود، ما شرایط برگزاری را داریم.
شرایط برای مشارکت حداکثری فراهم است
وی در پاسخ به این پرسش که از فضای تأیید صلاحیت‌ها چه خبر، آیا در تأیید صلاحیت‌ها به تنوع جریان‌های سیاسی توجه شد یا خیر، پاسخ داد: هیئت‌های اجرایی در همان مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها برابر قانون به این وظیفه عمل کردند؛ چون قانون شرایط عدم احراز را برای هیئت‌های اجرایی مشخص کرده است. با دوستان خانه احزاب چند جلسه برگزاری کردیم که این جلسات محدود به موضوع انتخابات هم نبود. ان‌شاءالله شورای نگهبان برابر وظیفه ذاتی خود به قانون و مخصوصاً به توصیه‌های حضرت آقا نسبت به چهار راهبردی که فرمودند، عمل خواهد کرد و حداکثر تا آخر وقت پنجشنبه هفته جاری لیست نهایی تأیید صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند. این نوید را می‌دهم که شرایط برای یک مشارکت حداکثری فراهم است.
سهم ۱۵ درصد داوطلبان زن در انتخابات مجلس
شاهچراغی در پاسخ به این پرسش که حضور بانوان در این دوره از ثبت‌نام‌ها چطور است، پاسخ داد: در انتخابات سال ۱۳۹۸ دوازده درصد ثبت‌نام‌کنندگان خانم بودند که این عدد در انتخابات اسفندماه سالجاری به ۱۵ درصد افزایش یافته است. نکته مهم‌تر این است که بخش عمده‌ای از این خانم‌ها خانم‌های جوان هستند؛ یعنی جوان‌ها پا به عرصه گذاشتند. رئیس ستاد انتخابات کشور از رفع نقایص قانون جدید انتخابات سخن گفت و افزود: قانون جدید انتخابات نواقص قانون قبل را در بررسی صلاحیت‌ها برطرف کرد. افزایش فرصت رسیدگی به صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس مانع از تضییع حق داوطلبان شد و ان‌شاءالله شاهد شکل‌گیری مجلسی خوب، سالم و قوی خواهیم بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی