[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تمرکز بر دستاوردهای توریسم، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع برگزار شد. این مراسم ظهر چهارشنبه 13 دی‌ماه با حضور استاندار فارس، شهردار کلان‌شهر شیراز، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 تشکیل دومین مثلث گردشگری با محوریت فارس
در این مراسم، استاندار فارس از تشکیل دومین مثلث گردشگری فارس با استان‌های بوشهر و هرمزگان خبر داد. محمدهادی ایمانیه اظهار کرد: استان فارس به معرفی احتیاج ندارد و استانی است که در حال حاضر از یک نقطه جغرافیایی آن تا نقطه دیگر بیش از ۳۰ درجه تفاوت دما وجود دارد. وی افزود: فارس استانی است که در گردشگری و زیارت پس از دو شهر مشهد و قم در سطح کشور در رتبه سوم قرار دارد. ایمانیه با بیان اینکه استان فارس در گردشگری تاریخی و بناهای ثبت شده جهانی و ملی سهم بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارد، تصریح کرد: این استان همچنین در گردشگری طبیعی جاذبه‌های ارزشمندی همچون بارش برف در شهر سپیدان و آبشار‌های فصلی متعدد در هر منطقه دارد. استاندار فارس با تأکید بر اینکه این استان و به ویژه شهر شیراز در حوزه گردشگری سلامت به عنوان شهر اول کشور مطرح است، اضافه کرد: این استان در قطب پزشکی و از چهار جنبه گردشگری استعداد و توان بالایی دارد و زیر ساخت‌های آن فراهم شده است. وی خاطرنشان کرد: باید با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که گردشگری به تنهایی می‌تواند استان فارس را اداره کند، در جهت تحقق این شعار گام‌های بلند برداشت. استاندار فارس ادامه داد: استان فارس با داشتن ۳۷ شهرستان و بیش از ۱۲۰ شهر و بالغ بر ۴۰۰۰ روستا، بیشترین تعداد شهرستان و شهرهای کشور را دارد که این ظرفیت، فرصت‌های بی نظیری برای این استان در حوزه گردشگری فراهم آورده است.
 احیای مثلث‌های گردشگری ایران
ایمانیه با اشاره به جلسه برگزار شده با معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: با توجه به احیای مثلث گردشگری میان سه استان اصفهان، فارس و یزد، در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شد تا توسعه زیرساخت‌های پروازی و ریلی استان‌ها در دستور کار باشد. نماینده عالی دولت در استان فارس در این آیین نوید داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، این وعده داده شده است که تا پایان سال‌ جاری راه‌آهن اقلید- یزد به بهره‌برداری برسد. ایمانیه همچنین بر ایجاد یک شبکه اتوبوسرانی ویژه انتقال گردشگران داخلی و خارجی در مرکز سه استان اشاره کرد. استاندار فارس تصریح کرد: در سطح استان این موضوع در حال پیگیری است تا یک مثلث گردشگری دیگر با استان‌های بوشهر و هرمزگان ایجاد کنیم. ایمانیه همچنین با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر احداث آزادراه شیراز- بوشهر، افزود: اجرای این پروژه یکی از موضوعات اصلی مورد درخواست استانداری فارس است؛ چراکه در توسعه گردشگری هر دو استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود. مشارکت بخش خصوصی و دولت در حوزه گردشگری دیگر موضوع مورد اشاره استاندار فارس بود. وی در این خصوص اضافه کرد: بر اساس وحدت مورد انتظاری که میان بخش خصوصی ‌و دولت وجود دارد، انتظار داریم برای رونق گردشگری که لازمه کار است، این مشارکت جدی‌تر باشد. 
 تحقق فرمایشات رهبری در حوزه گردشگری
ایمانیه تأکید کرد: باید با مشارکت یکدیگر تلاش کنیم تا فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص توسعه گردشگری محقق شود. وی اظهار کرد: فارس استانی است با بیش از ۸۰ تنوع در حوزه صنایع‌دستی و هزاران محل برای گردشگری؛ این دو ظرفیت، فرصت بی‌بدیلی برای استان است که شاید هیچ استانی بدین شکل در این چهار حوزه ظرفیت نداشته باشد. استاندار فارس تصریح کرد: در احداث هتل‌ها سرمایه‌گذاران باید حرکت جدی‌تر داشته باشند و در این خصوص استانداری حمایت خواهد کرد و شهرداری نیز در حوزه گردشگری حمایت ویژه‌ای خواهد داشت. حمایت از مراکز اقامتی بوم‌گردی‌ها، انتقال گردشگران، ایجاد دفاتر در کشورهای دیگر و‌ حضور سفیران ایرانی در کشورهای حوزه شش‌گانه خلیج فارس با توجه به تأکید وزیر امور خارجه و توسعه جدی‌تر زیرساخت‌ها از دیگر موضوعات مورد اشاره استاندار فارس در این مراسم بود.
 ثبت جهانی مجموعه زندیه
شهردار کلان‌شهر شیراز در این مراسم از نهایی شدن تفاهم‌نامه مثلث گردشگری بین شهرداران سه شهر ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ثبت جهانی مجموعه زندیه از مطالبات جدی مدیریت شهری است. محمدحسن اسدی با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت چهارمین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی بیان کرد: شاهد فعالیت شبانه‌روزی تیم اجراکننده این رویداد بین‌المللی از ماه‌ها قبل بودیم. وی از نهایی شدن دو تفاهم‌نامه مثلث گردشگری بین شهرداران سه شهر شیراز، اصفهان و یزد و همچنین مشهد، قم و شیراز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و با تقدیر از دست‌اندرکاران این نمایشگاه عنوان کرد: شیراز، یک شهر جهانی با ظرفیت‌های کم‌نظیر و بی‌بدیل و قدمتی ۶۵۰۰ساله است که در چهار مقطع تاریخی نیز پایتخت کشور بوده است. شهردار کلان‌شهر شیراز با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مدیریت شهری، ثبت جهانی مجموعه زندیه است، از معاونان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در این مراسم حضور داشتند، خواست تا نسبت به این موضوع تسهیلگری و تعیین تکلیف شود. اسدی همچنین با بیان اینکه شیراز، تمیزترین و پاک‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود، افزود: در سال گذشته این کلان‌شهر روز آلوده هم نداشته است. وی با اشاره به تقاضای بالای سفر به شیراز و لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری در این کلان‌شهر، گفت: باید نسبت به زیرساخت‌های گردشگری در کشور توجه جدی شود که خوشبختانه در دوره مدیریت فعلی وزارتخانه متبوع در دستور کار قرار گرفته است.
 گسترش زیرساخت‌های حوزه گردشگری
شهردار شیراز در ادامه سخنان خود به ۴ پروژه زیرساختی گردشگری این مجموعه که در دست اقدام و اجرا قرار دارد، اشاره و بیان کرد: شهرداری شیراز پروژه آکواریوم را آغاز کرده، پروژه پارک آبی هم با اتمام مرحله خاک‌برداری شروع ‌شده، مطالعات باغ پرندگان نیز تمام‌ شده و در دست انتخاب پیمانکار قرار دارد و مذاکرات پروژه شهربازی و تله‌کابین ۴.۲ کیلومتر در حال نهایی شدن است.
اسدی همچنین از افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۰هزار میلیارد تومان پروژه توسط شهرداری شیراز در ایام دهه فجر امسال خبر داد.این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز خاطرنشان کرد: بازارچه هنر نیز با همکاری شرکت توسعه گردشگری فارس تا پایان امسال با ۶۴ غرفه در هسته مرکزی شهر شیراز به بهره‌برداری می‌رسد که متحول‌کننده بافت تاریخی و فرهنگی این کلان‌شهر خواهد بود. شهردار شیراز همچنین از آمادگی شهرداری و شورای این کلان‌شهر در ارائه تسهیلات لازم به هتل‌های جدیدی که قرار است اجرایی شوند، خبر داد. وی خاطرنشان کرد: شیراز از جمله کلان‌شهرهای ایرانی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه شهرهای تاریخی جهان و عضو متروپلیس است. شهردار شیراز در پایان سخنان خود از رونمایی از تورهای فراگیر شیرازشناسی در ۴۷ مسیر در حاشیه آغاز به کار نمایشگاه گردشگری پارس در عصر روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه خبر داد.
 مشارکت بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه پارس
مجری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس با اشاره به اینکه ما در این نمایشگاه شاهد حضور میهمانانی از کشورهای مختلف هستیم، تصریح کرد: در این نمایشگاه ۳۰ میهمان از ۹ کشور حضور خواهند داشت. احمدرضا نقیب‌زاده با بیان اینکه نمایشگاه گردشگری پارس از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است، افزود: مشارکت بخش خصوصی و دولتی از ویژگی‌های خاص این نمایشگاه است. همچنین در این نمایشگاه یک تیم ۳۰نفره اجرایی حضور دارند که عمده این افراد از فعالان بخش خصوصی عرصه گردشگری هستند. وی از همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف با این نمایشگاه خبر داد و اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی و ادارات مختلفی از جمله استانداری فارس، فرمانداری شیراز، شهرداری استان، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، جهاد دانشگاهی فارس و... در بحث برپایی نمایشگاه مشارکت و همراهی دارند. به گفته مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان فارس، در کنار نمایشگاه گردشگری شاهد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه صنایع‌دستی در استان فارس هستیم که این اتفاق بسیار باعث خرسندی است.
وی افزود: حضور اقوام ایرانی، حضور فعال نمایندگی کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی در استان فارس و توجه به موضوعات آموزشی گردشگری از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه به شمار می‌رود. نقیب‌زاده همچنین بیان کرد: در این نمایشگاه شرایطی ایجاد کردیم که تعامل بین حلقه‌های صنعت گردشگری در این نمایشگاه رقم خورد تا زمینه توسعه گردشگری را داشته باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی