[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

رونمایی از «آسمان غرب» تا «رقص گرگ» در هند، روزنامه شیراز نوین

رونمایی از نخستین عکس از «آسمان غرب»؛ میلاد کی‌مرام در نقش شهید شیرودی، اکران «علی مسیو»، بررسی چهار دهه روایت سینما، مروری بر آثار عباس کیارستمی، پایان فیلم‌برداری «دارکوب» و «رقص گرگ» در جشنواره فلکلور هند از خبرهای سینمایی امروز هستند.
به گزارش ایرنا، هم‌زمان با پایان فیلم‌برداری فیلم‌سینمایی «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، نخستین عکس از میلاد کی‌مرام، ایفاگر نقش شهید علی اکبر شیرودی رونمایی شد.
این روزها مراحل پس‌تولید این فیلم سینمایی شامل تدوین توسط میثم مولایی، جلوه‌های ویژه بصری توسط جواد مطوری، صداگذاری توسط بهمن اردلان و ساخت موسیقی توسط مسعود سخاوت‌دوست برای حضور در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در حال انجام است.
این اثر جنگی اکشن که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلم‌برداری شده با نگاهی متفاوت، رشادت‌، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.
«آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری پس از ساخت فیلم سینمایی «اتاقک گلی» است.
این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.
آغاز نمایش مستند «علی مسیو» در گروه هنر و تجربه
«علی مسیو» روایت رهبر ناشناخته در دوران مشروطه است که مسعود میر، داستان این شخصیت را نوشته و کارگردانی کرده است؛ این مستند قرار است اکران خود را در گروه هنر و تجربه آغاز کند.
این مستند روایت زندگی و زمانه‌ مجاهدان مرکز غیبی تبریز و رهبری علی مُسیو است که مقاومت و وطن‌پرستی را معنایی دیگر بخشیدند. مستند «علی مسیو» به نویسندگی و کارگردانی، مسعود میر اکران خود را از ۲۳ دی ماه آغاز می کند. این مستند بعد از رونمایی در سالن شماره دو سینما چارسو در پلتفرم اختصاصی نمایش مستند در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
به گفته کارگردان این مستند؛ «علی مسیو» شناخت‌نامه‌ای مصور برای معرفی و غبارزدایی از شخصیتی است که بی‌تردید جنبش مشروطه بدون درایت، حمایت و اصالت او حتی در همان حد محدود هم به ثمر نمی‌شست. «علی مسیو» با سازمان‌دهی ارتشی سری از میان وطن‌پرستان و آزادی‌خواهان آذربایجان با عنوان مرکز غیبی، سنگ مقاومت در تلاش برای وقوع انقلاب و البته شکستن محاصره تبریز را بنا گذاشت و در این راه از مال و جان و فرزندان خود گذشت.
مستند «علی مسیو» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و از جمله فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بود.
در خلاصه داستان این مستند یک‌ساعتی آمده: «مردم شهر در انتظار آزادی بودند و کشور در حسرت آبادی. فرمان که امضا شد دیکتاتور کودکانه گریست و هزینه اتمام دلگیری‌اش شد حصر و حبس. جماعت به شهر محبوس شدند و محتاج گندم و حاکمان ضیافت آهن و آه به راه انداختند و مشعوف سرکوب. دوباره مردی برخاست تا تاریخ شرمنده آیندگان نماند؛ او شد رهبر مرکز غیبی و این آغاز گمنامی او بود که تا امروز به درازا کشیده است...»
برگزاری نشست «چهار دهه روایت سینما از تحولات سیاسی دهه ۶۰»
هم‌زمان با ادامه اکران فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، نشست «چهار دهه روایت سینما از تحولات سیاسی دهه ۶۰» به همت سازمان سینمایی سوره برگزار می‌شود.
این جلسه که با اکران ویژه فیلم سینمایی «ضد» همراه است، چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در سینمابهمن تهران برپا می‌شود و پس از نمایش اثر، میلاد دخانچی به‌عنوان میزبان و منتقد سینما، جواد موگویی، مشاور تاریخی فیلم «ضد» و محمد رحمانی، پژوهشگر تاریخ در میزگردی درباره بازنمایی تحولات سیاسی دهه ۶۰ در سینما صحبت می‌کنند.
علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند با مراجعه به سایت گیشه هفت بلیت خود را با ۱۰ درصد تخفیف خریداری کنند.
فیلم سینمایی «ضد» قصه نفوذ و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و ترور ناجوانمردانه شهید بهشتی و ٧٢ تن از یارانش را برای مخاطب به تصویر کشیده است.
«مسافر» کیارستمی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
مروری بر آثار عباس کیارستمی از این هفته یکشنبه ۱۷ دی‌ماه ساعت ۱۵ با نمایش فیلم «مسافر» با همکاری بنیاد کیارستمی در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی به خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد. حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
«مسافر» محصول سال ۱۳۵۳ و مدت‌زمان فیلم ۸۳ دقیقه است.
داستان فیلم و فیلم‌نامه آن براساس نوشته‌ای از حسن رفیعی است و درباره قاسم جولایی(حسن دارابی)، دانش‌آموزی حدوداً ده‌ساله، شیفته فوتبال و اهل ملایر است؛ او به‌‌رغم اعتراض‌های مادرش پیوسته به بازی فوتبال در کوچه می‌پردازد، دیر به کلاس درس می‌رسد، مدام درباره فوتبال صحبت می‌کند و به‌ قدری شیفته این بازی است که تصمیم می‌گیرد به تهران رفته و بازی تیم محبوبش(پرسپولیس) را در ورزشگاه تماشا کند.
پایان فیلم‌برداری «دارکوب»
فیلم‌برداری فیلم کوتاه «دارکوب» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی نرگس دهقان نیری پایان یافت.
در خلاصه داستان این اثر که رضا رباط جزی در آن به ایفای نقش پرداخته، آمده است: «روایت مردی که به صدای زمین گوش می‌دهد و جایِ خالیِ درخت هایِ بریده شده جنگل، درخت می‌کارد».
از دیگر عوامل فیلم کوتاه «دارکوب» می‌توان به سرمایه‌گذار و جانشین تهیه کننده: محمدرضا دهقان نیری و رمضان دهقان نیری، مشاور کارگردان: استاد حسین فلاح آبادی، برنامه‌ریز و سرپرست گروه کارگردانی: محمد حسین کریمی، دستیار یک کارگردان: رسول انصاری، منشی صحنه: روژینا حاجیان، عکاس صحنه: علی اقتصاد، عکاس و فیلم‌بردار پشت صحنه: محمد نیک سیر، ایده‌پردازان: نرگس دهقان نیری و مجید کریمی، مدیر فیلم‌برداری: نیما باغی، فوکوس من و دستیار یک: فرهاد فتوت، دستیار دو کارگردان: محمد گلمحمدی، هلی شات: محمد نیک سیر و حسن آرمان، صدابردار: علی فضلی و تدوین: محمدحسین کریمی.
صداگذاری و مهندسی صدا: محمدحسین کریمی، طراح گریم: غزاله صالحی، طراح لباس: صبا معراجی، طراح صحنه: حمید بابازاده، دستیار صحنه: مرتضی ملاغلامعلی و محمد رهگذر، مجری طرح: امیرحسین مهماندوست، مدیر تولید و تدارکات: علی غلامی، حمل‌و‌نقل: رضا دهقان‌نیری، پشتیبانی فنی و تجهیزات: عباس حمیدزاده(نور و حرکت)، لوکیشن: بهنام پارابی، میثم ویسه و اقامتگاه بومگردی ‌لوتوس و مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق سیادت از دیگر عوامل این فیلم هستند.
آمادگی فیلم کوتاه «خِشت» برای نمایش
تدوین فیلم کوتاه «خِشت» به نویسندگی ژاله مروتی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد ستایش ولی‌پور که فیلم‌برداری آن در حوالی شهریار انجام شده به پایان رسید و این فیلم کوتاه آماده نمایش شد.
این فیلم کوتاه که حاصل کار گروه هنری سونار است براساس داستانی واقعی ساخته شده و اقدام گروهی جنایتکار را به تصویر می‌کشد که با استفاده از ماشین شخصی به‌عنوان مسافرکش، یک دختر را می‌دزند.
محمد یزدی، ژاله مروتی، نصرت میرعظیمی، نرگس ایزدی فر، اسدالله جهانی مقدم، امیر دمیرچی، حمید حسینی، عرفان خزایی، ایلیا خدایاری، سوگندمردانی، طاهرپارسه، مازیار جمشیدی و محمدستایش ولی پور از بازیگران این فیلم هستند.
عوامل و بازیگران این فیلم نیمه‌بلند عبارتند از: مشاور کارگردان: مازیار جمشیدی، مشاور پروژه: اسدالله جهانی مقدم، فیلم‌بردار: محمدکیانپور، صدابردار: امین نظروند، منشی صحنه و مدیرتولید: عرفان خزایی، دستیار کارگردان: طاهرپارسه، طراح صحنه و لباس: سمیرا صارمی، طراح گریم: پویا عمرانی، مجری گریم: برکه پاکزاد و مدیرروابط عمومی: فاطیما موسوی.
پایان تدوین «صبحانه با زرافه‌ها»
با ادامه مراحل فنی فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت تدوین این فیلم توسط خشایار موحدویان به پایان رسید و هم‌زمان نخستین تصویر از حضور متفاوت هادی حجازی‌فر در این فیلم منتشر شد.
«صبحانه با زرافه‌ها» دومین فیلم صحت پس از فیلم پرمخاطب «جهان با من برقص» است که به تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی ساخته شده است.
تدوین «خلیل»
فیلم کوتاه «خلیل» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سیدپیام حسینی، پس از اتمام فیلم‌برداری در روستای شجاع‌آباد کردستان، روی میز تدوین رفت. سیدپیام حسینی، دانش‌آموخته دوره فیلم‌سازی انجمن سینمای جوان دفتر سنندج است. حسینی، پیش‌ از این، کارگردانی سریال کُردی «زارا» و فیلم‌های کوتاه «بادبادک‌ها»، «دونده» و «نامحرم» را در کارنامه دارد. این آثار، علاوه بر حضور در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی، موفق به کسب جوایزی مثل جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره برلینال (برای فیلم بادبادک‌ها) و جایزه بهترین فیلم‌نامه از جشنواره هنگ‌کنگ(برای فیلم دونده) نیز شدند.
در خلاصه داستان «خلیل» آمده است: «خلیل، پسر‌بچه‌ای ۱ساله بعد از مرگ پدرش نگران است که آیا پدر، به بهشت می‌رود یا جهنم؟ او در تلاش است که از این موضوع مطمئن شود.
طاها چراغی، امید چراغی، طاها محمدی، حسین مرادی، موسی هدایتی و شوبو سلیمانی، بازیگران این فیلم کوتاه بیست‌‌دقیقه‌ای هستند و پخش بین‌الملل اثر را گروه دریچه سینما و مؤسسه پناه فیلم برعهده دارند.
عوامل فیلم کوتاه «خلیل» عبارتند از: مجری طرح: موسسه پناه فیلم، برنامه‌ریز: محمد درویشی، گروه کارگردانی: حامد بقائیان، سنور رشیدی، منشی صحنه: گشین محمدیان، فیلم‌بردار: وریا عبدیانی، گروه فیلم‌برداری: سامان پاسیان، آرمان صیدی، آیدا زندکریمی، صدابردار و صداگذار: ارسطو مفاخری، دستیار صدا: بهرام مرادی، آهنگ‌ساز: آرتین حامدی، تدوین: هادی احمدی، دستیار تولید: رئوف نصیری، اصلاح رنگ: مهران جبلی، گروه صحنه: هیمن کریمی، آرام خالدیان، مدیر تولید: مرتضی جلیلی، مدیر تدارکات: کیومرث شاطبی، دستیار تولید: سامان فریدی، عکاس: حسین کرمی، طراح پوستر: متین خیبلی و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.
یادداشت محمدرضا شریفی‌نیا برای «گیج‌گاه»
محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر و تهیه‌کننده سینما که هم‌اکنون با فیلم «ورود و خروج ممنوع» روی پرده نقره‌ای سینماها حضور دارد پس از تماشای فیلم سینمایی «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی یادداشتی درباره این فیلم نوشت.
متن این یادداشت بدین شرح است: «فیلم سینمایی گیج‌گاه به کارگردانی عادل تبریزی فیلمی بسیار مفرح است که شما را شاد و سرحال می‌کند. در این روزهای سینما فیلم‌های خوب باید دنبال سالن و سانس نمایش بگردند تا بتوانند مؤثر باشند. به نظر من معاونت سینمایی باید افتخار کند که بتواند شرایطی برای اکران بهتر اینگونه فیلم‌ها ایجاد کند».
«گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه‌کنندگی حنیف سروری و میرولی‌اله مدنی از ۱۲ مهرماه توسط پخش بهمن سبز در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است و تاکنون توانسته بیش ۳۶۰ هزار مخاطب را به سینما بیاورد؛ این فیلم با سرمایه‌گذاری شخصی محمد حسین‌خانی و حنیف سروری و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.
حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل پور، علی باغفر، حامد شیخی، داود ونداده، وحید رحمتی با حضور فرهاد آییش با معرفی علی راد و با هنرمندی جمشید هاشم‌پور‌(آریا) و خاطره‌سازانی همچون رضا صفایی پور و حسن رضایی در این فیلم نقش‌آفرینی کردند.
«رقص گرگ» در هفتمین جشنواره فلکلور هند
فیلم کوتاه انیمیشن «رقص گرگ» به نویسندگی، صداگذاری، تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهزاد یاغموری در دومین حضور بین‌المللی خود به هفتمین جشنواره فلکلور هند راه پیدا کرد.
در خلاصه داستان انیمیشن «رقص گرگ» آمده است: گله گوسفندانی در دشت در حال چرا کردن هستند که ناگهان چندی گرگ به گله گوسفندان حمله می‌کند و …
دیگر عوامل ساخت فیلم کوتاه انیمیشن رقص گرگ عبارتند از: انیماتور: امیررضا نطاق و بازنویس فیلم‌نامه: اسماعیل براری.
پیش از این نیز از دیگر ساخته‌های این فیلم‌ساز در سال ۲۰۲۱ فیلم کوتاه داستانی «نُه» در این جشنواره حضور داشت.
این جشنواره با همکاری مرکز مطالعات رسانه‌ای کالج سنت توماس تریسور از پنجم تا نهم ژانویه ۲۰۲۴(۱۵ تا ۱۹ دی‌ماه) در شهر کرالای هندوستان با تمرکز بر سینمای مردم محور، صلح‌طلب، سنت‌ها و تنوع‌زیستی برگزار می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی