[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این نشانه ها یعنی شما نارسایی کلیه دارید، روزنامه شیراز نوین

یک متخصص اورولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادراری) گفت: کلیه‌ها ارگان‌هایی هستند که مواد زائد خون را فیلتر می‌کنند، همچنین فشار خون، تعادل الکترولیت‌های بدن و تولید سلول‌های قرمز خون را در بدن تنظیم می‌کنند.
به گزارش صد آنلاین ، دکتر عبدالله سعادت فر عنوان کرد: نارسایی مزمن کلیوی زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب‌دیدگی‌های بلند مدت در کلیه‌ها باعث بیماری‌های داخلی کلیه و کاهش توانایی کلیه در حفظ سلامت بدن شده باشند. 
وی با بیان اینکه بیماری نارسایی کلیه به دلیل عملکرد و وظایف کلیه‌ها با مشکلات ادراری همراه است گفت: برخی از علائم نارسایی کلیه شامل : کاهش میزان دفع ادرار، تورم اندام‌های تحتانی، پاها و زانو،پف کردن زیر چشم است.
دکتر سعادت فر خستگی و ضعف،حالت تهوع، تنگی نفس ، درد قفسه سینه، اریتمی یا ضربان قلب نامنظم ،خارش مداوم، کرامپ و انقباض ناگهانی عضلات و تشنج را نیز از دیگر علائم این بیماری دانست.
به گفته وی تجمع مقادیر زیاد سموم باعث اختلال در عملکرد کلیه‌ها و نارسایی کلیه می‌شود که در صورتی که بیمار تحت مداوا قرار نگیرد می‌تواند مهلک باشد و اگر کلیه‌ها به طور کامل از کار بیفتند، تنها گزینه درمانی برای معالجه آن‌ها دیالیز یا پیوند کلیه است.
این پزشک متخصص با بیان اینکه برخی از علل نارسایی‌های کلیه قابل درمان بوده و می‌توان عملکرد کلیه‌ها را به حالت اولیه آن‌ها بازگرداند گفت:  در برخی موارد نارسایی کلیه یک بیماری پیش‌رونده و غیرقابل ‌برگشت است و متاسفانه در صورت شدید بودن ، موجب کما و در مواردی موجب مرگ هم می‌شود.
وی با بیان اینکه بیماری‌های کلیه معمولاً به دلیل عارضه‌های دیگر که بر روی کلیه فشار وارد می‌کنند ایجاد می‌شوند گفت: دو عامل اصلی ایجاد کننده کم کاری کلیه، دیابت و فشار خون بالا هستند؛ که در ۷۰ درصد موارد ابتلا به این عارضه نقش دارند که اگر فشار خون بالا کنترل نشود یا به میزان کمی کنترل گردد، می‌تواند عامل اصلی بروز حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری مزمن کلیوی باشد و در مورد دیابت نیز میزان بیش‌ازحد گلوکز در خون می‌تواند به فیلترهای ریز موجود در کلیه آسیب برساند.
دکتر سعادت فر عفونت کلیه و مجاری ادراری ، کلسترول بالا که باعث تجمع چربی در رگ‌های خونی تغذیه کننده‌ی کلیه می شود و نیز بیماری گلومرولونفریت را که سبب ایجاد التهاب و آسیب به واحد‌های فیلتر کننده کلیه می‌شوند را از دیگر عوامل کم کاری کلیه دانست.
وی بیماری‌های ارثی ، انسداد مسیر ادراری ، ناهنجاری های مادر زادی یعنی ناهنجاری‌هایی که با رشد نوزاد در شکم مادر رخ می‌دهد ، تضعیف کننده‌های سیستم ایمنی و استفاده‌ی منظم و طولانی‌مدت از برخی داروها مانند لیتیم و داروهای ضدالتهاب غیراستروئید (NSAIDs) را نیز از دیگر علل این بیماری برشمرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی