[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ربات‌های ساخت دانشجویان مکزیکی به ماه می‌روند، روزنامه شیراز نوین

فرودگر قمری «پرگرین» که قرار است روز هشتم ژانویه با موشک «ولکان قنطورس» پرتاب شود، پنج ربات کوچک ساخت دانشجویان مکزیکی را با خود به ماه خواهد برد.
به گزارش ایسنا، یک مأموریت خصوصی به مقصد ماه اوایل روز دوشنبه هشتم ژانویه آغاز خواهد شد و پنج ربات کوچک را با خود خواهد برد که با همکاری گروهی متشکل از ۲۵۰ دانشجو در مکزیک ساخته شده‌اند.
به‌نقل از اسپیس، فرودگر قمری خصوصی «پرگرین»(Peregrine) ساخت شرکت «استروبیوتیک»(Astrobiotic) در ساعت ۲:۱۸ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» فلوریدا بر فراز موشک جدید «ولکان قنطورس»(Vulcan Centaur) ساخت شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»(ULA) پرتاب خواهد شد. فرودگر قمری پرگرین در کنار محموله‌های تجاری و آزمایش‌های علمی توسعه‌یافته ناسا روی موشک قرار خواهد گرفت. همچنین، پنج میکروربات مستقل که توسط «آزمایشگاه تجهیزات ویژه»(LINX) در «دانشگاه مستقل ملی مکزیک»(UNAM) توسعه یافته‌اند به‌عنوان بخشی از مأموریت «COLEMNA» در این پرواز خواهند بود. قطر این کاوشگرهای کوچک فقط ۱۰ سانتی‌متر و وزن آنها ۶۰ گرم است. ربات‌ها هر کدام دارای چرخ‌ها، حسگرها و رایانه‌هایی هستند که به آنها امکان می‌دهد تا جو ماه را بررسی کنند. آزمایشگاه تجهیزات ویژه در وبسایت خود، COLEMNA را جاه‌طلبانه‌ترین مأموریت خود نامیده است.
هنگامی که کاوشگر پرگرین به سطح ماه برسد، سوخت اضافی را تخلیه می‌کند و به آن امکان می‌دهد تا پیش از استقرار ماه‌نوردهای بزرگتر پراکنده شود. پس از تکمیل شدن این مرحله، ربات‌های COLEMNA از طریق یک منجنیق کوچک به سطح ماه رسانده می‌شوند که به معنای واقعی کلمه آنها را روی رگولیت ماه پرتاب می‌کند.
میکروربات‌ها آزمایش‌هایی را به منظور نشان دادن توانایی ربات‌های مستقل برای زنده ماندن در رگولیت ساینده ماه انجام می‌دهند که می‌تواند به بسیاری از سطوحی که با آن در تماس هستند، آسیب برساند. به گفته آزمایشگاه تجهیزات ویژه، ربات‌های مأموریت COLEMNA می‌توانند تحلیل امکان‌پذیری ساخت سازه‌ها روی سطوح سیاره‌ای را با استفاده از انبوه ربات‌های مستقل ممکن کنند. ربات‌های کوچک COLEMNA می‌توانند گردهم بیایند و حتی به یکدیگر متصل شوند تا یک آرایه خورشیدی بزرگتر را تشکیل دهند.
سیاستمداران مکزیکی این مأموریت را تحسین می‌کنند و تأکید دارند که می‌تواند به تقویت حضور این کشور به‌عنوان یک کشور فضایی کمک کند. «عمر فیاد»(Omar Fayad)، فرماندار ایالت ایدالگو گفت: مأموریت COLMENA همه ارزش‌های دانشگاه مستقل ملی مکزیک را برجسته می‌کند و به جامعه مکزیک یک راه جدید را برای دیدن و درک جهان مدرن ارائه می‌دهد. همچنین، این مأموریت تضمین می‌کند که همه‌چیز ممکن است و ما می‌توانیم بر محدودیت‌ها غلبه کنیم. این یک نقطه عطف خواهد بود و زمانی که محقق شود، همه کودکان و جوانان مکزیک در مورد آن خواهند دانست. شاید این مأموریت، الهام‌بخش فضانوردان آینده یا راهنمای مأموریت‌های بعدی باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی