[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

افزایش موانع تولید با شگرد مالیاتی ، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس با اشاره به پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی مالیات در بودجه سال آینده گفت: قطعاً این رویه بر سرمایه‌گذاری تأثیر منفی خواهد گذاشت. نادر طیبی در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: ضرورت دارد در اولین فرصت سازمان جهاد کشاورزی لیست شرکت‌های نیمه‌تمام که ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت بررسی و عندالزوم در جلسه این کمیسیون مطرح شود تا مورد رسیدگی و حمایت لازم قرار گیرد.
وی افزود: اگرچه بخش خصوصی پیش از این با مشکلات صادرات، رفع تعهد ارزی و برگشت ارز دست و پنجه نرم می‌کرده است، اما اکنون افزایش مالیات‌ها باری مضاعف بر دوش فعالان اقتصادی منجر به تعطیلی برخی بنگاه‌ها خواهد شد.
طیبی با اشاره به اینکه دولت بدون در نظر گرفتن اثرات تورمی و رکودی این تصمیم، بر افزایش ۵۰ درصدی مالیات‌ها در بودجه سال آینده اصرار دارد، گفت: قطعاً این رویه بر سرمایه‌گذاری تأثیر منفی خواهد گذاشت. درست است که مشوق‌ها مؤثر هستند، اما در کشوری که تولیدکننده تنبیه می‌شود و تابستان برق ندارد و زمستان گاز، نمی‌توان از مشوق صحبت کرد.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: بر اساس قانون مقرر بود تا بخشی از یارانه‌ها به صنعت برگردد و به عنوان سهم صنعت باشد که چنین اتفاقی نیفتاد. وی ادامه داد: دولت مالیات می‌گیرد و هیچ زیرساختی ایجاد نمی‌کند. زمانی که واحدی به دلیل قطعی برق یا گاز تنها دو روز فعالیت دارد و نمی‌تواند هزینه‌های ثابت را کاهش دهد، چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول خود ندارد. به علاوه بسیاری از شرکت‌های دولتی هستند که مالیات پرداخت نمی‌کنند.
طیبی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: متأسفانه دولت همچنان کلیات بودجه خود را با ایرادات اساسی به مجلس برگردانده است که در این شرایط هنر دولت باید این باشد که هزینه‌های خود را کاهش دهد و به جز حوزه نفت و مالیات، درآمدهای جدیدی ایجاد کند. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه متأسفانه رویکرد دولت این است که بار جبران کسری بودجه را از هر منبعی که توانایی ایجاد درآمد ندارد از طریق افزایش مالیات به بخش خصوصی تحمیل کند، بیان کرد: درستی این مطلب با مقایسه ارقام بودجه سال ۱۴۰۲ و لایحه بودجه ۱۴۰۳ قابل اثبات است. در بودجه سال ۱۴۰۲ صادرات نفت بالغ بر ۶۰۴ همت و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۵۸۵ همت کاهش یافته است. 
طیبی اظهار کرد: همچنین دولت با شرط افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده حاضر به پذیرش بحث افزایش حقوق بازنشستگان می‌شود و این در حالی است که تصمیم دولت برای افزایش مالیات‌ها با ادعاهای دولت در تناقض است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی