[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۴ دلیل پنهان یبوست را بدانید، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، دانستن این نکته مهم است که یبوست نوعی بیماری محسوب نمی‌شود، بلکه یکی از علائم وجود مشکلات زمینه‌ای در بدن است. تغییر در سبک زندگی، وضعیت سلامت روان و رژیم غذایی فقط بعضی از دلایل برای ابتلا به یبوست هستند که بیشتر ما با آنها آشنایی داریم. در این مطلب از متخصصان تغذیه درخواست کرده‌ایم که درباره دلایل پنهان اما مهم ابتلا به یبوست برای شما توضیح دهندک
۱. ممکن است به کم‌آبی بدن مبتلا شده باشید
حفظ تعادل آب در بدن، فواید زیادی برای ما دارد؛ افزایش انرژی، حفظ انعطاف‌پذیری پوست و ... کسانی که در طول روز به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، به ‌راحتی خودشان را در معرض ابتلا به کم‌آبی بدن قرار می‌دهند؛ در حالی که این مشکل می‌تواند یکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست باشد. در فرایند هضم معمولاً حداقل یک لیتر آب وارد روده‌ها می‌شوند، اما فقط مقدار کمی از این آب به‌عنوان بخشی از مدفوع از بدن خارج می‌شود. اگر مدفوع بیش ‌از حد خشک باشد(چه به دلیل کم‌آبی بدن و چه به ‌دلیل تأخیر در دفع)، فرآیند دفع هم دردناک و آزاردهنده خواهد شد.
۲. دچار استرس و اضطراب مزمن هستید
انسان‌ها استرس و اضطراب را به شیوه‌های مختلفی تجربه می‌کنند؛ استرس و اضطراب مزمن در بعضی افراد می‌تواند باعث بروز علائم روانی یا احساسی مثل وحشت یا ترس شود. دیگر واکنش‌های فیزیکی هم عبارتند از افزایش ضربان قلب، سرگیجه، بی‌خوابی و همچنین یبوست. استرس مزمن نه ‌تنها بر میکروبیوتای روده تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه می‌تواند باعث ابتلا به مشکلات گوارشی مختلف مانند حرکات نامنظم روده و سندرم روده تحریک‌پذیر شود. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که استرس به‌ دلیل برانگیخته کردن واکنش‌های عصبی می‌تواند عملکرد طبیعی روده‌ها را مختل کند و باعث ابتلا به یبوست شود.
۳. فیبر کافی دریافت نمی‌کنید
فیبر که برای متعادل‌سازی گلوکز، سلامت روده‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مزمن ضروری است، یکی از درشت‌مغذی‌های ضروری محسوب می‌شود که متأسفانه اغلب نادیده‌اش می‌گیریم. در واقع، اگر کسی به یبوست مبتلا باشد در درجه اول باید سطح فیبر دریافتی خود را بررسی کند و در صورت لزوم فیبر دریافتی روزانه را به سطح استاندارد برساند. فیبر دریافتی روزانه باید بین ۲۲ تا ۳۴ گرم باشد؛ در حالی که متخصصان می‌گویند مردان همیشه باید حداقل فیبر دریافتی را در محدوده ۲۸ گرم حفظ کنند؛ با این‌حال، افراد قابل‌توجهی همچنان دریافت فیبر را جدی نمی‌گیرند و نهایتاً روزانه ۱۴ گرم فیبر دریافت می‌کنند.
۴. ‌در حال مصرف دارو یا مکمل جدیدی هستید
زیاده‌روی در مصرف چیزهای خوب همیشه می‌تواند نتایج بدی داشته باشد؛ همان‌طور که این اتفاق در مورد مکمل‌های غذایی پیش می‌آید. در حالی که آهن و کلسیم جزو مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوانی و خونی هستند، زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند عملکردهای روده را ضعیف کند و باعث ابتلا به یبوست شود.
همین اتفاق می‌تواند در مورد بعضی از داروها مانند آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضددرد، داروهای ضدفشارخون و داروهای ضدافسردگی تکرار شود، زیرا همه این داروها می‌توانند در تنظیم حرکات روده نقش داشته باشند. 
بعضی از این داروها زمان لازم برای عبور غذاها از دستگاه گوارش را آهسته‌تر می‌کنند در حالی که بعضی از آنها مایعات دستگاه گوارش را کاهش می‌دهند، اما این روندها عمدتاً باعث ابتلا به یبوست می‌شوند. به همین دلیل هم متخصصان می‌گویند که اگر در حال مصرف چنین داروهایی هستید، حتماً دریافت فیبر روزانه را جدی بگیرید و هر روز مقدار زیادی آب بنوشید. 
اگر دریافت مقادیر زیادی از آب و مایعات را به ساعات صبح اختصاص دهید، این مشکل تا حدود زیادی کمتر می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی