[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

شکارچیان دریا نامیرا هستند؟ ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش خبرآنلاین، تقریباً یک سال پیش بود که عکاسی، باله پشتی آسیب‌دیده یک کوسه ابریشمی را در آب‌های آبی به ثبت رساند و حال امروز شاهد آن هستیم که باله پشتی این کوسه تغییرات شگفت‌انگیزی را تجربه کرده ‌است.
 این کوسه برای اولین‌بار در جولای ۲۰۲۲ و در آب‌های سواحل فلوریدا دیده شد؛ در لحظه‌ای که برای اولین‌بار دیده شد، گمان می‌رفت که یک تکه بزرگ از باله پشتی آن گم شده باشد؛ چراکه آسیب‌دیدگی برابر با ۲۰ درصد از کل بال پشتی آن بود. این آسیب برای این کوسه مانند برچسبی عمل کرد که دانشمندان و محققان همواره آن را بشناسند.
شکل آسیب‌دیدگی این‌گونه به نظر می‌رسید که شخصی هنگام صید به اشتباه یک کوسه ابریشمی را گیر انداخته باشد و بال پشتی آن با یک جسم تیز بریده باشد؛ تا به امروز اما دلایل این آسیب‌دیدگی ناشناخته باقی مانده ‌است. باله پشتی این کوسه به قدری آسیب دیده بود که محققان را در خصوص ناتوانی آن در شنا و تغذیه نگران کرده بود.
با گذشت ۳۳۲ روز از زمانی که این کوسه برای اولین‌بار دیده شد، تغییرات عجیبی برای باله پشتی این کوسه رخ داد. نزدیک به ۸۷ درصد از آسیب‌دیدگی درمان شده بود و کوسه در حالی که به شکل ظاهری از سلامت کافی برخوردار بود به گشت و گذار دریا ادامه می‌داد.
محققان چیزی به‌غیر از تصاویری که از آناتومی باله پشتی آن گرفته شده ‌است، در اختیار ندارند تا بتوانند دلیل رشد دوباره بافت‌های باله پشتی این کوسه ابریشمی را تشخیص دهند، اما به طور قطعی می‌توان گفت در مقایسه با عکس‌های قبلی این کوسه ابریشمی خاص، باله جدیدی با رنگ‌بندی کمی متفاوت دارد.
گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که قسمت بالایی باله با قسمت پایین ترکیب شده و بافت جدیدی در وسط تشکیل داده‌اند که نازک‌تر از پوست اطراف به نظر می‌رسد. مشخص نیست که آیا این بافت جدید مانند بقیه باله غضروفی است یا خیر؟
قبل از این مطالعه، تنها یک مورد مستند دیگر از بازسازی باله پشتی وجود داشت که این مطالعه را به دومین نمونه از بازسازی باله پشتی در کوسه‌ها تبدیل می‌کند.
به نظر می‌رسد که کوسه‌ها و پرتو ماهی‌ها توانایی ماوراالطبیعه‌ای برای التیام زخم‌های خود دارند؛ با این‌حال سبک زندگی آنها که دور از انسان‌هاست، مانع از بررسی دقیق فرآیند التیام زخم‌های آنها می‌شود. در سال 1978 بود که یک مطالعه نشان داد که پوست کوسه‌های پرستار و پلنگی می‌تواند تنها پس از سه هفته بازسازی شود.
در سال 2017، یک کوسه سفید بزرگ با باله پشتی به شدت پاره‌شده در سواحل ماساچوست در ایالات متحده دیده شد؛ چند سال بعد، باله کوسه به نظر می‌رسید که با جراحی دوباره به هم بخیه شده بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی