[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پایش آبخوان‌ها با هوشمندسازی برداشت، روزنامه شیراز نوین

معاونان حفاظت و بهره‌برداری و مدیران آب استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد در یک نشست صمیمی، تازه‌های علمی و فنی برای پایش و رصد اضافه‌برداشت از چاه‌های کشاورزی و مدیریت توأمان آب و برق در این استان‌ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.
 تمرکز بر صیانت از آب است
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، در حاشیه این نشست که در محل سالن شهید ترکمان آب منطقه‌ای فارس برگزار شد، سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، گزارشی از اعمال مدیریت توأمان آب و برق ارائه داد و اظهار داشت: استان فارس از نقطه‌نظر حوضه آبریز دارای 134 محدوده مطالعاتی می‌باشد. بر اساس بررسی‌ها و مطالعات، 119 محدوده مطالعاتی در این استان دارای افت سطح آب و کسری مخزن می‌باشند و به همین دلیل طرح‌های پایش و کنترل برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی برای جلوگیری از اضافه‌برداشت از چاه‌های دارای پروانه در این مناطق با جدیت و اولویت دنبال می‌شود. بدری با بیان اینکه استان فارس 62هزار حلقه چاه کشاورزی فعال دارد، افزود: بنابراین در راستای تأمین آب شرب شهروندان، آب کشاورزی و آب موردنیاز برای صنعت و محیط‌زیست، می‌بایست مدیریت برداشت آب زیرزمینی و حفاظت از آبخوان‌ها با جدیت اعمال گردد.
 تجهیز چاه‌ها به ابزار دقیق اندازه‌گیری
وی افزود: از آنجا که همه چاه‌های مجاز کشاورزی به کنتور و ابزار دقیق اندازه‌گیری برداشت آب مجهز نیستند، بنابراین لازم است تا تکمیل طرح‌های تجهیز این چاه‌ها به ابزار دقیق اندازه‌گیری، بتوانیم مدیریت برداشت آب زیرزمینی را اعمال کنیم. در این راستا با تدبیری که در وزارت نیرو اندیشیده شده، مدیریت مصرف و برداشت آب را از طریق مدیریت مصرف برق و انرژی چاه‌های کشاورزی انجام می‌دهیم. رئیس هیئت‌مدیره آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: در این زمینه دستورالعمل مدیریت توأمان آب و برق ابلاغ شده و در همین راستا دومین نشست هم‌اندیشی با حضور مدیران آب استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد در شیراز به میزبانی آب منطقه‌ای فارس برگزار شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در ادامه افزود: از 62هزار حلقه چاه آب کشاورزی در استان فارس، حدود 39هزار و 500 حلقه برقی و فعال است و با همکاری شرکت‌های توزیع برق فارس و شیراز، تدقیق و تطبیق میزان مصرف آب و برق انجام شده و از طریق اطلاعات کنتورهای فهام که روی چاه‌های آب کشاورزی برق‌دار نصب است، مدیریت برداشت آب زیرزمینی را بهتر می‌توان اعمال کرد.
 هم‌افزایی برای صیانت از آب
تقی عبادی مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مدیریت توأمان آب و برق برای پایش و کنترل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی موضوعی مهم و حیاتی برای حفظ آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی به شمار می‌آید و با مشارکت و همکاری شرکت‌های آب و برق، طرح‌های مدیریت توأمان اکنون در همه مناطق کشور در حال اعمال است. مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ مدیریت منابع آب ایران افزود: معاونان حفاظت و مدیران بهره‌برداری آب چهار استان فارس، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد در این نشست آموزشی گرد هم آمدند تا با مرور آخرین یافته‌ها و تازه‌های فنی و علمی، بررسی و انتقال تجارب بتوانند مفاهیم و آموزه‌های مدیریت توأمان آب و برق را ارزیابی و تبادل کنند. وی ادامه داد: طرح مدیریت توأمان آب و برق بر پایه حفظ منابع آب برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. اجرای این طرح و اعمال سیاست‌ها به نفع مردم مناطق مختلف و بهره‌برداران کشاورزی و همچنین حفظ محیط‌زیست است و در نهایت به توسعه پایدار از منابع آب و به ویژه آب‌های زیرزمینی منجر خواهد شد. در زمینه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی تاکنون ابزاری برای پایش و مدیریت و اندازه‌گیری دقیق برداشت از منابع آب زیرزمینی در اختیار نبوده است. با فعالیت دولت سیزدهم در دو سال گذشته راه‌حل‌هایی برای حل این معضل پیشنهاد گردید.
 مشترکان پرمصرف رصد می‌شوند
مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ مدیریت منابع آب ایران همچنین با اشاره به اینکه بر اساس آمارها و مطالعات انجام شده حدود 10 تا 15 درصد از مشترکان آب کشاورزی اکنون برداشت‌های بی‌رویه و خارج از پروانه دارند، گفت: این افراد قطعاً سهم بقیه کشاورزان و بهره‌برداران را مصرف و حق بقیه کشاورزان را ضایع می‌کنند. شناسایی این افراد متخلف از طریق یک فرایند کاملاً علمی و فنی رخ می‌دهد و با حضور همکاران شرکت‌های آب منطقه‌ای بر سر چاه‌ها دستورالعمل‌ها اجرا و اعمال قانون می‌شود. به گفته وی، برخورد با این تخلفات موجب می‌شود آب‌های زیرزمینی حفاظت و حراست شوند و به محیط‌زیست هم صدمه‌ای وارد نگردد و از زیاده‌خواهی و برداشت‌های بی‌رویه سودجویان نیز جلوگیری شود. عبادی اضافه کرد: چاه‌های غیرمجاز هم باید تعیین تکلیف شوند. اکنون بیش از 60هزار چاه آب کشاورزی در کشور فعال است که بر اساس قانون باید تعیین تکلیف شوند. این چاه‌ها پروانه ندارند و باید فرایند تعیین تکلیف را انجام دهند. برخی از چاه‌ها هم که حدود 200هزار چاه شناسایی شده است، در کل کشور غیرمجازند. مصرف برق برای این چاه‌ها کاملاً غیرقانونی است و مصرف سوخت این چاه‌ها نیز در رصد و پایش است و کنترل می‌گردد. وی تأکید کرد: در روش مدیریت توأمان آب و برق، کاملاً از ابزارهای هوشمند استفاده می‌شود. نه‌تنها چاه، بلکه رفتار چاه کشاورزی هم کنترل می‌شود. به زودی در این فرایند از هوش مصنوعی برای کنترل برداشت‌های آب کشاورزی بهره‌گیری می‌شود. با وارد شدن هوش مصنوعی به موضوع، مشخص می‌گردد که آیا یک چاه با یک انشعاب برق آب برداشت می‌کند یا تعداد چاه‌های بیشتری پشت این انشعابات فعال هستند. رفتار مشترک با هوش مصنوعی پایش می‌شود. با استفاده از این ابزارها فعالیت ماینرها و مصارف صنعتی هم در مزارع کشاورزی شناسایی می‌شوند. به گفته این مسئول، طرح به‌کارگیری هوش مصنوعی در پایش و کنترل چاه‌های آب کشاورزی برای 200 چاه به صورت آزمایشی در استان زنجان آغاز شده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن این طرح در سایر استان‌ها نیز اعمال می‌شود.
 پاسداشت منابع، دغدغه مدیران حوزه انرژی
لازم به ذکر است نشست هم‌اندیشی اجرای توأمان مدیریت آب و برق شرکت‌های آب منطقه‌ای هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای فارس در محل سالن شهید ترکمان برگزار شد. در این نشست، مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوزه‌های جنوبی، تقی عبادی مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی- بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی، حمید رحمانی مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی- بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی، محمدحسین منتظریون، سرکار خانم غائمی، مولایی نیکو و معاونان حفاظت و بهره‌برداری و مدیران و رؤسای شهرستان‌های شرکت‌های فوق‌الاشاره برگزار شد و شرکت‌کنندگان با نحوه چگونگی عملیاتی شدن مدیریت توأمان آب و برق آشنا شده و به ابهامات و سؤالات آنها پاسخ لازم داده شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی