[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۷۵
  • دوره جدید

نقاشی کودک؛ راهی برای بیان موجودیت خویش، روزنامه شیراز نوین

هرگاه به کودکان خردسال یک ورق کاغذ و مداد بدهیم، خیلی زود به نقاشی کردن مشغول می‌شوند و در واقع به آفرینش می‌پردازند و آنچه در درون دارند بیان می‌کنند. کودک با این عمل، بینش خاص خود را از جهانی که او را احاطه کرده است  بیان می‌کند و از این راه، ما را درباره ویژگی‌های شخصیتی خود آگاه می‌سازد. به طوری که با جرأت می‌توان گفت در نقاشی آزاد (نقاشی بدون الگو و مدل) که یک نوع فرافکنی است، تمامی شخصیت کودک در جستجوی راهی برای بیان خویشتن است و تمایلات نیمه‌هشیار و حتی ناهشیار، به پاس آزادی عملی که به کودک عطا شده، به برون فکنده می‌شود. البته باید بدانیم کودک اشیا را آنگونه که می‌بیند نمی‌کشد؛ زیرا از انجام این کار عاجز است؛ بلکه آنها را آن‌طور که درک می‌کند و به بیان دقیق‌تر، آن‌طور که خودش درک می‌کند  نقاشی می‌کند. این کار با توجه به رشد بلوغ روانی، حرکتی او صورت می‌پذیرد. بنابراین، می‌بینیم که غریزه طفل از تصویر جسمانی خویش مشخص کننده آن چیزی است که در هر سن به نام آدمک ترسیم می‌کند. برای این منظور، می‌توان از تست گودین آف استفاده نمود. این آزمون، سطح هوشی فرد را بر حسب درجه مهارتژ، تعادل عمومی و غنای جزئیات که بر حسب آن آدمک ترسیم شده است تعیین می‌کند. در نقاشی آزاد علاوه بر امکان اندازه‌گیری سطح هوش، اجازه بررسی چگونگی ادراک فرد را نیز داریم. همان‌طور که فرانسوا مینکوفسکا با دقت بسیار دو تیپ را با بررسی حالت‌های گوناگون نقاشی آنها مورد شناسایی قرار داد و آنها را احساسی یا عقلانی نامید، در نزد احساسی‌ها، عوامل نقاشی کاملاً مشخص نیست اما اجزای نقاشی توسط نوعی دینامیسم زنده به یکدیگر وابسته‌اند. عقلانی‌ها برعکس، عوامل کاملاً مشخصی دارند؛ در کار این گروه هر انسان و هر شیئی با دقت ترسیم شده و شکل‌ها اغلب حالت تقارن دارند. اما در عین حال هرکدام مجزا از دیگری بوده و رابطه‌ای با دیگران ندارند. 
ژولیت نوتنیر در کتابش به نام نقاشی کودکان، درباره این موضوع تذکر بسیار ارزشمندی می‌دهد. او می‌گوید: نقاشی کودکان، همواره مسائل دیگری غیر از سطح هوش و رشد روانی را بیان می‌کند. در نقاشی، کودک، موجودیت خود و دیگران و چگونگی احساس زیستن خود و دیگران را فرافکنی می‌کند. مطالعه و بررسی نقاشی کودک ما را به نحو اجتناب‌ناپذیری به ژرفای مسائلی هدایت می‌کند که برای او و شرایطی که در آن زندگی می‌کند، مطرح است.
برگرفته از سایت پیش‌دبستانی و دبستان هوشمند غیردولتی فرشتگان، ناحیه یک شیراز (معالی آباد، کوچه۳۱)

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی