[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۴۴
  • دوره جدید

نکاتی درباره اضطراب و ناخن‌جویدن، روزنامه شیراز نوین

اگر فرزند شما دچار فشارهای روحی است، بررسی کرده، منشأ این فشارها را بیابید و از بین ببرید. سرچشمه فشارهای روحی فرزند شما می‏تواند عوامل ذیل باشد: اختلاف والدین، یکی از مهم‏ترین عوامل فشار روحی کودکان است. برخی گمان می‏کنند مقصود از اختلاف والدین، درگیری فیزیکی است؛ در حالی که هرگونه مجادله‏ لفظی نیز از دید کودک اختلاف است و در موارد بسیاری، با التماس همراه با دلهره، از پدر و مادر می‏خواهد دعوا نکنند. اگر به سعادت فرزند خود علاقه‏‌مند هستید، به اختلافات پایان دهید. یکی از مهم‏ترین عوامل فشار روحی کودکان، تولد برادر یا خواهر است که به جهت آماده نبودن او قبل از تولد نوزاد و رفتارهای نسنجیده والدین و نزدیکان، دچار فشار روحی شدید می‏شود. از دیدگاه اینجانب فاطمه ایزدی، شاغل در هنرستان محمدحسن هاشمی ناحیه یک شیراز، وقتی کودک، گروه همسالان را درحال بازی یا فعالیت‏‌های گروهی می‏بیند و به جهت کمرویی یا ناآشنایی با آنان در آن فعالیت‏ها مشارکت نمی‏کند، ناخن می‏جود. شما می‏توانید زمینه‏‌های این مشارکت را با آشنا کردن کودکان با هم فراهم سازید. تهدید دائم به تنبیه و سرزنش کودک، آرامش روحی او را به هم می‏زند. کودک خود را از دیدن فیلم‏های ترسناک و عاطفی منع کنید. 
چند توصیه
از پیچاندن انگشتان با پارچه و امثال آن و زدن فلفل به انگشتان کودک بپرهیزید. زمینه‏ فعالیت‌‏های دستی او (جورچین یا پازل، خمیر بازی، توپ، نقاشی و...) را فراهم سازید. او را از سیمای زشت این رفتار با قرار گرفتن جلوی آینه آگاه کنید. دست خود را با دست‏های او و انگشتان خرابش مقایسه کنید تا متوجه خرابی انگشتان خود شود. لبه‌‏های خشن ناخن‏ها را هموار کنید. این لبه‏‌های  خشن، وسوسه انگیزند. در صورت تخفیف این رفتار، او را تحسین و تشویق کنید. ناخن جویدن، معمول‏ترین عادت عصبی است که به سبب ایجاد آلودگی در روده و خراب شدن انگشتان دست، باید درمان شود. زمینه‏ فعالیت‏های دستی او (رایانه، نقاشی، طراحی و...) را فراهم سازید. با توجه به سن او راه‏های کسب آرامش را به او بیاموزید. به او بیاموزید هنگام نیاز به جویدن، دست‏های خود را محکم مشت کرده، تا ۱۵شماره بفشارد و یک‌باره آنها را باز کند؛ لب‏ها و دندان‏ها را روی هم قرار داده، لبخند بزند و نفس عمیق بکشد؛ دهان را حدود ۲سانتیمتر بگشاید؛ چند لحظه روی دست‏هایش بنشیند و فشار بدن را احساس کند؛ اگر در مدرسه یا اتاق مطالعه قرار دارد، دسته‏‌های صندلی را برای ۳دقیقه بفشارد و یک‌باره رها کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی