[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۴۵
  • دوره جدید

سینمـای بدترین‌ها، روزنامه شیراز نوین

تمشک طلایی بدترین فیلم‌های سال را معرفی کرد

سینمـای بدترین‌ها

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

یادداشت: سینما همیشه برای اهالی‌اش مایه افتتخار نیست. در میان هزاران فیلمی که سالیانه در سراسر دنیا ساخته می‌شوند، فقط تعداد انگشت‌شماری از آنها در فستیوال‌های  سینمایی به جوایز معتبری دست یافته و بقیه به فروش‌های احتمالی گیشه و ستاره‌های  منتقدان دلخوش می‌شوند. کیفیت آثار هنری هم همیشه یکسان نیست. هدف از ساخت گروهی از آنها دستیابی به رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و بازگشت سرمایه به همراه سود‌های چندبرابری است و گروهی دیگر، فقط در اندیشه کسب اعتبار، تمجید و تحسین منتقدان هستند. از میان هزاران فیلمی که هر سال در هالیوود، بالیوود و سینمای ملل ساخته می‌شوند، فقط تعداد محدودی در لیست باکس‌آفیس قرار گرفته و از صاحب‌نظران سینمایی نمره قبولی می‌گیرند. برای دستیابی به این موفقیت فرمول‌هایی‌ وجود دارد. معمولاً اینگونه فیلم‌ها توانایی تحریک حس همذات‌پنداری مخاطب را به صورت زیرکانه‌ای در بن‌مایه‌های خود می‌پرورانند و با بهره‌گیری از مضامین قهرمان‌پروری درصدد شیفتگی تماشاگران هستند. برخی از فیلم‌سازان از جلوه‌های ویژه یاری گرفته و با توسل به آنها، از روزمرگی‌ها رها می‌شوند. اما همیشه اوضاع بر وفق مراد فیلم‌ساز پیش نمی‌رود و فرمول‌های متدوال پاسخ‌گویی انتظارات سازندگان نیست. گاهی نمای کلی سناریو‌ها روایت‌های جذابی برای گفتن دارند و بر صندلی کارگردانی هم فیلم‌ساز صاحب‌نامی نشسته و تیتراژ فیلم هم انبوهی از ستارگان دیده می‌شوند؛ با این حال بدترین کابوس اهالی سینما یعنی تمشک طلایی گاهی گریزناپذیر است و زندگی حرفه‌ای کارگردان و نقش‌آفرین را به آتش تباهی می‌کشد. بنیاد تمشک طلایی در اوایل دهه هشتاد میلادی توسط روزنامه‌نگار خلاقی به نام جان ویلسون به ثبت رسید و در مدت کوتاهی، با استقبال اهالی سینما روبرو شد. او هر سال پس از مراسم اسکار، دوستانش را به منزل دعوت می‌کرد تا درمورد ناداوری‌ها و حق‌کشی‌های مراسم بحث و گفتگو کنند و در رسانه‌ها به تقسیم جوایز آثار دلخواهشان بپردازند. با گذشت مدتی، این فکر در ذهن او متجلی شد که مراسم کوچکی در دفتر روزنامه برای بدترین آثار سینمایی تدارک ببیند و آنها را به عموم مردم معرفی کند. این ایده روزنامه‌نگار از سوی کمپانی‌های  بزرگ فیلم‌سازی و مردم با استقبال روبرو شد و جایزه تمشک طلایی پا به عرصه حیات گذاشت. اگرچه استقبال مردم از این مراسم دست‌کمی از بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد‌های سینمایی ندارد؛ بزرگ‌ترین وجه تمایز آن این است که هیچ‌یک از برندگان نگون‌بخت برای دریافت تمشک طلایی به مراسم نمی‌آیند. امروزه بنیاد تمشک طلایی بیش از هفتصد نماینده در کشور‌های مختلف جهان دارد و آنها با رصد آثار سینمایی، بدترین‌هایشان را انتخاب کرده و به آکادمی تمشک طلایی می‌فرستند. شکل و ارزش جایزه نیز قرابتی با تندیس‌های زرین دیگر جشنواره‌های معتبر ندارد. طراحان مجسمه‌ای گچی را با اسپری به رنگ زرد درآورده و آن را روی یک حلقه فیلم هشت میلی‌متری با چسب می‌چسبانند. بنابر گفته آکادمی تمشک طلایی هزینه ساخت و رنگ‌آمیزی این تندیس کمتر از پنج دلار است و در بازار به قیمت هفت دلار به فروش می‌رسد. در میان بدترین فیلم‌های امسال که جایزه تمشک طلایی به آنها اهدا شد با نام‌های جالبی روبرو هستیم. انیمیشن پرهزینه و پرحاشیه ایموجی تندیس بدترین فیلم، بدترین فیلم‌نامه، بدترین زوج هنری و افتضاح‌ترین کارگردانی را به خود اختصاص داد؛ این در حالی بود که سازندگان آن با خودشیتگی وافر، اثرشان را شایسته دریافت جوایز معتبری از قبیل خرس نقره‌ای برلین، گلدن‌گلوب و حتی اسکار می‌دانستند. در یک نگاه کلی، به نظر می‌رسد که محتوای ایموجی‌ها برای گروه سنی کودکان مناسب است؛ اما شوخی‌های زننده باعث شده است منتقدان امتیازات خود را از آن دریغ کنند. تمشک طلایی برای بدترین نقش‌آفرین مرد هم به راستی لایق تام کروز بود. چهره کروز به دلیل بوتاکس‌های پیاپی، به حالت انجاد درآمده و نشانی از میمیک‌های بازیگری در آن دیده نمی‌شود. فیلم مومیایی هم آنقدر ضعیف و کسالت‌بار بود که این جایزه را برای کروز تثبیت کند. تایلر پری هم در کمال شایستگی به تمشک طلایی بدترین بازیگر نقش اول زن رسید. مجموعه فیلم‌های مادیای مادر بزرگ آنقدر طولانی و خسته کننده شده‌اند که تایلر پری نمایش تازه‌ای برای ارائه کردن نداشته باشد و به نمایش داشته‌های پیشین اکتفا کند. واپسین قسمت از مجموعه آثار تخیلی فیلم تبدیل شوندگان با عنوان آخرین شوالیه با وجود اینکه در رشته‌های زیادی نامزد دریافت جایزه شده بود که بیشترین تعداد نامزدی در مراسم امسال بود، در کمال ناباوری و خوش‌شانسی نتوانست هیچ جایزه‌ای از مراسم تمشک طلایی 2018 دریافت کند و سربلند از مهلکه بیرون بیاید. در میان برندگان تمشک طلایی، مل گیبسون هم بی‌نصیب نمانده است. شجاع‌دل سینما در سنین کهنسالی نتوانست جایگاه مناسبی بسان دوران جوانی و میانسالی برای خود تدارک ببیند و معمولاً آثار وی با استقبال تماشاگران و منتقدان روبرو نمی‌شوند. با این حال جالب است بدانیم سیلوستر استالونه با سی‌بار نامزدی و ده جایزه رکورددار تمشک طلایی در طول تاریخ است.

بدترین زوج یا گروه بازیگری: هر دو ایموجی که در فیلم The Emoji Movie کنار یکدیگر بوده‌اند.
نامزدها
هر دو کاراکتری که در فیلم Fifty Shades Darker کنار هم قرار گرفته‌اند.
هر دو کاراکتر یا دو رباتی که در فیلم تغییرشکل‌دهندگان- آخرین شوالیه کنار هم قرار گرفته‌اند.
جانی دپ و حالت خاصش در فیلم دزدان دریای کاراییب- مرده‌ها قصه نمی‌گویند.
تایلر پری و لباس و موهایش در فیلم BOO! 2: A Madea Halloween
بدترین بازیگر نقش اول مرد: تام کروز برای مومیایی
نامزدها
جانی دپ برای دزدان دریای کاراییب- مرده‌ها قصه نمی‌گویند.
جیمی درنان برای Fifty Shades Darker
زک افران برای گارد ساحلی
مارک والبرگ برای دو فیلم Daddy's Home 2 و تغییر شکل دهندگان- آخرین شوالیه
بدترین بازیگر نقش اول زن: تایلر پری برای فیلم Boo 2: A Madea Halloween
نامزدها
کاترین هیگل برای Unforgettable
داکوتا جانسون برای Fifty Shades Darker
جنیفر لارنس برای مادر
اما واتسون برای The Circle
بدترین فیلم: انیمیشن ایموجی
نامزدها
فیلم گارد ساحلی
فیلم Fifty Shades Darker
فیلم مومیایی
فیلم تغییر شکل دهندگان- آخرین شوالیه

بدترین بازسازی کپی‌کاری : فیلم Fifty Shades Darker
نامزدها
فیلم گارد ساحلی
فیلم BOO 2: A Madea Halloween
فیلم مومیایی
فیلم تغییر شکل دهندگان- آخرین شوالیه
بدترین فیلم‌نامه: فیلم The Emoji Movie
نامزدها
فیلم گارد ساحلی
فیلم Fifty Shades Darker
فیلم مومیایی
فیلم تغییر شکل دهندگان- آخرین شوالیه

بدترین کارگردان: آنتونی لئوندیس برای The Emoji Movie
نامزدها
دارن آرنوفسکی برای مادر
مایکل بی برای تغییر شکل دهندگان- آخرین شوالیه
جیمز فولی برای Fifty Shades Darker
الکس کورتزمن برای مومیایی
بدترین بازیگر نقش مکمل مرد: مل گیبسون برای فیلم Daddy's Home 2
نامزدها
خاویر باردم برای دو فیلم مادر و دزدان دریای کاراییب- مرده‌ها قصه نمی‌گویند
راسل کرو برای مومیایی
جاش دوهامل برای تغییر شکل دهندگان- آخرین شوالیه
آنتونی هاپکینز برای دو فیلم Collide و تغییر شکل دهندگان- آخرین شوالیه
بدترین بازیگر نقش مکمل زن: کیم بسینگر برای Fifty Shades Darker
نامزدها
سوفیا بوتلا برای مومیایی
لارا هادوک برای تغییر شکل دهندگان- آخرین شوالیه
گلدی هان برای Snatched
سوزان ساراندون برای کریسمس مادران بد 2

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی