[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

یک مسئول در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز خبر داد: ختم بحران شیرخشک در فارس ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، به گفته رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بحران شیرخشک به پایان رسیده است و دیگر کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
در چند ماه اخیر شاهد کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها بودیم و این موضوع به یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها تبدیل شده بود.
رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در این ارتباط با چند مشکل اساسی مواجه شده بودیم که مهم‌ترین آن، عدم تخصیص ارز بود که باعث شد تولیدات کارخانه‌های تولید شیرخشک در سه‌ماهه تابستان به کمترین میزان در چند سال گذشته برسد و حتی خط تولید چند کارخانه به طور کامل تعطیل شد.
سجاد شرافت افزود: یکی دیگر از دلایل کمبود شیرخشک، قاچاق به کشورهای هم‌جوار بود؛ به دلیل تفاوت قیمت فاحشی که وجود داشت و شیر خشک ۷۰هزار تومانی داخل کشور، در کشوری مثل عراق با مبلغ ۲۵۰هزار تومان خریداری می‌شد، دچار نشتی‌های زیادی در زنجیره تأمین شده بودیم که این مسئله باعث شده بود که هرچه تولید می‌کردیم، باز هم دچار کمبود می‌شدیم.
شرافت با اشاره به بازگشت کارخانه‌ها به روال عادی از اوایل پاییز، گفت: با توجه به پیگیری‌های سازمان غذا و دارو و اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی برای شرکت‌های تولیدی شیرخشک، از اول مهرماه این کارخانه‌ها با تمام ظرفیتشان شروع به تولید مجدد کردند و در حال حاضر تمام این شرکت‌ها با ظرفیت کامل مشغول فعالیت هستند. البته با توجه به اینکه خط تولید همه این شرکت‌ها محدود است، وقتی آنها می‌خواهند آن عقب‌افتادگی سه‌ماهه تابستان را جبران کنند، مقداری زمان می‌برد تا به آن وضعیت مطلوب که در گذشته شاهد بودیم، برسند.
وی از رفع مشکل کمبود شیرخشک در استان فارس خبر داد و گفت: طبق قول سه‌ماهه‌ای که سازمان غذا و دارو در اوایل مهرماه برای رفع کامل مشکل شیرخشک داده بود، این سه‌ماه‌ در حال حاضر سپری شده است و اگر بخواهیم فقط در خصوص استان فارس صحبت کنیم، با توجه به تعداد نوزادهایی که در استان فارس داشته‌ایم و با احتساب همه کسانی که از استان‌های هم‌جوار به فارس می‌آیند، حدود ۵۵۰هزار خروجی را در ماه به ما اختصاص داده‌اند که اگر این عدد محقق شود، به صورت مستمر به شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها تزریق خواهد شد و به راحتی در همه سطح استان، حتی در دورافتاده‌ترین روستاها هم در دسترس مردم خواهد بود.
شرافت به روند افزایشی تولید شیرخشک در چندماه اخیر اشاره کرد و گفت: مقدار شیرخشک در کل استان فارس، در تابستان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار عدد در هر ماه بود که این رقم در مهرماه به ۳۷۰هزار، در آبان به ۴۲۰هزار و در آذرماه به ۴۹۰هزار عدد رسید. در دی‌ماه نیز اگر همان مقدار که تاکنون فراهم شده تا پایان ماه نیز ادامه پیدا کند، از ۵۵۰هزار عدد هم عبور خواهیم کرد.
وی افزود: در حال حاضر نگرانی‌ها و کمبودهای خانواده بسیار جزئی است. همه فرآورده‌ها به راحتی در دسترس مردم است و شاید فقط در خصوص دو فرآورده بسیار کم‌مصرف مثل گیگوز یا تروویتال که شاید تنها ۲ درصد از سهم بازار را در بر می‌گیرند، دچار کمبود باشیم که با اطمینان خاطر می‌گویم در اوایل بهمن‌ماه، این موارد هم برطرف خواهد شد و دیگر مسئله‌ای به نام شیرخشک، مطرح نخواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی