[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۴۴
  • دوره جدید

با این نوشیدنی مغزتان را از خطر آلزایمر نجات دهید!، روزنامه شیراز نوین

اگر می‌خواهید در کهنسالی به آلزایمر دچار نشوید، از همین الان باید به فکر باشید. نوشیدنی‌هایی‌ که از بروز آلزامیر پیشگیری یا از پیشرفت آن جلوگیری می‌کنند را بشناسید و آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
چقدر از آلزایمر می‌دانید
آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه‌ موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. احتمالاً شما نیز با ما هم عقیده‌اید که امروزه بیماری آلزایمر بیش از سرطان باعث نگرانی افراد می‌شود. از هر سه سالمند بالای 80سال یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. اما داشتن تغذیه مناسب می‌تواند در کاهش خطر ابتلا و یا حتی به تأخیر انداختن بروز این بیماری مؤثر باشد.
یک نوشیدنی فوق‌العاده برای آلزایمر
اگر شما به نوشیدن چای در طول روز عادت دارید، خبرهای خوبی برای شما داریم. در مطالعات اخیر دانشمندان مدارکی مبنی بر خواص ضدآلزایمر در چای یافته‌اند. نوشیدن چای می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در افراد به شدت کاهش دهد. اگر شما به این نوشیدنی علاقه‌مند نیسیتید بهتر است این عادت سالم را از همین امروز شروع کنید. بررسی خواص ضدآلزایمر چای در دانشگاه ملی سنگاپور صورت گرفته است. در این آزمایش محققان بیش از ۹۵۰فرد میانسال و عادت نوشیدن چای در آنها را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بررسی کردند و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ عملکرد شناختی زنان و مردان شرکت کننده را ارزیابی کردند. نتایج به دست آمده نشان داد خطر ابتلا به اختلالات شناختی در افرادی که به نوشیدن چای به صورت روزانه عادت دارند ۵۰درصد کمتر از دیگران است. فواید چای به ویژه در کسانی که به صورت ژنتیکی مستعد این بیماری هستند مؤثر است، تا جایی که خطر ابتلا به آلزایمر در آنها ۸۵درصد کاهش پیدا می‌کند. چای سبز غنی از نوعی فلاوونوئید است که به نام کاتچین خوانده می‌شود. مطالعات بسیاری به خواص سلامتی و مفید چای سبز از جمله به توانایی آن در کاهش خطر ابتلا به سرطان و نیز بیماری‌های عصبی برگشت‌پذیر دست یافته‌اند. توانایی چای سبز در حفظ وزن و کنترل آن نیز این ماده غذایی را به یک گزینه محبوب در بسیاری از رژیم‌های غذایی ارتقادهنده سلامتی تبدیل کرده است.
صبح خود را با این نوشیدنی‌ها آغاز کنید
گیاهان برای مقابله با آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب و همچنین صدمات دیگر ماده‌ای به نام پلی‌فنول تولید می‌کنند. فلاوونوئیدها که آنتی‌اکسیدان نیز محسوب می‌شوند، مؤثرترین و مفیدترین پلی‌فنول‌ها به حساب می‌آیند. سیب، گندم، زغال اخته و گریپ‌فروت سرشار از فلاوونوئیدها هستند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های C و E مثل توت‌فرنگی و بادام می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. محققان ملاحظه کردند احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که هر هفته سه مرتبه آب میوه یا آب سبزیجات مصرف کرده‌اند به مراتب کمتر از بقیه‌ افراد شرکت کننده در تحقیقات بوده است. توصیه می‌کنیم صبحتان را با چای آغاز کنید و در طول روز به جای نوشیدنی‌های گازدار، آب میوه‌های طبیعی بنوشید. از این گذشته سبزی‌هایی از قبیل مارچوبه، پیاز، کلم بروکسل، سیر، لوبیا، پیاز، نخودفرنگی و اسفناج نیز منبع فلاوونوئیدها محسوب می‌شوند.
قهوه برای آلزایمر مفید است یا مضر
متخصصان می‌گویند مصرف قهوه ضمن کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر، از شدت بیماری می‌کاهد. بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، مصرف روزانه قهوه می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را به تأخیر بیندازد یا علائم بیماری را کاهش دهد. محققان تأکید کردند این اولین تحقیقی است که رابطه مستقیم بین مصرف کافئین و تأثیر آن را روی بیماری آلزایمر نشان می‌دهد. در یک آزمایش، محققان دریافتند وقتی به موش‌هایی که مستعد ابتلا به آلزایمر بودند، آب حاوی کافئین داده شد، پس از گذشت دو ماه، عملکرد ذهنی آنها در تست‌های حافظه بهبود پیدا کرد و علت آن بود که با مصرف کافئین از میزان پلاک‌های مخرب در مغز کاسته می‌شود.
ساده‌ترین نوشیدنی ممکن
فکر می‌کنید نوشیدن آب چندان مهم نیست، باید بگوییم اشتباه می‌کنید. نوشیدن آب به همین سادگی می‌تواند از بروز بیماری مهمی به نام آلزایمر در شما پیشگیری کند. در حقیقت کم‌آبی، مهم‌ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است، اگر به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی