[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

انتخابات، بهار احزاب است، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان فارس گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی که 12 اسفند 1402 برگزار خواهد شد، موضوع مهمی است که موردتوجه احزاب قرار دارد و پیروز میدان انتخابات ۱۴۰۲، طیف سیاسی است که خاکستری‌ها را جذب کند و به مردم امید دهد.
علی رهایی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم می‌گوید: انتقاداتی بر دولت سیزدهم وارد است، اما دلیل بر آن نمی‌شود که نمره این دولت، نمره مردودی باشد.
وی به حوزه مسکن اشاره‌ای دارد و ادامه می‌دهد: در بحث مسکن، ۸ سال دولت قبل کاری انجام نداد و ۸ سال تقاضا بر هم سوار شد که موجب ایجاد بحران در حوزه مسکن شد و بیش از همه به مستأجران فشار آمد و ما هم از این موضوع بسیار ناراحت هستیم.
رهایی اضافه می‌کند: دولت سیزدهم باید اول به یک ثبات از آسیب‌های دوره قبل می‌رسید و پس از آن، وارد مقوله‌های خود می‌شد و علی‌رغم انتقاداتی که به دولت سیزدهم می‌شود، اما عملکردش در حوزه مسکن مطلوب بوده است.
رئیس جبهه حامیان مردم در استان فارس با تأکید بر عملکرد مدیرانی که مطالبات مردم را ارجح می‌دانند، اظهار می‌کند: ما مخالف تغییر اتوبوسی مدیران از ابتدای دولت آیت‌الله رئیسی بودیم و معتقدیم مدیری که مطالبات مردم را بر جناح سیاسی خود ارجح می‌داند و فراجناحی عمل می‌کند، این مدیر صلاحیت ماندن و کار کردن را داشت؛ اما مدیری که دیدگاه دولت قبل و برنامه‌ریزی برای دولت بعد آیت‌الله رئیسی را دارد، به درد این دولت نمی‌خورد. رهایی با ابراز گلایه از یکی از اقدامات دولت سیزدهم ادامه داد: گلایه ما از قوانینی است که جلوی شایسته‌سالاری را گرفت؛ زیرا دولت سیزدهم می‌توانست با انجام آسیب‌شناسی به انتخاب مدیران بپردازد و یکی از آسیب‌هایی که آیت‌الله رئیسی به عنوان یک فرد صادق خورد، این بود که مشاوران خوبی نداشت و اطلاعات خوبی به او ندادند و انتظار داریم در بحث مشاوران و مدیران اقتصادی خود به جد تجدیدنظر کند تا مردم تاوان مشاوره غلط را ندهند و آنچه هم در حال حاضر در این راستا مشهود است، این است که اکنون در سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی، تغییر مدیران اقتصادی در دستور کار 
قرار دارد.
 انتصاب مدیران نامناسب به بدنه دولت هم آسیب می‌زند
وی ادامه می‌دهد: دوره آزمون و خطا گذشته است و انتصاب مدیران نامناسب به بدنه دولت هم آسیب می‌زند و باید تأکید کنم که مردم برای آیت‌الله رئیسی مهم بودند و وی فراجناحی فکر می‌کند؛ اما مشاوره‌ها غلط بود.
دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان فارس در ادامه اشاره‌ای به وعده‌هایی که مدیران به مردم می‌دهند، دارد و می‌گوید: روزی را که مدیران اقتصادی منصوب شدند، به یاد دارم و یکی از کاندیداها که ادعای اقتصادی داشت، در مقابل دوربین به ۸۰میلیون ایرانی وعده داد؛ اما عمل نکردن به این وعده‌ها ناراحت‌کننده است و ما هم دلخور هستیم. اما اینکه در یک مقطع زمانی در سطح کلان، آیت‌الله رئیسی متوجه شد که برخی انتصابات مناسب نبود، برای تغییر این مدیران ورود کرد.
 دولت انقلابی در حوزه اقتصادی به‌جد ورود کند
علی رهایی در ادامه این میزگرد بر مبحث اقتصادی به عنوان اولویت اصلی راهبردهای مقام معظم رهبری تأکید می‌کند و می‌گوید: دولت سیزدهم به عنوان دولتی که به نام انقلابی است، باید در بحث اقتصادی به جد ورود کرده و مشکلات مردم را حل کند.
وی در پاسخ به این سؤال که دولت سیزدهم در خصوص اعتماد از دست رفته مردم چه عملکردی داشت، بیان می‌کند: خب البته نارضایتی بین احزاب همسو و مطالبه‌گری داشته‌ایم و اتفاق بدی که افتاد جدا از کم‌کاری‌های دولت قبل، این بود که وارد جنگ ناخواسته ترکیبی شدیم که به ظرافت و هوش و ذکاوت خاصی برای مقابله نیاز دارد. این کارشناس ارشد مسائل سیاسی اشاره‌ای به جریانات اخیر کشور هم در خلال صحبت‌های خود دارد و تأکید دارد که بخشی در دولت، بخشی داخل کشور و بخشی در خارج از کشور به اسم بیان کردن ناکارآمدی دولت سیزدهم و کمرنگ کردن کاستی‌های دولت قبل در جریانات اخیر وارد عمل شدند، اما بحث فراتر از این موارد بود و در جنگ ترکیبی برای غلبه مؤثر باید مدیریت و عملکرد به‌موقع داشت.
 دولت سیزدهم در مهلت باقی‌مانده تا انتخابات، رضایت عمومی را جلب کند
رهایی معتقد است که البته نارضایتی وجود دارد، اما پشت دولت را نباید خالی کنیم؛ زیرا هرچه بدنه دولت آسیب ببیند، مردم هم متعاقباً آسیب می‌بینند. وی در پاسخ به این سؤال که در مهلت باقی‌مانده تا انتخابات چه باید کرد، تصریح می‌کند: اگر دولت سیزدهم در مهلت باقی‌مانده تا انتخابات نتواند و نخواهد اعتماد عمومی را ارتقا دهد، قطعاً مجلسی روی کار می‌آید که همسو با دولت نباشد و باید فکر جدی شود.
دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان فارس می‌افزاید: قطعاً در انتخاب پیش رو، جناح رقیب ما جدی در صحنه خواهد بود و در این میان پیروز میدان انتخابات ۱۴۰۲، طیف سیاسی است که خاکستری‌ها را جذب کند و به مردم امید دهد.
 مهار تورم در سطح کلان محقق می‌شود
وی با تأکید بر این مهم که دولت سیزدهم در زمان باقی‌مانده بدون ملاحظه باید مدیران اقتصادی خود را تغییر دهد، اظهار می‌کند: بخش عمده نارضایتی‌های پیش آمده مربوط به مشکلات اقتصادی است، اما باید بدانیم که مهار تورم دست اشخاص و در سطح استان نیست؛ بلکه باید در سطح کلان انجام شود.
رهایی ادامه می‌دهد: اما رونق تولید، دست اشخاص و در سطح استان است و با تولید کالای داخلی باکیفیت و با قیمت خوب محقق می‌شود و در بخش تولید تمام افراد و اقشار جامعه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. وی اضافه می‌کند: در بحث لوازم خانگی، مقام معظم رهبری از تولیدکنندگان این حوزه گلایه کرده‌اند؛ زیرا عده‌ای به محض احساس انحصار، مردم را اذیت می‌کنند.
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی به اقدامات کارگروه‌های اشتغال در فارس اشاره می‌کند و می‌گوید: یک کارگروه اشتغال در سطح شهرستان به ریاست فرماندار داریم و یک کارگروه هم در سطح استان و انصافاً در شهرستان شیراز و استان در رفع موانع تولید در بازدیدها اقدام مؤثری شده که از اتفاقات خوب دولت سیزدهم است؛ اما برای ورود سرمایه‌گذار و تولیدکننده جدید و... باید مدیران اقتصادی اقدامات لازم را به انجام برسانند.
وی ثبات قیمت‌ها را نشانه پویایی اقتصادی می‌داند و می‌گوید: باید مشکلات را صادقانه با مردم در میان گذاشت، اما اگر وعده داده شود و بعد از وعده، موانع مطرح نشود، مردم بی‌اعتماد می‌شوند.
 احزاب به جایگاه اصلی خود نرسیده‌اند
موضوع دیگری که علی رهایی در این گفت‌وگو به عنوان دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان فارس بر آن تأکید می‌کند، این است که در کشور ما احزاب به جایگاه اصلی خود نرسیده‌اند. وی در این خصوص می‌گوید: در کشورهای توسعه‌یافته، مدیران از دل احزاب خارج می‌شوند، اما در کشور ما افراد پس از به قدرت رسیدن تازه به فکر تشکیل حزب می‌افتند، که پیامد آن این است که قدرت که تمام می‌شود، آن حزب هم محو خواهد شد.
رهایی معتقد است که قانونگذار و دولت برای احزاب باید اقدامات لازم را در نظر بگیرد و به احزاب اعتماد کند تا در دل احزاب و با یک خرد جمعی در احزاب یک مدیر ساخته و بالا آورده شود.
 صدای احزاب مستقل اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در دولت سیزدهم شنیده می‌شود 
وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم به احزاب و فعالیت احزاب در فارس اظهار می‌کند: دیدار با احزاب از اولین اقدامات دولت سیزدهم بود و در دولت سیزدهم صدای احزاب مستقل اصلاح‌طلب و اصول‌گرا شنیده می‌شود و احزاب در جلسات چهره به چهره حضور دارند و اگر در دولت قبل صدای اصول‌گرایان شنیده نمی‌شد، اما در دولت سیزدهم، صحبت‌های هر طیف سیاسی شنیده می‌شود و هدف مشترک، جلب رضایت و اعتماد مردم است؛ اما معتقدیم بیش از این باید از ظرفیت احزاب استفاده شود. رهایی ادامه می‌دهد: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم، استاندار فارس با احزاب جلسات مستمر برگزار می‌کند و شاید انتقاداتی در عزل و نصب‌ها باشد، اما طیف رقیب ما هم دیده می‌شود.
 انتخابات، بهار احزاب است
چیزی که موجب جلب اعتماد مردم و شرکت در انتخابات می‌شود، عملکرد دولتی منسوب به یک حزب است که رهایی بر آن تأکید دارد و در این راستا، انتخابات را بهار احزاب می‌داند.
وی در پاسخ به اینکه احزاب چگونه می‌توانند به حل مشکلات مردم کمک کنند، بیان کرد: انتخابات، بهار احزاب است، اما اعتماد مردم به عملکرد دولت، مجلس و شورای شهر منسوب به آن حزب، بازمی‌گردد که اگر اینها رضایت عمومی را قبلاً جلب کنند، مردم در انتخابات دوره بعد مجدد به لیست آن حزب اعتماد خواهند کرد. رهایی می‌افزاید: در واقع، کار احزاب پس از انتخابات به عنوان ناظر شروع می‌شود و احزاب باید با نگاه حمایتی و به دور از سهم‌خواهی، از منتخبان خود حمایت و بر کار آنها نظارت کنند.
وی اضافه می‌کند: در جمعیت حامیان انقلاب اسلامی فارس از اکنون برای شناسایی افراد مناسب برای شرکت در انتخابات در حال تلاش هستیم تا به صحنه بیایند و برای ما مشارکت مردم از همه‌چیز مهم‌تر است و با شناسایی چهره‌های متخصص و مناسب در این راستا گام برمی‌داریم.
دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان فارس هدف نهایی را کار کردن برای مردم عنوان می‌کند و می‌گوید: در عرصه انتخابات باید هدف غایی، کار کردن برای مردم باشد؛ زیرا نماینده با رأی مردم بالا آمده است و جایی که انتخاب با مردم باشد، حرمت دارد و اگر خلاف این عمل شود، بی‌اعتمادی می‌آورد.
وی ادامه می‌دهد: اگر شورای وحدت تشکیل شود، یکی از مطالبات ما در جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، تعهد گرفتن از افراد برای باقی ماندن در سمت خود تا پایان دوره است و اگر بالاترین سمت را هم هیئت دولت به آنها دهد، نباید آن را بپذیرند و باید به رأی مردم وفادار باقی بمانند.
وی در خصوص مشارکت مردم در انتخابات هم عنوان کرد: جمعیتی که قبلاً پای صندوق رأی آمدند، باز هم خواهند آمد؛ اما باید درصدد تلاش برای افزایش مشارکت باشیم و برای تحقق این امر باید حرف و اعتراض مردم شنیده و برای مطالبه بحق مردم اقدام شود. تا جایی که نتیجه اقدامات در کف خیابان ملموس باشد و نوجوان و جوان ما آن را حس کند.
 تأکید جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان فارس بر اعتمادسازی برای جلب مشارکت مردم
رهایی با تأکید بر اینکه نباید با بی‌تدبیری موجب کاهش مشارکت شویم، عنوان می‌کند: جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان فارس بر اعتمادسازی برای جلب مشارکت مردم تأکید دارد و اگر سلایق مختلف در انتخابات بیایند و قشر خاکستری حس کند که اتفاقات خوب رقم می‌خورد و امیدوار شوند، پای صندوق رأی خواهند آمد. وی تصریح می‌کند: حساب مردمی که حرف دل خود را می‌زنند، باید از موج‌سواران جدا شود که در جریانات اخیر همین‌طور هم شد. رهایی پاسخ دادن به مطالبات مردم را نیازمند ابزار می‌داند و می‌گوید: نارضایتی‌های اخیر، حاصل ۱۰ سال مطالبه جوان بود و ترک فعل مدیران قبل موجب شد این نسل به نقطه جوش برسند و این نارضایتی معطوف به دولت سیزدهم نبود و باید بگوییم که مسئولانی که در مسیر رشد کودک تا نوجوانی و جوان مسئولیت داشتند، باید پاسخ‌گو باشند و به عنوان مثال حاصل خروجی سه وزیر قبل و کاستی‌های ایجاد شده منجر به مشکلات جوان امروز شده است. آیا امروز وقتی این صحنه‌ها را می‌بینیم، نباید مدیران ۲ دوره قبل پاسخ‌گو باشند؟
وی ادامه می‌دهد: فقط افزودن رشته دانشگاهی کفایت نمی‌کند؛ به خصوص وقتی آن رشته نیاز جامعه نبوده است و همین بی‌تدبیری منجر به بیکاری جوانی شده که امروز با مدرک فوق‌لیسانس و دکتری نمی‌تواند در حوزه اشتغال وارد تخصص خود شود و از طرفی هم سطح توقعش برای انجام شغل کمتری نیست. رهایی با توصیف روزهای سخت انتخاباتی که از بستن لیست تا جلب مشارکت مردمی را در بر گرفته، عنوان می‌کند: باید برنامه‌ریزی خوبی کنیم تا نتایج خوبی حاصل شود. در این راستا جلب اعتماد مردم اهمیت ویژه‌ای دارد و ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی و اطلاع‌رسانی اقدامات و خدمات دولت به مردم سهم بسزایی دارد. وی تصریح می‌کند: دشمنان در جنگ ترکیبی به دنبال بی‌اعتماد کردن مردم هستند؛ اما معرفی و تبیین خدمات دولت موجب شکست دشمن در جنگ ترکیبی دشمن خواهد شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی