[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۴۴
  • دوره جدید

دیدگاه، روزنامه شیراز نوین

 وزن ایده‌آل 

 

شیرازنوین- محمد شفيعي

رئیس کانون مربیان فوتبال فارس

برای رسیدن به وزن ایده‌آل چکار باید کرد‌؟ 
براستی دغدغه این موضوع برای آحاد جامعه چرا اینقدر سنگین و پر‌تنش قلمداد می‌شود و اتفاقاً موجب رونق کاری کارشناسان تغذیه شده است.
 رژیم‌های سخت‌؟ 
 تمرینات سنگین‌؟ 
 مکمل‌های عجیب و غریب‌؟ 
 دارو‌ها و قرص‌ها و... 
به نظر اینجانب به هیچ‌کدام اینها نیازی نیست و باید با باورهای غلط نهادینه شده در بین افراد با آگاهی‌رسانی درست مبارزه کرد. حداقل در وهله اول نیازی به این موارد نیست. چرا‌که هر کدام از آنها به طور غیر‌طبیعی و در فرآیند بیولوژیکی تأثیرات بد و عوارض ناگواری خواهد داشت که بیشتر آن هم در بلند مدت خود را نشان خواهد داد.
ورزشکاران غیرحرفه‌ای 
آماری که تاکنون بدست آورده شده است در مورد کم‌تحرکی و روزانه متوسط نشستن ما ایرانیان 9‌ساعت و بیست‌دقیقه است!!! 
آمار رسمی‌ کشور در مورد اضافه وزن ایرانیان که منتشر شده است مبین آن است که 60درصد افراد جامعه دچار اضافه‌وزن هستند‌!! 
و اما وزن ایده‌آل... 
برای رسیدن به وزن ایده‌آل به‌طور ساده و البته با رویکردی عمیق باید به سه مورد زیر توجه ویژه داشت: 
۱- تغذیه مناسب 
۲- داشتن تحرک کافی 
۳- تمرینات ورزشی مرتب
تغذیه مناسب 
تغذیه یکی از بهترین راه‌هاست. تغذیه انسان باید متنوع و مناسب با سبک زندگی فردی خود او باشد. بدن انسان به همه‌گونه مواد غذایی نیاز دارد، این باور نادرستی است که افراد برای رسیدن به تناسب اندام‌، رژیم‌های غذایی سختی می‌گیرند و مثلاً می‌گویند: «من دیگر گوشت نخواهم خورد‌، یا دیگر برنج و سیب زمینی نمی‌خورم». 
در واقع این رژیم غذایی نیست‌، بلکه تحریم غذایی است و این برای بدن بسیار زیان‌بار خواهد بود، چرا که سلول‌های بدن ما برای متابولیسم همواره نیازمند همه انواع مواد غذایی است. مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان شامل: پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، املاح مواد آلی و مایعات است که همگی آنها باید به صورت هدفمند، اما در حد مناسب مصرف شود. کمبود هر یک از این مواد غذایی موجب بروز مشکلات و عوارض نامطلوب برای انسان می‌شود. همانطور که پیش‌از‌این گفتم مهمترین نکته در تغذیه توجه به سه نکته اساسی است: چه چیز بخورم‌؟ چه موقع و کی بخورم؟ میزان مصرف مجاز توصیه شده چقدر است؟ 
داشتن تحرک کافی: 
علاوه بر تغذیه متنوع و مناسب «افراد در هر سنی باید تحرک کافی داشته باشند واگر مقدار انرژی دریافتی آنان با انرژی مصرفی‌شان برابر باشد» به هیچ‌وجه اضافه وزن پیدا نمی‌کنند. عدم تحرک و فعالیت بدنی روزمره کافی‌، منجر‌به اضافه وزن و نهایتاً چاقی خواهد شد. 
چاقی چیست‌؟ 
چاقی یعنی میزان کالری دریافت شده بیشتر از میزان کالری مصرفی بدن باشد. برای رسیدن به یک تناسب اندام مناسب باید تعادلی بین توده عضلانی‌، توده چربی بدن برقرار شود. توجه به تفاوت‌های فردی هر نفر مد نظر است. 
هنوز هم در باور عموم گرایش به رژیم‌های سخت وجود دارد و این درحالیست که عده‌ای فکر می‌کنند رژیم غذایی یعنی تحریم غذایی و برخی مواد غذایی مهم را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند و این اشتباه بزرگیست که آسیب‌های متابولیکی را نیز در بر خواهد داشت. 
هر شخصی برای رسیدن به تناسب اندام‌، با توجه به ویژگی‌های فردی خود باید از مشاوره کارشناسان تغذیه، برای هرم غذایی خود استفاده کند تا بداند کدام ماده غذایی را کمتر یا بیشتر یا به‌عنوان جایگزین در برنامه غذایی خود استفاده کند و درکنارآن از تحرک کافی نیز برخوردار باشد. پیاده‌روی‌ها و فعالیت‌های بدنی در طی روز‌، انجام حرکات کششی مخصوصاً در بین کارمندان جزو حداقل موارد رعایت شده در سبک زندگی مان باید باشد. 
تمرینات ورزشی مرتب 
امروزه که متأسفانه زندگی، به‌ویژه در شهرهای بزرگ ماشینی شده و بیشتر کارها بدون تحرک انجام می‌پذیرد نیازهای حرکتی انسان‌ها بیشتر به صورت طبیعی برطرف نمی‌شود. بنابراین باید این نیازها را با انجام تمرینات ورزشی به طور مرتب‌و‌منظم برطرف کرد. تمرینات ورزشی سبک مرتب و منظم که به صورت هوازی (تولید انرژی از راه سوخت‌و‌ساز چربی) انجام می‌شوند بهترین وسیله برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی است. گفتیم بهترین وسیله برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی انجام تمرینات ورزشی مرتب و منظم و سبک است. (تولیدانرژی از راه سوخت‌و‌ساز چربی) اما اگر اضافه وزن وجود داشت چگونه می‌توان آنرا کاهش داد؟ بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند به‌ویژه زنان برای کاهش وزن راه به ظاهر آسان‌تر و البته ناسالم و نامناسب را انتخاب می‌کنند که آن استفاده از رژیم‌های غذایی است، حتی بدتر از آن استفاده از دارو برای کاهش وزن. 
البته اگر رژیم غذایی موجب شود که تغذیه سالم‌تر، هدفمند‌تر و کمتر شود نیکو و پسندیده است، اما آنطور که شواهد نشان می‌دهد بیشتر این رژیم‌ها به گونه‌ایست که یا شخص را از مصرف گروهی از مواد غذایی مورد نیاز بدن‌(پروتیین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، چربی‌ها، املاح مواد آلی و مایعات) منع می‌کند یا هدفشان کاهش وزن سریع و زیاد در مدت زمان کوتاه است. 
از آنجا که پایبندی به بیشتر این رژیم‌ها مشکل است، افراد سعی می‌کنند با تحمل سختی‌های زیاد، هرچه زودتر و هرچه بیشتر وزن کم کنند که این خود معضلی بزرگ و تأییدی بر ناسالم بودن این گونه کاهش وزن است. یک فرد غیر‌ورزشکار که اضافه وزن دارد می‌تواند در طول هفته سه بار به تمرین مرتب و با اصول علمی، تمرین به مدت 30‌الی 60‌دقیقه بپردازد. 
تمرینات هوازی همچون: دویدن، شنا، دوچرخه، پیاده‌روی تند، طناب زدن و... 
نکته مهم اینست که حتماً برای گرفتن یک برنامه تمرینی با توجه به تفاوت‌های فردی خود و همینطور سبک زندگی‌تان به یک کارشناس ورزشی یا متخصص علم تمرین مراجعه کنید.
کاهش وزن 
محققان علوم پزشکی معتقدند که کاهش بیش از یک‌تا دو‌کیلوگرم وزن در هفته خطرناک و برای سلامت انسان زیان‌باراست. اما مهمتر از همه اینها ناآگاهی بیشتر افراد به علت اضافه وزن یا چاقی و راه‌های مقابله با آن است. نخست اینکه هنگامی ‌از چاقی صحبت می‌شود که وزن شخص بیش ازوزن مطلوب متناسب با سن او باشد. 
دوم اینکه دلیل اصلی چاقی یا اضافه وزن تجمع چربی‌های اضافی در زیر پوست است. 
سوم اینکه چگونه می‌توان چربی‌های اضافی را سوزاند و کاهش داد؟ 
با به کار بستن رژیم غذایی نامناسب مشکلات و معضلات زیر پدید می‌آیند: 
۱ - کاهش توانایی متابولیسم یا سوخت و ساز بدن که موجب می‌شود در دراز مدت تأثیر کم‌خوری هم از بین برود، زیرا بدن خود را به کم کاری در سوخت و ساز عادت می‌دهد. 
۲ -همراه با کاهش اندک و احتمالی مقداری از چربی‌ها، عضلات بدن نیز ضعیف می‌شوند. در بدن انسان سه نوع عضله وجود دارد که عبارتند از عضلات اسکلتی، عضلات صاف و عضله قلب. همانگونه که گفته شد در اثر رژیم‌های غذایی در درجه اول عضلات ضعیف می‌شوند، عضله قلب ضعیف‌تر و کوچکتر می‌شود، عضلات صاف که امعا و احشای داخلی بدن را می‌سازند، ضعیف می‌شوند و کارایی مناسب خود را از دست می‌دهند و در نهایت در اثر ضعیف شدن عضلات اسکلتی، مشکلات زیادی برای اسکلت بدن و نگهداری صحیح آن به وجود می‌آید. 
۳ -در اثر این گونه رژیم‌ها بیشتر مایعات بدن کاهش می‌یابد که این حالت در میان مدت و دراز مدت موجب آسیب دیدن به کلیه‌ها می‌شود. 
۴-در بیشتر این رژیم‌ها به عدم مصرف چربی‌ها توصیه می‌شود، اما همانطور که پیشتر نیز گفته شد باید توجه داشت که چربی‌ها برای بدن انسان ضروری هستند. 
ویتامین‌های D,E, Aو K تنها وقتیکه همراه چربی باشند جذب می‌شوند. بنابراین عدم مصرف چربی‌ها موجب جذب نشدن اینگونه ویتامین‌ها می‌شود و مشکلاتی را بوجود میاورد.
ادامه دارد...

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی