[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

انقلاب عمرانی با توسعه عدالت‌محور، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
سلسله‌نشست‌های «روایت امید» با موضوع تشریح پروژه‌های قابل‌افتتاح و کلنگ‌زنی دهه مبارک فجر در منطقه پنج شهرداری شیراز برگزار شد. این نشست صبح یکشنبه ۲۴ دی‌ماه با حضور شهردار منطقه 5 و رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
 تمرکز بر گسترش زیرساخت‌های شهری
در این نشست، ناظر شورای اسلامی شهر در شهرداری منطقه پنج شیراز بر ارائه خدمات عدالت‌محور به مناطق کم‌برخوردار تأکید کرد.
افسانه خواست‌خدایی با بیان اینکه شهردرای منطقه 5 از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از مناطق وسیع و پرجمعیت شهر شیراز است، بیان داشت: بر اساس نظارت کارشناسی و درخواست‌های مردمی، نیاز به تقویت و ایجاد زیرساخت‌های شهری در این منطقه احصا شد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: بودجه منطقه پنج در سال جاری دو و نیم برابر بیش از گذشته افزایش داشت و سیاست‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در راستای برنامه‌ریزی در حوزه عمران بود. به گفته خواست‌خدایی، منطقه پنج شیراز قطب ورزشی و پرچم‌دار پیشرفت حوزه عمرانی است و امروز در این منطقه مگاپروژه‌های عمرانی در حال اجراست.
وی اضافه کرد: در منطقه پنج ورزشکاران جوان بسیاری داریم و ورزشکاران کشتی‌گیر همچون برادران گرایی و دلخانی در این منطقه ساکن بوده و از افتخارات این منطقه هستند. خواست‌خدایی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه‌های زیادی در این منطقه در حال اجراست، افزود: لوله‌گذاری کوچه‌ها، ساخت کتابخانه و… از سری پروژه‌های تعریف‌شده در این منطقه است.
 مگاپروژه‌ها از راه می‌رسند
عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در منطقه پنج شهرداری شیراز یکی از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود، موضوعات زیرساختی بوده است و از سال گذشته علاوه بر توجه به حوزه عمرانی، در حوزه‌های اجرایی و خدماتی نیز پروژه‌ها نقش بسزایی داشته‌اند.
خواست‌خدایی ادامه داد: نگاه شهرداری منطقه پنج و شورای اسلامی شهر شیراز صرفاً در حوزه عمرانی نبوده است؛ بلکه در حوزه‌های اجرایی، زیرساختی، فرهنگی و ورزشی پروژه‌های بسیاری در حال اجراست. وی در ادامه سخنان خود به پروژه‌های قابل‌افتتاح در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی در سطح منطقه پنج شیراز اشاره و تصریح کرد: در این ایام تعداد ۲۱ پروژه کلنگ‌زنی و ۱۶ پروژه افتتاح می‌شود و در کلیه محلات منطقه پنج پروژه‌های بسیاری تعریف شده است و نگاه و توجه ما به مناطق و محلات کم‌برخوردارتر از خدمات شهری به ویژه در حوزه زیرساختی بوده است. عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه منطقه پنج جای رشد و توسعه بسیار خوبی دارد، اظهار امیدواری کرد: با برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی به شکل منطقه‌ای، به فعالان فرهنگی که در این منطقه حضور دارند، توجه شود.
 تلاش برای سامان‌دهی چنار راهدار
خواست‌خدایی در ادامه به یکی از مشکلات منطقه که مربوط به رودخانه چنار راهدار بود، اشاره کرد و افزود: به دلیل بوی نامطبوعی که این رودخانه دارد، در حال حاضر شهرداری علی‌رغم عدم وظیفه‌ای که در این حوزه دارد، اقدام به عملیات لوله‌گذاری و پوشاندن سطح رودخانه کرده است. این در حالی است که به دلیل قرارگیری سه کارخانه نشاسته‌سازی در منطقه بالادست شهرداری منطقه، پساب این کارخانه به این رودخانه وارد می‌شود و موجب بروز مشکلاتی می‌شود. وی اضافه کرد: سه شهرداری مناطق ۵، ۷ و ۹ و بخشی از شهرداری منطقه 2 در سامان‌دهی این رودخانه به همراه سایر دستگاه‌های متولی نقش دارند.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در شهر شیراز و استان فارس یکی از مشکلاتی که وجود دارد، عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با شهرداری‌هاست و هریک از دستگاه‌ها خدمات خود را ارائه می‌دهند، اما با تأکید دادستانی استان، رفع این معضل در حال انجام است.
وی یکی از مشکلات این رودخانه را بوی نامطبوع آن دانست و عنوان کرد: شهرداری با اجازه آب منطقه‌ای، علی‌رغم اینکه جز وظایفش نیست، به لوله‌گذاری اقدام کرده است.
 تدوین مأموریت‌های زیست‌محیطی
ناظر شورا در منطقه 5 شیراز تصریح کرد: نگاه مدیریت شهری در سال‌های گذشته مختصر بوده و مأموریت‌های زیست‌محیطی، فرهنگی، ایمنی و... کمتر موردتوجه قرار داشته است. این مأموریت‌های مغفول مانده در حال حاضر موردتوجه قرار گرفته است. روشنایی منطقه پنج شیراز یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره خواست‌خدایی بود و وی خاطرنشان کرد: تأمین این موضوع هم در حیطه وظایف شهرداری نیست، اما با توجه به هم‌افزایی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی، یکی از پروژه‌های اجرایی منطقه پنج ایجاد روشنایی در این منطقه 
است.
 توسعه چشمگیر در حوزه فضای سبز
در ادامه سلسله‌نشست‌های روایت امید، شهردار منطقه پنج شیراز از تلاش برای دستیابی به استاندارد جهانی فضای سبز در سطح این منطقه خبر داد و گفت: در راستای افزایش سرانه فضای سبز منطقه پنج، ۹ پروژه فضای سبز در حال اجراست.رضا مسعودی در سلسله‌نشست‌های «روایت امید» با موضوع تشریح پروژه‌های قابل‌افتتاح و کلنگ‌زنی دهه مبارک فجر در منطقه پنج شهرداری شیراز، اظهار کرد: منطقه پنج در میان مناطق یازده‌گانه کلان‌شهر شیراز دارای بیشترین حریم است که ۲۲هزار هکتار است و این امتداد تا مرز شهرستان کوار ادامه دارد و حتی برخی از روستاهای اقماری که در حریم شهرستان شیراز هستند، با این منطقه هم‌جواری دارند.
وی افزود: گستردگی، حریم و محدوده خدماتی یک‌هزار و ۷۰۰ هکتاری این منطقه و اطلاعات ثبت شده در خصوص تعداد جمعیت منطقه ۱۶۰هزار نفر است، اما اطلاعات غیرموثق ما پیش‌بینی سکونت ۲۵۰هزار نفر است. شهردار منطقه پنج شیراز ادامه داد: این منطقه مهاجرپذیری بسیاری دارد و ۱۷ روستا همچون سلطان‌آباد، محمودآباد، دولت‌آباد و گچی در جوار این منطقه هستند و یکی از پدیده‌هایی که این منطقه با آن مواجه بوده، حاشیه‌نشینی است. مسعودی با اشاره به ارتقای سرانه فضای سبز منطقه خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز منطقه پنج در گذشته به میزان ۸.۵ متر بود که با اقدامات انجام شده، این سرانه هم‌اکنون به ۱۱.۵ متر افزایش یافته و در تلاشیم تا این میزان به عدد ۱۴ که استاندارد جهانی است، برسد. وی اضافه کرد: در راستای افزایش سرانه فضای سبز، ۹ پروژه فضای سبز شامل بوستان‌ها در حال احداث است.
 اجرای پروژه‌های فرااستانی در منطقه 5
شهردار منطقه پنج شیراز تصریح کرد: در حال حاضر در این منطقه علاوه بر توجه به پروژه‌های درون‌کالبدی، به پروژه‌های فرااستانی توجه شده است و با توجه به معرفی شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، اجرای دو تقاطع بزرگ رحمت به قائم و قائم به کمربندی شیراز در حال انجام است که احداث این پروژه دسترسی به حرم مطهر را تسهیل خواهد کرد.
مسعودی ادامه داد: رودخانه چنار راهدار یکی از معضلاتی است که در این منطقه با آن مواجه هستیم و وضعیت این رودخانه در شأن مردم شیراز نیست. سه کارخانه نشاسته‌سازی و پساب شهرک صنعتی وارد این رودخانه می‌شود و باعث ایجاد بوی تعفن بسیاری می‌شود. اما با تلاش صورت گرفته از سوی شورای اسلامی شهر شیراز و حضور مجامع قضایی و کارگروه حقوق عامه، تصمیماتی مبنی بر سامان‌دهی آن در دستور کار است.
وی افزود: رودخانه چنار راهدار و بوی نامطبوع و آلودگی آن به دلیل چهار کارخانه نشاسته در جوار آن، یکی از بزرگ‌ترین معضلات این منطقه است که موضوع به کارگروه حقوق عامه کشیده شده و امیدواریم به نتایج مطلوبی برسیم. وی به پروژه‌های دهه فجر اشاره کرد و افزود: در ایام دهه فجر ۲۱ پروژه با اعتبار چهارهزار میلیارد ریال افتتاح می‌شود و ۱۶ پروژه با اعتبار ۳,۵۰۰میلیارد ریال کلنگ‌زنی خواهد شد.
 اجرای پروژه‌های عمرانی در کالبد محلات
شهردار منطقه پنج شیراز اظهار کرد: در سال جاری در سطح منطقه پنج ۱۶۰ پروژه در چارچوب بودجه در محلات مختلف در حال اجراست که احداث سالن‌های ورزشی در سه نقطه متفاوت این منطقه، عملیات پیاده‌روسازی و تردد مناسب برای توان‌خواهان و تأمین ایمنی شهروندان در حوزه وقوع حوادث، احداث دومین ایستگاه آتش‌نشانی از جمله آنهاست.
شهردار منطقه 5 شهر شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه نگاه ما در این منطقه کالبدی و درون‌محله‌ای است، گفت: شاید یک تقاطع گرهی را حل کند، اما ریزپروژه‌های درون‌محله‌ای بیشتر خواسته مردم است. 13 محله در این منطقه وجود دارد که مساجد تمام این محلات موردتوجه قرار دارد و برنامه‌ها در این مساجد برگزار می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی