[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۴۸
  • دوره جدید

بازنگری در خیابان فروشی، روزنامه شیراز نوین

بازنگری در خیابان فروشی
سرهنگ عباسی: ساخت پارکینگ در هسته مرکزی به‌معنای دعوت رانندگان به مناطق پرترافیک است 
نواب‌ قائدی: از اجرای غیر قانونی سی. پی در برخی خیابان‌های شهر جلوگیری شد 

 

گروه گزارش- محمد شبیری
mohammad4838@yahoo.com

یکی از طرح‌های ترافیکی که امروزه، گریبان‌گیر شهروندان شیرازی شده است اجرای طرح هوشمند «کارت پارک» یا همان سی‌پی است که هم‌اکنون نیز در اکثر نقاط شهر شیراز به بهانه ساماندهی ترافیک شیراز در حال اجرا است و هم‌اکنون این طرح در میان انبوه مشکلات مردم این شهر گم شده است.
به گزارش خبرنگار شیرازنوین این طرح پس از تصویب اعضای شورای سابق شهر شیراز به تصویب رسید و حالا به گفته یکی از اعضا شورای فعلی شهر، متولیان برگزاری این طرح بدون توجه به قرارداد، قانون را زیر پا گذاشته و برای سود بیشتر تلاش ویژه‌ای می‌کنند.
از آنجایی که حاشیه خیابان ها معمولاً مناسب‌ترین مکان برای پارک خودروست، چرا که صاحبان خودرو در نزدیک محلی که کار دارند، می‌توانند خودرو را بدون پرداخت هزینه و طی کردن مسافت طولانی پارک کنند، مردم این مکان‌ها را به پارکینگ‌های عمومی که در سطح شهر ایجاد شده ترجیح می‌دهند و به نظر می‌رسد متولیان طرح سی پی از این فرصت استفاده کرده و با اجرای همه‌گیر این طرح تلاش دارند منافع خود را به قانون ترجیح دهند.
به گفته رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شیراز، چندی پیش مسئولان مربوطه طرح سی پی این طرح را در خیابانی از شیراز اجرا کردند که در قرارداد به آن اشاره نشده بود؛ که با پیگیری اعضا شورای شهر با آنان برخود و اجرای طرح سی پی در آن خیابان‌ها جمع‌آوری شد.
نواب قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان هم‌اکنون این طرح نه تنها برای ساماندهی ترافیک چندان کارآمد نبوده بلکه گلایه‌‌هایی نیز ایجاد کرده است می گوید : باتوجه‌به اینکه این طرح در دوره فعالیت اعضا شورای قبلی به تصویب رسیده و قرار است در چند فاز بعدی اجرا شود تلاش داریم در اجرای قانون آن بازنگری کنیم.
این عضو شورای اسلامی شیراز بیان داشت: راه ترافیک شیراز نیازمند بازنگری مجدد است؛ زیرا تنها با اجرای چنین طرح‌هایی‌مشکلات آن برطرف نخواهد شد بلکه مشکلاتی به مشکلات شهروندان افزوده می‌شود.
قائدی با اشاره به اینکه این طرح چندساله خواهد بود و هم‌اینک سال دوم را سپری می‌کند افزود: درتلاش هستیم با ادامه این، طرح مخالف صورت گیرد و یا تنها در نقاطی اجرا شود که نیاز ضروری از نظر کارشناسی می‌باشد.
فرزاد تیموری یکی از کسبه حاشیه خیابان زند می‌گوید: کسبه و صاحبان اصناف هرسال مبالغ زیادی با عنوان‌های مالیات و عوارض صنفی و شهری و... پرداخت می‌کنند و شهرداری با اجرای این طرح موجب دلسردی کسبه شده و حتی مشتری‌ها نیز به راحتی امکان پارک خودروی خود را ندارند.
وی می‌افزاید: این طرح‌ها همانند مسکنی است که در هر دوره مدیریتی اجرا و با نظر مدیر جدید برچیده می‌شود و این بیانگر آن است طرح کارشناسی و منطقی نمی‌باشد بلکه درآمدی ایجاد شده است برای افرادی که توانسته‌اند در این مزایده پرسود برنده شوند.
زهرا مریدی که ساکن خیابان باغشا ه می‌باشد با انتقاد فراوان از این طرح یاد می‌کند و می‌گوید: از زمانی که این طرح اجرا شده مشکل ساکنین منطقه دوچندان شده و این در حالی است که کوچه‌های این خیابان به پارکینک تبدیل و مشکلات ترافیکی شهر همچنان پا برجامانده است.
وی از مسئولان می‌خواهد برای بازدید و بررسی بیشتر از نظر ساکنان اجرای این طرح آگاه شود زیرا اجرای طرح سی پی گلایه‌مندی شهروندان را بیشتر کرده است.
علی‌اکبر زارع، ساکن یکی از شهرستان‌های مرودشت که برای رجوع‌ به بیمارستان به شیراز آمده است، می‌گوید: اطلاعی از چنین طرحی نداشتم و ماشینم را در یکی از خیابان‌های اطراف بیمارستان پارک کرده بودم. وقتی برگشتم، برگ اخطاریه پرداخت مبلغ را بر روی شیشه خودرو دیدم.
وی می‌افزاید: پارکینگ‌های سطح شهر یا شلوغ هستند یا فاصله زیادی با مکان مورد نظر دارند و به ناچار باید ماشین را در حاشیه خیابان پارک کنیم.
رهگذر دیگری بدون ذکر نامش از مسئولان راهنمایی و رانندگی و مسئولان مربوطه شهرداری می‌ خواهد پاسخ دهند چگونه می‌شود که توقف خودرویی در یک محل خلاف است اما با پرداخت وجه نقد قانونی می‌شود و هرزمانی که بخواهیم اجازه پارک در آن محل فراهم می شود.
رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی فارس اجرای طرح پارک‌سوار را در نوروز و دیگر ایام طول سال پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: استفاده این پارک‌سوارها در کاهش ترافیک به‌ویژه در ایام نوروز مؤثر است.
سرهنگ مصطفی عباسی می‌افزاید: افزایش بار ترافیکی در چند سال اخیر به یکی از مشکلات مهم کلان‌شهر شیراز تبدیل شده و در این سال‌ها برای رفع این معضل تمهیدات فراوانی در نظر گرفته شد که مهم‌ترین آن احداث تقاطع‌های غیر همسطح بود و این راهکار به صورت قابل ملاحظه‌‌ای موثر بود اما هنوز در مناطق مرکزی شهر، ترافیک سنگین به چشم می‌خورد.
رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی فارس با اشاره به اینکه در چند سال گذشته بنابر تصمیم‌‌گیری برخی از مسئولان، فضاهای پارکینگ در شهر افزایش یافته است می‌گوید: هنوز مشاهده می‌شود در زمینه پارکینگ با مشکل مواجه هستیم و برخی از رانندگان با پارک کردن خودروهای خود در اماکن توقف ممنوع، جریمه‌های هنگفت را به قبض‌های پارکینگ ترجیح می‌دهند. سرهنگ عباسی در عین حال می‌گوید: احداث پارکینگ در هسته مرکزی شهر به منزله دعوت رانندگان به مناطق پرتردد است و انگار به افزوده شدن ترافیک شهر تمایل نشان داده‌ایم. وی همچنین اجرای طرح پارک‌سوار برای ایام نوروز را پیشنهاد می‌کند و ادامه می‌دهد: کلان‌شهر شیراز به پارک‌سوارهای متعددی نیاز دارد که رانندگان و مسافران در هر ایامی بتوانند با استفاده از این پارک‌سوارها در کاهش ترافیک مؤثر باشند. رئیس پلیس راهور فارس با اعلام اینکه وضعیت ترافیکی کلان‌شهر شیراز به صورت محسوس و نامحسوس کنترل می‌شود می‌گوید: با نصب 300دوربین ثبت تخلفات در معابر شهری و همچنین با فعالیت مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی وضعیت ترافیکی شیراز به گونه‌ای تبدیل شده که روزانه آمار تخلفات در حال کاهش است. رئیس راهنمایی و رانندگی استان بر اهمیت رعایت فرهنگ ترافیکی تأ‌کید و اضافه می‌کند: آموزش فرهنگ ترافیکی اهمیت فراوانی دارد اما در کلان‌شهر شیراز به دلیل برخی از شاخص‌های ترافیکی، مشکلات فعلی در این حوزه به وجود آمده است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی