[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مسکـن پایــدار ارمغــان تلاش انبـوه‌سـازان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
بیست‌و‌یکمین اجلاس سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور به میزبانی کلان‌شهر شیراز برگزار ‌شد؛ این مراسم با حضور اعضای کانون انبوه‌سازن مسکن و ساختمان ایران، نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و جمعی دیگر از مقامات مسئول کشوری و استانی در شیراز برگزار شد.
 الزام سامان‌دهی بافت فرسوده
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور با اشاره به وجود ۷۵ هزار بافت فرسوده در سطح کشور گفت: امروز ۲۵ میلیون نفر از شهروندان در حاشیه‌نشینی و خانه‌های ناامن سکونت دارند و ۳۷ درصد جمعیت شهری ما مستأجر هستند. جمشید برزگر در بیست‌و‌یکمین اجلاس انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در شیراز با اشاره به اینکه 15 تا 18 درصد اشتغال توسط همکاران انبوه‌ساز انجام می‌پذیرد، اظهار داشت: امروز با توجه به تولید 97 درصد مصالح در داخل و با پذیرش اینکه محصول نهایی همه آنها مسکن است که تأثیر بسیار زیادی در آرامش خانواده دارد باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشیم، اما پس از 44 سال نتوانستیم بپذیریم که تسهیل در امور باید صورت گیرد و حق هر شهروند یک خانه است. وی با اشاره به وجود 75 هزار بافت فرسوده در سطح کشور تصریح کرد: امروز 25 میلیون نفر از شهروندان در حاشیه‌نشینی و خانه‌های ناامن سکونت دارند و 37 درصد جمعیت شهری ما مستأجر هستند. برزگر ادامه داد: در مسکن مهر اگر دستان توانمند انبوه‌سازان نبود دولت به مشکل بر می‌خورد؛ به گونه‌ای که در آن زمان ما با یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه ساخت یک میلیون و 600 هزار واحد مسکن را عهده‌دار شدیم و تاکنون هم بیش از 2 میلیون واحد تحویل داده شده است. رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران خطاب به نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که در جلسه حضور داشت، بیان کرد: به‌رغم تمامی مشکلات هر روز یک دستور‌العمل جدید صادر کرده و دست و پای کسانی که خودشان بدون کمک دولت ساخت و ساز می‌کنند را بستید. وی خواستار رفع موانعی شد که از جانب سازمان نظام مهندسی بر سر راه انبوه‌سازان قرار می‌گیرد و گفت: مشکل سازمان نظام مهندسی ساختمان را حل کنید؛ مشکل مهر و نظارت صوری را حل کنید، با یک عزم قاطع ببینید در کشور همسایه چگونه کار می‌کنند و شما هم این موارد را برطرف کنید؛ مطمئن باشید اگر به بخش خصوصی اعتماد کنید می‌توانند همه مشکلات را برطرف کرده و در کنار آن دستگاه‌های مرتبط هم به وظایف خود عمل کنند.
 پیشتازی صنعت ساختمان در تثبیت جوامع
رئیس هیئت ‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان فارس در این اجلاس گفت: امر ساخت و ساز از آغاز مدنیت تاکنون نقش مؤثر و غیر قابل انکاری در شکل‌گیری، توسعه و تثبیت جوامع داشته است و به ارزش افزوده‌ای که یافته، حوزه‌های متنوع گردشگری، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از آن متنعم شده‌اند. مهرداد خائف افزود: امروز جایگاه و اعتبار این حوزه، آن را به صنعتی مبدل کرده که پیشران و موتور محرک سایر شئون از جمله تولید علم، اقتصاد، اشتغال و کارآفرینی، نانوتکنولوژی، فناوری‌های نوین، صنایع و معادن، حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و بالا بردن ارزش سرانه تولید ملی شده است.رئیس هیئت ‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان فارس اضافه کرد: این پدیده اقتصادی و اجتماعی که بعضاً آن را پارادایمی فرهنگ‌ساز در جهان معاصر معنا می‌کنند و از قدمتی به بلندای تاریخ برخوردار است به یک ابزار توسعه و نیز بستر توانمندسازی زیرساخت‌های شهری در نزد حکمرانان و سیاست‌گذاران اجتماعی و اقتصادی مبدل شده است که در صورت تمرکز حاکمیت بر آن امکان برتری و تفوق را برای هر حاکمیت، دولت، قوم و قبیله و جامعه فرهنگی فراهم می‌کند.
 ساختمان‌ها الگوساز فرهنگ شهروندی هستند
خائف در ادامه با اشاره به اینکه از منظر فرهنگی، ساختمان‌ها الگوساز فرهنگ شهروندی هستند و مبتنی بر ساختار طرح خود رفتار و عادات مخاطبان را نظم می‌بخشد، گفت: آورده‌های اقتصادی صنعت ساختمان برای جوامع و شهرها قابل تأمل و تقدیر است؛ صنعت ساختمان از زمان طرح ایده تا تکمیل بنا و نیز فرآیند، بهره‌برداری از آن به‌عنوان محرک بخش‌های تولیدی و خدماتی علاوه بر کارآفرینی به رونق اقتصاد خرد و محلی و صنایع خانگی می‌انجامد. این مقام مسئول با تصریح اینکه اکنون باید پرسید که این همه اتفاق خیر که در قالب مجموعه و صنعت ساختمان رخ می‌دهد مدیون چه کسانی است؟ افزود: پاسخ را همه می‌دانیم که سازندگان، سرمایه‌گذاران، توسعه‌گران و انبوه‌سازان هستند که با خون جگر و بدون حمایت مالی و معنوی قدم‌های راسخ را بر می‌دارند. خائف بیان کرد: چنین ارزش افزوده‌ای نیازمند تدوین قوانین مؤثر، بروز و کارگشا از سوی مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی و نظارت کافی از سوی دستگاه نظارتی، قضایی و ثبت رأی و نظر حکمرانان محلی و مدیران شهری و استانی در اجراست. رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان فارس اظهار کرد: استفاده از متد ساخت و ساز همچون نانوتکنولوژی، ساخت و ساز رباتیک، بتن‌ها و آجرهای هوشمند، مدل‌سازی اطلاعاتی، پل‌های حرارتی، پرینترهای سه‌بعدی، انرژی‌های تجدیدپذیر، گجت‌ها، عایق‌های سختمان‌های دوستدار محیط زیست، واقعیت مجازی روز، همکاری ابری، ساختمان ثبت و سایر الگوها همه و همه فرصت‌های احیا، قوام بخشیدن و ترویج ساخت و ساز ایرانی است که خود روزگاری سبک و سیاق فرهنگ و الگوهای رفتاری شهروندان را تبیین می‌کردند(از جمله مکتب معماری شیرازی، شهرراز) که عمدتاً بر محور ساختمان‌های برگرفته از عناصر ارگانیک با در نظر گرفتن موقعیت طبیعی و پیشینه تاریخی، فرهنگی، هنری شکل گرفته است و اینکه مظهر کمال شیراز بوده است.
 به بخش خصوصی اعتماد کنید
خائف گفت: ما انبوه‌سازان و توسعه‌گران هنوز امید در دل داریم و با تأکید مجدد به موضوع پیش‌گفته به توجه ویژه مسئولان تأثیرگذار از بالاترین مقام مسئول از جمله نمایندگان مجلس، وزیران، معاونان و مشاوران آنها و مدیران استانی و همچنین تصمیم‌گیران محلی و شهرداران متذکر می‌شویم که اگر در دوران تحریم خواهان رفع مشکلات و توسعه اقتصادی کشور هستید به بخش خصوصی اعتماد کنید تا همه به‌عنوان یک تکلیف و وظیفه شهری در کنار هم قدم برداریم. وی خاطر نشان کرد: می‌توانیم با خلق فرایندی مبتنی بر آخرین متد ساخت و ساز و بومی‌سازی آن با تکیه بر دانش جوانان فرهیخته ایرانی عمران بیشتر و آبادانی وسیع‌تری به این سرزمین جاودان ببخشید و کمی به خواسته‌های منطقی بخش خصوصی ارزش نهاده شود.
 جستاری بر چالش‌های پیش روی انبوه‌سازان
در ادامه این مراسم عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان فارس با برشمردن چالش‌های این حوزه خواستار تسهیل‌گری در زمینه پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه شد. رضا محمدیان با اشاره به برخی چال‌شهای فراروی حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان گفت: متأسفانه به‌رغم آنکه صنعت ساختمان مشاغل زیادی ایجاد می‌کند، اما چالش‌های مختلفی نظیر بروکراسی‌های اداری و اعمال سلایق شخصی را به دنبال دارد که هر یک از آنها حداقل یک سال زمان ساخت را به تأخیر می‌اندازند. وی برگزاری این همایش را در سومین حرم اهل بیت(ع) مغتنم برشمرد و اظهار داشت: صنعت ساختمان موتور محرک و پیشران توسعه است و جایگاه ارزنده‌ای در رشد و بالندگی کشورها در سطح جهان ایفا می‌کند. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل  شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در نقاط مختلف کشور فعالان حوزه انبوه‌سازی با اعمال سلیقه روبه‌رو هستند و در کنار آن ادارات خدمات‌رسان و نظام مهندسی هم با محدودیت‌های قانونی روبه‌رو بوده و این امر در نهایت به بحران مسکن دامن می‌زند. عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان فارس با تشریح دیگر عواملی که به بروز چالش دامن می‌زند، اظهار داشت: دومین مبحث سوداگری زمین است که در جامعه ما باب شده است. فعالان این حوزه نقش مؤثری در فرآیند تولید و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه ندارند و در برهه‌های کوتاه‌مدت سود کلانی به جیب می‌زنند. محمدیان در همین رابطه افزود: گاه شاهدیم یک زمین کشاورزی با مبلغ اندکی توسط فردی در اطراف کلان‌شهرها خریداری و تفکیک شده و به چند صد نفر فروخته می‌شود و سود آن چند ده برابر خواهد شد. عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان فارس اضافه کرد: مشکل سوم عدم هماهنگی و استفاده از نظرات فعالان این حوزه و تأثیر آن در سیاست‌گذاری‌هاست که جا دارد از این ظرفیت در سیاست‌گذاری کلان استفاده شود؛ چراکه وضعیت ساخت و ساز در هر نقطه کشور متفاوت بوده و از سویی دیگر نوسانات در این حوزه بسیار زیاد است.
 انبوه‌سازان به بافت فرسوده ورود کنند
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۳۴ هزار واحد بافت فرسوده در دست ساخت است، گفت: در مجموع تاکنون برای ۲۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده پروانه صادر شده است. محمد آیینی در بیست‌و‌یکمین اجلاس انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران شیراز با بیان اینکه در مجموع تاکنون برای 210 هزار واحد در بافت فرسوده پروانه صادر شده است، اظهار داشت: این تعداد در 62 هزار نقطه است که عدد خوبی در سهم انبوه‌سازان در این پروژه‌ها نیست.به گفته وی، میانگین متوسط واحد‌ها در پروژه‌های بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، 3.8 واحد است که عدد خوبی در این زمینه نیست و این نشان‌دهنده این است که انبوه‌سازان هنوز ورود خوبی به این حوزه نداشته‌اند که اگر ورود کنند، قطعاً شرایط متفاوت می‌شود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در این راستا چند تدبیر جدی اندیشیده شده است، ادامه داد: هم‌گرایی نظری و ذهنی در نوسازی بافت فرسوده بیشتر شده و موضع‌گیری وزارتخانه هم در این بخش، سریع‌تر وشفاف‌تر شده است. وی تأکید کرد: بازسازی بافت فرسوده از مسکن ملی هم مهم‌تر است؛ چراکه زودبازده، مفیدتر و اثربخش‌تر است؛ در استان فارس 141 هزار بنای فرسوده ناپایدار داریم که این عدد ضرب در 4، جمعیتی است که در این راستا در خطر هستند.
 نجات بافت تاریخی شیراز
آیینی با تأکید بر اینکه این رقم در کشور، عدد بالایی است، ادامه داد: در بافت‌های تاریخی میانگین واحد‌های مسکونی کمتر از 20 واحد می‌شود که مسکن‌های کم‌ارتفاع را می‌توان با طراحی دیگر هم به واحد‌های مسکونی افزود و بافت تاریخی را هم نجات داد. وی با دعوت از انبوه‌سازان برای نجات بافت تاریخی شیراز، تصریح کرد: منظور از این دعوت، این نیست که بافت تاریخی را با ساخت و ساز بی‌رویه خراب کنیم، اما زمینه‌ای فراهم شده که حرائم غیرضروری محدود و تعدیل شود تا امکان ساخت و ساز مناسب‌تری وجود داشته باشد. آیینی با اشاره به گنجاندن 5 بند در برنامه هفتم توسعه، افزود: این اتفاق برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم خورده تا حداکثر زمان برای صدور پروانه در این بافت‌ها از متوسط 8 ماه به 2 تا 3 ماه تقلیل یابد. به گفته وی، بافت‌های تاریخی و فرسوده در برنامه هفتم در مناطق کمتر توسعه‌یافته لحاظ شده و این، یعنی اینکه تمام تسهیلات و حمایت‌های مسکن ملی، شامل این موارد هم می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه‌هایی هم که در خارج و مجاورت بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود اگر به منظور سکونت سکنه بافت فرسوده باشد شامل 40 درصد تخفیفات شهرداری می‌شود.
 حل مشکلات طبقه آسیب‌پذیر با انبوه‌سازی
در ادامه این مراسم معاون عمرانی استانداری فارس گفت: امروز حوزه ساخت و ساز هنوز با صنعت فاصله دارد و در کنار آن سهم اشتغال در حوزه مسکن هم  قابل تأمل است. محمودرضا رضایی ادامه داد: هدف دولت در حوزه انبوه‌سازی مسکن رفع مشکل اقشار آسیب‌پذیر است. معاون عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه امروز در نهضت ملی مسکن بروکراسی‌های اداری را به حداقل رساندیم، اظهار داشت: این آمادگی را داریم که با بخش خصوصی بیشترین میزان همکاری را داشته باشیم.
 تسهیل ساخت و ساز در پرتو قانون
در ادامه این همایش نماینده مردم شریف شیراز و زرقان خواستار نگاهی نو به چالش‌های حوزه مسکن شد. علی‌رضا پاک‌فطرت از کارگران به‌عنوان زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه یاد کرد و افزود: بیمه کارگران ساختمانی یک ضرورت مهم است و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات عموم جامعه و انبوه‌سازان مسکن و ساختمان دارند. وی خواستار توسعه زیرساخت‌های حوزه گردشگری شد و بیان داشت: برای اعتلای صنعت توریسم و برخوردرای از مواهب آن راه طولانی در پیش داریم. او همه پیش‌نیازهای صنعت ساختمان را در شیراز مهیا دانست و گفت: کمبود مسکن در کشور ما در حالی روزافزون است که همه زیرساخت‌های مورد نیاز را در اختیار داریم. وی با طرح این پرسش که تصدی‌گری دولت در بخش مسکن چاره است یا خیر هم بیان داشت: در حوزه انبوه‌سازی مسکن باید به مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی توجه داشت. پاک‌فطرت افزود: در خصوص گرفتن خدمات از شماری از دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و باید در نظر داشت که جمیع این مشکلات به رکود ساخت و ساز مسکن دامن زده است.
 فرآیند تولید مسکن دشوار است
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختمان‌سازی در شیراز و صدرا سخت شده است و برای گرفتن یک پروانه یا پایان کار به اندازه کل زمان ساخت ‌و ساز زمان می‌برد؛ اگر این مسئله حل شود در هزینه‌ها و زمان به شدت صرفه‌جویی می‌شود. دیگر نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به برخی قانون‌گذاری‌ها در راستای تسهیل در حوزه ساخت و ساز در مجلس شورای اسلامی گفت: در این راستا حتی ما قوانینی مثل قانون تسهیل  کسب و کار را داشتیم و تأمین ما بر تسهیل در صدور مجوزها بود. قادری افزود: این برای ما قابل قبول نیست که زمان صدور پروانه و مجوزهای ساختمان طولانی شود و قانون بعدی تسهیل و تأمین زیر ساخت‌هاست که باید همه ابعاد آن بررسی شود. وی در خصوص مصوبه مجلس در خصوص بیمه کارگران ساختمانی هم عنوان کرد: در خصوص بیمه کارگران ساختمان متأسفانه ما از راه بدی ورود پیدا کردیم و در کمیسیون اجتماعی مسیر اشتباهی طی شد؛ زمانی هم که من صحبت کردم یک جو عوام‌فریبی ایجاد کردند و من در پاسخ به آنها گفتم این کار شما کار پوپولیستی است. چند ماه طول کشید تا هفته گذشته که فهمیدند اشتباه کردند، اما مجلس است و رأی به اکثریت و امیدواریم این مشکلات برطرف شود.
 جای خالی انبوه‌سازان در مسکن ملی
داوود دانشگر، مدیرکل دفتر توسعه خدمات مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: امید است که این همایش خروجی مناسبی داشته باشد و این ارتباط با بدنه راه و شهرسازی بهبود پیدا کند. وی تصریح کرد: مهم‌ترین بحث مسکن ملی است و در ادامه بحث راه‌های ایمن نیز وجود دارد که بر عهده وزارت راه و شهرسازی است؛ جای خالی انبوه‌سازان در پروژه نهضت ملی مسکن احساس می‌شود و در تلاشیم تمهیداتی اندیشیده شود که بهتر از این وارد حوزه ساخت و ساز شویم. دانشگر در خصوص توان مالی و سیاست‌گذاری در بحث ساخت و ساز گفت: در حال حاضر بخش مجریان به‌عنوان سازندگان در نظام مهندسی ساختمان داریم و سازندگان به‌عنوان قشری که متناسب با انبوه‌سازان بحث ساخت و ساز را پیش می‌برند نیاز به سامان‌دهی جدی دارند؛ دولت نمی‌پذیرد که افرادی به‌عنوان مجری خارج از ترتیبات مشخص فعالیت ساخت و ساز داشته باشند و با این روش وجهه مهندسی زیر سؤال می‌رود. وی تأکید کرد: بنا داریم ساخت و سازها را سامان دهیم و به زودی طی هفته آینده دستورالعمل در خصوص تعیین تکلیف نحوه ورود مجریان به بحث ورود  به حوزه ساخت و ساز را ابلاغ خواهیم کرد. 
وی افزود: به شدت علاقه‌مند به حضور انبوه‌سازان هستیم و در این راستا تفاهم‌نامه نیز امضا خواهیم کرد؛ ارزش و اهمیت انبوه‌سازان نیز در پتانسیل ایجاد ساختمان‌های خاص، بلند مرتبه‌سازی و ساختمان‌های سبز است و از این‌رو روی انبوه‌سازان بیشتر از بخش‌های سازنده حساب می‌کنیم. 
دانشگر اظهار کرد: همچنین در صدور خدمات مهندسی نیز انبوه‌سازان قدرت و بازوی خوبی هستند و بیشترین شرکت‌های توانمند را نیز معرفی کرده‌اند؛ به ویژه در توسعه و صدور خدمات مهندسی.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی