[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

لزوم مطالبه‌گری احزاب پس از انتخابات ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

دبیر حزب همت استان فارس گفت: حزبی به بلوغ سیاسی می‌رسد که اول خودش را کنار مردم ببیند و از مردم یارگیری کند و جلسات خود را با حضور مردم برگزار کند. امروزه بسیاری از متفکران لازمه تبدیل مشارکت توده‌ای به مشارکت فعال و سازمان‌یافته را در تأسیس احزاب به معنای واقعی کلمه می‌دانند و آن را مرحله تکمیلی از مراحل انقلاب اسلامی به شمار می‌آورند که چنین امری در جهت تضمین تداوم و تعادل نظام ضروری است.
اکنون که کشور در فرایند فراز و نشیب‌های نوسازی، توسعه و بحران‌های آن قرار دارد، تقاضای مشارکت سیاسی نیز رو به افزایش است و بدیهی است که شاخصه اصلی توسعه سیاسی، مشارکت سیاسی می‌باشد؛ مشارکتی که خود از ابزار‌های کارآمد و سازمان‌های نهادمند باشد. نگاهی اجمالی به نظام سیاسی کشورمان بیانگر این نکته می‌باشد که احزاب به معنای حقیقی کلمه شکل نگرفته‌اند؛ بلکه گروه‌های سیاسی به نام حزب در ایام انتخابات موقتاً فعالیت کرده و بعد از آن هیچ رابطه دقیق و تعریف‌شده‌ای میان نمایندگان حزبی و خود حزب وجود ندارد. بنابراین اگر آسیب‌ها و موانع تحزب برطرف شده و حزب به معنی صحیح کلمه شکل بگیرد، تأثیر بسزایی در کاهش خطاهای انتخاباتی داشته و مسیر توسعه سیاسی را هموارتر خواهد نمود.
احزاب سیاسی ارتباط تنگاتنگی با کلیه وجوه سیاست و علی‌الخصوص انتخابات دارند. احزاب سیاسی با سازمان دادن به اندیشه‌ها و گرایش‌های سیاسی موجود در جامعه، در عین حالی که عامل تقسیم کردن و متشکل ساختن مردم به شاخه‌ها و بخش‌های گوناگون‌اند، عامل نزدیک کردن و تلفیق نمودن خرده‌گرایش‌های فردی و اجتماعی در قالب دکترین‌ها، ایدئولوژی‌ها یا نظام‌های اندیشه‌ای کم و بیش منسجم می‌باشند؛ این معنی، طبعاً به رقابت‌های انتخاباتی ابعاد عمیق‌تری می‌بخشد. همچنین انتخابات حزبی بر انتخابات بدون حزب، برتری دارد؛ چراکه در صورت نخست تعداد نامزدهای انتخابات معقول‌تر خواهد بود و این امر خود از پراکندگی آرای شهروندان جلوگیری به عمل می‌آورد و قدرت نمایندگی منتخبان را افزایش خواهد داد. در حالی که اگر احزاب وجود نداشته باشد، شهروندان هم از حیث نامزدی و هم از جهت رأی دادن دچار پراکندگی گردیده و طبعاً ضریب قدرت پشتیبانی نمایندگان کاهش خواهد یافت و عمل رأی دادن به جای اینکه بر مأخذ برنامه سیاسی یا فکر و اندیشه مرامی و مسلکی باشد، بر پایه وابستگی به شخصیت‌ها و لزوماً احساسی یا سطحی خواهد بود.
 دولت و جامعه نیاز به حزب دارد
در طول جریان انتخابات علاوه بر دستگاه‌های رسمی أخذ رأی و نظارت، نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی نیز برای تأیید درستی انتخابات و مراقبت در حسن اجرای آن شرکت دارند و ارزیابی پیروزی یا شکست احزاب سیاسی در جریان انتخابات به درستی و با خطای کمتری صورت می‌پذیرد.
احزاب پل ارتباطی دولت با جامعه
وجود احزاب سیاسی در جامعه یک نیاز ضروری و اساسی تلقی می‌گردد؛ به‌ طوری که هم دولت و هم جامعه نیاز به حزب دارد. علت اینکه جامعه نیاز به حزب دارد این است که امروزه خواسته‌های گروه‌ها و اقشار متفاوت شده و درکشان از نیازهای طبقاتی‌شان افزایش پیدا کرده است. برای اینکه بتوانند این نیاز طبقاتی‌شان را به سیستم سیاسی افزایش بدهند و چون تحصیلاتشان افزایش پیدا کرده و آگاهی آنها بیشتر شده، به قالب تشکیلاتی که اسمش را حزب می‌گذاریم، تبدیل می‌شوند. دولت نیز احساس می‌کند که بدون حزب قابلیت تداوم ندارد. دولت‌ها نیاز به این دارند که با جامعه ارتباط داشته باشند و یکی از این ارتباطات حزب است. لذا مشارکت‌ها هم که در قالب حزب صورت می‌گیرد، دمکراتیک‌تر خواهد بود. البته صرف وجود حزب کافی نیست و باید موانع حزب برطرف شود تا به یک نقطه ایدئال برسیم. مفاهیم توسعه سیاسی، مشارکت مردم، مشروعیت سیاسی، قانون‌مندی، تحمل و مدارا، نظم و ثبات سیاسی مفاهیمی هستند که نقطه تلاقی آنها ظهور احزاب و گروه‌های سیاسی می‌باشد.
 احزاب خود را کنار مردم ببینند
در خصوص اینکه احزاب چگونه می‌توانند به بلوغ سیاسی برسند و نقش مؤثری در انتخابات داشته باشند، با دبیر حزب همت استان فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
هاشم انصاری جابری ضمن گلایه از برگزاری جلسات از سوی احزابی که شناسنامه و مجوز ندارند، به شیرازنوین می‌گوید: استانداری فارس نباید اجازه برگزاری جلسات به احزاب فاقد شناسنامه و مجوز بدهد.
دبیر حزب همت استان فارس، نقش احزاب را پس از برگزاری انتخابات نیز حائز اهمیت دانسته و عنوان می‌کند: احزاب باید پس از اتمام انتخابات از رأی مردم پشتیبانی کرده و از کاندیداهایی که رأی آورده‌اند، مطالبه‌گری کنند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که در استان فارس چند حزب داریم، می‌گوید: حدود 30 حزب مجوزدار در استان داریم و احزابی می‌توانند پس از انتخابات به مطالبه‌گری بپردازند که ریشه‌دار باشند. انصاری تصریح می‌کند: کار حزب مطالبه‌گری سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... است و احزابی می‌توانند مطالبه‌گر شوند که از دل مردم باشند.
او به سؤال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای رفتن احزاب به دل محلات شهر و میان مردم دارید نیز اظهار می‌کند: به زودی نامه‌ای به شهرداری شیراز خواهیم زد که چند فرهنگ‌سرا را در مناطق مختلف شهر در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم جلسات خود را در دل محله‌ها برگزار کنیم و مردم عادی نیز بتوانند در جلسات حزب‌ها شرکت کنند. انصاری همچنین تأکید کرد که به عنوان دبیر حزب همت استان فارس قصد دارد مطالبه‌گری در مساجد را با حضور نمایندگان دوره قبل مجلس شورای اسلامی برگزار کند و این نمایندگان در میان مردم پاسخ‌گو باشند که طی حضور خود در دوره قبلی چه اقداماتی برای مردم کرده‌اند و اگر نماینده‌ای در این خصوص موفق باشد، طیف رأی آن محله و مردم را به دست خواهد آورد.
خبرنگار ما به عنوان پرسش پایانی خود از دبیر حزب همت استان فارس، به این نکته اشاره کرد که احزاب چه زمانی می‌توانند به بلوغ سیاسی برسند. انصاری در این خصوص عنوان کرد: حزبی به بلوغ سیاسی می‌رسد که اول خودش را کنار مردم ببیند و از مردم یارگیری کند و جلسات خود را با حضور مردم برگزار کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی