[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رهبر معظم انقلاب: حضور، خواست و اقدام مردم یک اصل اساسی در اسلام است، روزنامه شیراز نوین

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، «حضور، خواست و اقدام مردم» را یک اصل اساسی در اسلام خواندند و با تحسین وفاداری، صبوری، علاقه‌مندی، هوشمندی و فداکاری ملت ایران، گفتند: این مردم حتی با ظواهر متفاوت، مؤمن‌اند و دلشان با خداست و باید به معنای واقعی کلمه قدر آنان را دانست و عمیقاً به آنها محبت ورزید.
به گزارش ایسنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین ایستادگی و توکل مردم مظلوم غزه را باعث تحسین جهانیان، ترویج اسلام و توجه ملت‌ها به قرآن دانستند و فعالیت ملت یمن و دولت انصارالله را در دفاع از مردم غزه، مصداق بارز جهاد فی‌سبیل‌الله خواندند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این دیدار، ماه رجب را از بافضیلت‌ترین ایام سال خواندند و آحاد مردم و مؤمنان را به استفاده هرچه بیشتر از این نعمت بزرگ الهی و ادعیه خوش‌مضمون آن و توسل و انابه و استغفار توصیه کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی امامت جمعه را جزو سخت‌ترین کارها دانستند؛ چراکه امامِ فریضه الهی نمازجمعه، هم باید به حضرت حق متوجه باشد و رضایت او را هدف قرار دهد و هم منافع مردم و رضایت آنان را در نظر بگیرد.
ایشان توجه به مردم در فریضه نمازجمعه را نشانه‌ای از جایگاه اساسی مردم در اسلام و نقش بسیار برجسته آنان در حیات و تحرک اسلامی برشمردند و افزودند: نقش‌آفرینی و حق مردم در نظام اسلامی به‌گونه‌ای است که به فرموده امیرمؤمنان(ع) اگر مردم نخواهند و نیایند، تکلیف از شخصِ صاحب‌حقی مانند ایشان هم ساقط است؛ اما اگر مردم خواستند، پذیرش مسئولیت بر او واجب می‌شود.
رهبر معظم انقلاب با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم درباره یاری کردن پیامبر(ص)، افزودند: خداوند دست یاری مؤمنان را در ردیف نصرت و کمک خود به پیامبر بیان می‌کند و این نشان می‌دهد که هرکس در هر رتبه و درجه‌ای، در انجام دادن وظایف به کمک مردم نیازمند است.
ایشان با اشاره به وظایف متفاوت مسئولان و اشخاص مؤثر در جامعه برای جذب و به‌ صحنه ‌آوردن مردم، گفتند: حکمت الهی نمازجمعه، تأمین اصل حضور مردم و ارتقا و گسترش این حضور است؛ به همین علت، امام‌جمعه موظف است در خطبه‌ها با نمازگزاران حرف بزند و به آنها فکر و راه و برنامه ارائه کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، موعظه در معنای وسیع این کلمه را محور اساسی خطبه‌های نماز دانستند و افزودند: موعظه فقط مختص مسائل معنوی و اخلاقی نیست؛ بلکه زمینه‌های سیاسی و اجتماعی را هم شامل می‌شود.
ایشان آگاه کردن مردم از «قضایای داخلی و جهانی، توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن و نیازها و واقعیات جامعه» را جزو الزامات محتوایی خطبه‌ها برشمردند و در بیان مصادیقی از موعظه‌های اجتماعی گفتند: ضرورت افزایش جمعیت و تقویت نیروی انسانی کشور، تبیین مسئله ازدواج در سن مناسب و تشریح ضرورت پرهیز از اسرافِ حقیقتاً زیان‌آور در موارد متعدد از جمله زمینه‌هایی است که نیاز به موعظه اجتماعی دارد.
رهبر معظم انقلاب مواعظ اخلاقی را هم بسیاری ضروری و موجب لطافت روحی برشمردند و در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان گفتند: هدف خطبه‌ها و موعظه‌های سیاسی، اجتماعی و اخلاقی، غنی‌سازی فکری مخاطبان است تا ذهن آنها درباره مسائل و راه‌حل‌های زندگی فردی و اجتماعی تقویت شود.
رهبر معظم انقلاب در ادامه‌ بیان الزامات خطبه‌های نمازجمعه، مسئله «نیازسنجی و مخاطب‌شناسی» را موردتأکید قرار دادند و گفتند: مخاطبان نمازجمعه طیفی از زن و مرد و پیر و جوان با سطح سواد و آگاهی مختلف هستند و هنر امام‌جمعه بیان مطالبی است که هرکدام از مخاطبان، بتوانند از آن بهره خود را داشته باشند.
ایشان با اشاره به قرار داشتن ذهن جوانانِ امروز در معرض انبوه ورودی‌ها و سخنان متفاوت، شناخت مسائل ذهنی آنان را لازمه پاسخ‌گویی درست به نیازها دانستند و افزودند: برای نیازسنجی و شناخت صحیح ذهن مخاطب، معاشرت با مردم و مردمی بودن امام‌جمعه ضروری است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مطالعه و انس با قرآن و حدیث و کتاب‌های معارفی را ضرورتی مهم برای غنابخشی به خطبه‌های نمازجمعه و پاسخ صحیح به نیازهای مخاطبان خواندند و گفتند: یک ضرورت دیگر برای ایفای مأموریت مهم امامت جمعه، دلسوزی و محبت ورزیدن به مردم است.
ایشان در تبیین ویژگی‌های بی‌نظیر مردم ایران به‌عنوان مردمی عمیقاًً دوست‌داشتنی، گفتند: مردم ما مردمی بسیار خوب و مؤمن هستند و حتی کسانی ‌که به برخی ظواهر ملتزم عملی نیستند، دلشان با خدا و معانی و مفاهیم معنوی است؛ ضمن اینکه ملتزم نبودن در عمل به نوعی در برخی رفتارهای همه ما وجود دارد.
رهبر معظم انقلاب، وفاداری و آمادگی برای حضور در میدان‌های گوناگون دفاع از ایران و نظام اسلامی در مقابل انواع تهاجم تبلیغاتی، عملی، سیاسی و اقتصادی بدخواهان را دیگر ویژگی ممتاز مردم خواندند و خاطرنشان کردند: مردم ما در هر موقعیتی که کشور و انقلاب نیاز به دفاع داشته است، با به خیابان آمدن، صبر، شعار و حمایت و حتی با رفتن به میدان جنگ، وفاداری خود را نشان داده‌اند و به همین علت امام بزرگوار قاطعانه می‌فرمود ایمان مردم ما بهتر از ایمان مردم صدر اسلام است.
ایشان افزودند: به معنی واقعی باید قدردان مردم مؤمن، علاقه‌مند، وفادار و هوشمند ایران باشیم و آنها را عمیقاً دوست بداریم؛ ضمن اینکه محبت به مردم همچون اکسیری است که باعث اثرگذاری حرف شما در دل مردم خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دعوت به تقوا در خطبه‌های نمازجمعه را محدود به مسائل فردی ندانستند و گفتند: در قرآن به تعاون و همکاری در کار خیر و تقوا سفارش شده است؛ بنابراین تقوا یک امر اجتماعی هم است.
ایشان با تأکید بر اینکه اسلام، دینی سیاسی است و همه مسلمانان باید در صحنه سیاست حضور داشته باشند، افزودند: البته میدان سیاست میدانی لغزنده است و برای جلوگیری از لغزش‌ها، مجهز شدن به «تقوای سیاسی، خویشتن‌داری و چشم باز» ضروری است که در این صورت جنگ روانی دشمن هم بی‌اثر می‌شود.
رهبر معظم انقلاب، ملامت و سرزنش‌گری در مقابل هر حرف یا کار خوب را از نمونه‌های جنگ روانی دشمن دانستند و گفتند: بنا به دستور قرآن، از سرزنش‌ها نباید ترسید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشویق آحاد مردم به حضور در میدان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را در خطبه‌های نمازجمعه ضروری خواندند و افزودند: تشویق مردم به کارهای خیر اجتماعی مانند مشارکت در ساخت مدرسه و بیمارستان و کمک به آزادی زندانیان نیازمند یا تشویق به حضور در میدان سیاسی مانند انتخابات، کاری لازم است.
ایشان حضور در انتخابات را هم وظیفه و هم حق مردم دانستند و گفتند: حضور مردم در انتخابات به معنای حقیقی کلمه لازم است. البته انتخابات صرفاً تکلیف نیست؛ بلکه حق مردم است که بتوانند قانونگذاران، مجریان قانون یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه جهاد تبیین در تشویق مردم به حضور در صحنه مؤثر است، صرف دعوت زبانی را کافی ندانستند و افزودند: عمل، روی خوش، زبان پاسخ‌گو و حضور در جمع‌های گوناگون مردم به‌خصوص جمع‌های جوانان ضروری است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان، با تأکید بر اینکه امروز دست خدا در مسئله بین‌المللی غزه قابل مشاهده و نمایان است، گفتند: مردم مظلوم و مقتدر غزه توانستند دنیا را تحت‌تأثیر مبارزات خود قرار دهند و امروز دنیا به این مردم و مبارزان و گروه مقاومت آنها به چشم قهرمان نگاه می‌کند.
ایشان برجسته شدن مظلومیت و در عین‌ حال پیروزی مردم غزه در چشم جهانیان را از آثار و برکات صبر و توکل آنان خواندند و افزودند: در مقابل، امروز کسی در دنیا قائل به پیروزی رژیم غاصب و خبیث صهیونیستی در جنگ نیست و در نظر آحاد مردم دنیا و سیاسیون، این رژیم، موجودی ظالم، بی‌رحم‌، گرگ خون‌خوار و شکست‌خورده و متلاشی است.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه مردم غزه با ایستادگی خود اسلام را در چشم انسان‌های جست‌وجوگر عالَم، ترویج و قرآن را محبوب کردند، از خداوند سربلندی روزافزون مبارزان جبهه مقاومت به‌خصوص مردم و مبارزان غزه را مسئلت کردند.
ایشان همچنین با تمجید و تحسین کار بزرگ ملت یمن و دولت انصارالله در پشتیبانی از مردم غزه، خاطرنشان کردند: یمنی‌ها به مجاری حیاتی رژیم صهیونیستی ضربه وارد کردند و از تهدید آمریکا نترسیدند؛ چراکه انسان خداترس از غیر خدا نمی‌ترسد و این کار آنها حقاً و انصافاً مصداق جهاد فی‌سبیل‌الله است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابراز امیدواری کردند: به اذن پروردگار این مجاهدت‌ها، مقاومت‌ها و فعالیت‌ها تا پیروزی ادامه پیدا کند و خداوند نصرت و یاری خود را شامل همه کسانی نماید که در راه مورد رضایت او حرکت می‌کنند.
پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به بیان گزارشی از بیست‌وششمین اجلاس ائمه سراسر کشور با حضور قریب به ۹۰۰ امام‌جمعه پرداخت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی