[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

واردات به نام رمضان و به کام برزیل، روزنامه شیراز نوین

قائم‌مقام وزیر کشاورزی از واردات 35 هزار تن گوشت منجمد برزیلی تا ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در یک هفته گذشته هر کیلو دام زنده ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و با توجه به ادامه واردات و افزایش زایش و پرواربندی دام، کاهش قیمت گوشت ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، علیرضا پیمان‌پاک با بیان اینکه طبق آمار مرکز آمار زایش و پرواربندی در این سه ماه اخیر نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است، گفت: این یعنی در فصل بهار و تابستان سال آینده ۲۵ درصد افزایش عرضه گوشت نسبت به سال گذشته داریم که این خودش بازار را تنظیم می‌کند و آثار مثبتی در کاهش قیمت دارد.
وی افزود: اواسط آذرماه تثبیت قیمت به واسطه وارداتی که انجام دادیم، انجام شد. این واردات جمعاً پنج درصد کل تولید دام کشور نمی‌شود؛ اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتواند کنترل و تنظیم‌گری کند. 
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طی یک ماه اخیر به دلیل اینکه این گوشت‌های وارداتی از کشورهای مختلفی می‌آید و تعطیلات ژانویه و تعطیلات کشتارگاه‌ها بود و همچنین به دلیل تعدد سفرهای تعطیلات ژانویه هم بحث لجستیک هوایی دچار مشکل بود و از طرفی در شش ماه دوم سال به دلیل سرما از برخی از کشورهای خاص نیمکره جنوبی می‌توانیم این دام را تأمین کنیم و از حوزه اوراسیا به دلیل سرمای هوا و مشکلات لجستیکی کمتر می‌توانیم دام وارد کنیم، کاهش واردات داشتیم. این کاهش واردات در کنار مسئله عدم عرضه کشتارگاه باعث یک جهش قیمتی شد. اما از یکی دو هفته قبل که این افزایش واردات صورت گرفت، قیمت تثبیت شده و در یک هفته گذشته نیز ۲۰ هزار تومان هر کیلو دام زنده کاهش قیمت داشته است.
وی در ادامه گفت: تقریباً ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان هم گوشت گرم کاهش داشته و این قیمت تا اسفند نزولی است. از نیمه دوم اسفند نیز عرضه داخلی افزایش بیشتری پیدا کند. 
وی در پاسخ به این سؤال که قیمت تعادلی گوشت قرمز چقدر است، گفت: قیمت تعادلی بر اساس اعلام معاونت امور دام، حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان برای شقه گوسفند است.
وی همچنین افزود: واردات گوشت گرم گوسفندی و گوساله را روزانه ۲۰۰ تن برنامه‌ریزی کردیم و بر اساس دستور معاون اول و تأمین ارز بانک مرکزی تلاش می‌کنیم این واردات به ۳۰۰ تن برسد. که این موضوع با تنوع مبادی صورت گرفته است و در حال حاضر از هفت تا هشت کشور دنیا شامل مغولستان، شرق اروپا، استرالیا، کنیا، ارمنستان، یک مقداری گرجستان و روسیه گوشت گرم وارد می‌شود. همچنین از این هفته برای اولین بار گوشت گرم را از آفریقای جنوبی هم وارد می‌کنیم و سبدمان را در واردات گوشت گرم افزایش می‌دهیم.
وی همچنین به واردات گوشت برزیلی اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم به یک ثبات در بازار برسیم، عرضه گوشت منجمد از جمله گوشت برزیلی را افزایش دادیم و با وجود اینکه تقریباً امسال این کالا را به تالار دوم بردیم، اما سعی کردیم روی قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان با عرضه زیاد این قیمت را کنترل کنیم. 
پیمان‌پاک افزود: عرضه گوشت منجمد گوساله با قیمت ذکر شده باعث می‌شود که مجموعه‌هایی که مصارف زیادی دارند، مانند پادگان‌ها، مجموعه‌های دانشگاهی، بیمارستانی، حتی بعضی رستوران‌ها و اصناف از بازار گوشت گرم خارج شوند. این خروج آنها از بازار گوشت گرم به کنترل مصرف خانوار کمک می‌کند. همچنین برنامه‌ داریم تا پایان سال ۳۰ هزار تن گوشت منجمد برزیلی وارد کشود شود. به گفته وی، در حال حاضر ۸۰۰۰ تن گوشت در سردخانه‌های پشتیبانی امور دام است که در حال توزیع است. همچنین ۱۵ هزار تن گوشت منجمد در گمرکات کشور است که برای ترخیص آزمایش می‌شوند و ۲۰ هزار تن هم در مسیر است. 
پیمان‌پاک تصریح کرد: تا ماه مبارک رمضان بیش از ۳۵ هزار تن گوشت منجمد برزیلی هم وارد بازار می‌شود که این کمکی برای کنترل بازار و ایجاد تعادل خواهد بود تا در شب عید و ماه مبارک رمضان با کمبود مواجه نشویم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی