[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

حضور «پویانمایی» در «فجر»، نقطه آغاز اتفاقات بزرگ است، روزنامه شیراز نوین

محمدعلی بصیری‌نیک کارگردان انیمیشن «ساعت جادویی» ضمن ابراز خرسندی از حضور انیمیشن‌ها در جشنواره فیلم فجر به ارایه توضیحاتی درباره این اثر پرداخت.
به گزارش ایرنا، محمدعلی بصیری‌نیک کارگردان انیمیشن سینمایی «ساعت جادویی» از آثار راه‌یافته به بخش پویانمایی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره این پروژه توضیح داد: این انیمیشن پیش‌تر با نام «سفر به تاریکی» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در بخش ویژه توانست جایزه گوهرشاد را دریافت کند. بعد از آنکه تصمیم به ارسال این اثر به جشنواره فجر گرفتیم، براساس آنالیزهایی که داشتیم، نام پروژه را تغییر دادیم و حالا با نام «ساعت جادویی»‌ در جشنواره اکران می‌شود.
وی درباره خط داستانی این اثر توضیح داد: روایت این فیلم درباره واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد است که این واقعه در لابه‌لای قصه اصلی اثر، گنجانده شده است. به‌ دنبال تحمیل تاریخ به یک داستان کودکانه نبودیم و صرفاً این قصد را داشتیم که شناختی نسبت به اتفاقات گذشته برای بچه‌ها ایجاد شود. معمولاً کلاس‌های تاریخ، کلاس‌هایی حوصله‌سربر برای بچه‌ها هستند و ما تلاش کردیم در مدیوم انیمیشن و با تصاویر جذاب، وقایع گذشته را برای بچه‌ها روایت کنیم.
این انیمیشن‌ساز درباره ساختار «ساعت جادویی» هم توضیح داد: این کار با تکنیک پویانمایی سه‌بعدی ساخته شده است و سه بخش موزیکال در روایت دارد که این بخش‌ها به ‌صورت دوبعدی اجرا شده‌اند. در کل اما روایت داستان در قالب سه‌بعدی طراحی شده است.
بصری‌نیک درباره بازخوردها نسبت به اکران این اثر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: بازخوردهایی که در آن جشنواره داشتیم، از جنس اغلب واکنش‌ها به آثار به نمایش درآمده در آن رویداد بود؛ به این معنا که اکثر مخاطبان جشنواره اصفهان، علاقه‌مند هستند در این رویداد کارهای متناسب با رده سنی کودکان را ببینند، اما اکثر کارهای پذیرفته‌شده، رده سنی بالاتری داشتند. انیمیشن «ساعت جادویی»‌ هم متناسب با سنین بالاتر از ۱۰ سال است و این گروه سنی به خوبی با کار ارتباط برقرار کردند، اما مخاطبان کم سن‌وسال‌تر خیر؛ آ‌ها بیشتر پس از تماشای اثر، دچار سؤال و ابهام شده بودند.
وی افزود: رویکرد ما این بود که در این پروژه سینمایی، طیف گسترده‌تری از مخاطبان را درگیر داستان کنیم تا مخاطبان نوجوان هم بتوانند برداشت درستی از فیلم داشته باشند؛ در عین حال فکر می‌کنم در بخش ارتباط با مخاطب کودک، چندان نتوانستیم بازخورد مناسبی را دریافت کنیم.
کارگردان «ساعت جادویی» درباره حامیان مالی تولید این انیمیشن سینمایی هم اظهار کرد: کار در حال حاضر به‌عنوان یک اثر مستقل تولید و به جشنواره ارائه شده است. این اثر، تهیه‌کننده شخصی دارد و طبیعی است که تهیه‌کننده خصوصی هم می‌تواند از مراکز دیگری برای تأمین مالی پروژه‌اش کمک بگیرد. شاید در فرآیند اکران عمومی، مباحث مالی دیگری به پروژه اضافه شود که هنوز هیچ‌چیز در این زمینه قطعی نیست.
بصیری‌نیک تأکید کرد: انیمیشن سینمایی «ساعت جادویی» به ‌طور کامل آماده نمایش است و به احتمال زیاد بعد از رونمایی در جشنواره، بخش مربوط به تبلیغات آن کلید می‌خورد و بعد وارد فرآیند اکران عمومی می‌شود. برنامه‌ ما این است که این کار در نوروز ۱۴۰۳ اکران شود، اما در این زمینه هم هنوز همه‌چیز قطعی نیست.
این کارگردان سینمای انیمیشن درباره حضور پررنگ آثار پویانمایی در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر هم گفت: قطعاً برای من به‌عنوان یک انیمیشن‌ساز این اتفاق، خوشحال‌کننده است؛ چراکه می‌تواند نقطه آغاز اتفاقات بزرگتری در آینده باشد. بچه‌های انیمیشن بابت تخصیص چنین بخش ویژه‌ای در جشنواره فجر، حق داشتند؛ چراکه حجم تولیدات انیمیشن سینمایی در ایران به اندازه‌ای کم است که هنوز نمی‌توانیم وارد یک جریان رقابتی جدی شویم. این‌گونه نیست که در هر سال ۱۰ انیمیشن سینمایی تولید بشود و همه آنها هم شانس اکران داشته باشند تا خود به خود شاهد شکل‌گیری یک جو رقابتی باشیم.
وی افزود: هرچند هنوز این جریان رقابتی شکل نگرفته است، اما اینکه جشنواره فیلم فجر چنین تمرکزی روی انیمیشن دارد و به آن اهمیت می‌دهد، نقطه آغاز یک اتفاق بزرگ است و به سرانجام آن خوش‌بین هستم. در این مرحله واقعاً برایم جایزه گرفتن اثر خودمان اهمیت ندارد؛ مهم دیده شدن زحمات بچه‌هایی است که در حال کار کردن در صنعت انیمیشن ایران هستند. این چرخ در حال حرکت است، متوقف هم نخواهد شد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
کارگردان «ساعت جادویی» درباره انتظار خود از حضور این انیمیشن در جشنواره فجر هم گفت: طبیعتاً اصلی‌ترین انتظار از حضور در یک فرآیند رقابتی، برخورد منصفانه و حرفه‌ای با آثار است. شکر خدا امسال کارهای انیمیشن وضعیت خوبی دارند و شاهد حضور چهار اثر در بخش رقابتی هستیم. تولید چهار انیمیشن سینمایی در طول یک سال، اتفاق خوبی برای سینمای ایران است؛ افزایش روز به روز تولیدات، کمک می‌کند تا آرام‌آرام همان حس رقابتی که به آن اشاره کردم، میان فعالان این حوزه شکل بگیرد و آن را در ایام جشنواره فجر تجربه کنند.
وی در پایان عنوان کرد: انتظار چندان زیادی از این رویداد نداریم؛ چرا که می‌دانیم جشنواره فجر، نمی‌تواند به ‌صورت مستقل، روی تولیدات انیمیشنی تمرکز داشته باشد و همین اندازه توجهی که به این حوزه دارد، ارزشمند است. 
کارگردان «ساعت جادویی» ادامه داد: از این به بعدش دیگر هر نتیجه به همراه داشته باشد و هر اتفاقی رخ دهد، خوب است. شخصاً اطلاع دقیقی درباره دیگر تولیدات انیمیشنی حاضر در جشنواره امسال ندارم و صرفاً به ‌واسطه اطلاع‌رسانی‌ها و نقل قول‌های منتشرشده در فضای رسانه‌ای درباره آنها اطلاعات پراکنده‌ای دارم؛ طبق همین اطلاعات فکر می‌کنم انیمیشن «ببعی» جزو کارهای قابل‌توجه در جشنواره امسال باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی