[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

اولین میمون رزوس شبیه‌سازی‌شده در چین ۳ سال زنده ماند، روزنامه شیراز نوین

یک میمون کلون‌شده(شبیه‌سازی‌شده) به نام رترو(Retro) در روز ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰ متولد شد که با زنده ماندن برای بیش از دو سال فراتر از انتظار عمل کرده و امیدها برای درمان‌های پزشکی را افزایش داد.
به گزارش ایسنا، اولین میمون رزوس کلون‌شده در چین با زنده ماندن بیش از دو سال از انتظارات فراتر رفته است؛ قابل ذکر است، این طولانی‌ترین دوره بقا برای هر ماکاک رزوس کلون‌شده تا به امروز است.
به‌نقل از آی‌ای، این دستاورد کاملاً در تضاد با تلاش‌های قبلی برای کلون کردن میمون‌های رزوس بود که در آنها یا هیچ تولد زنده‌ای رخ نمی‌داد و یا فرزندان در عرض چند ساعت از دنیا می‌رفتند. دانشمندان آکادمی علوم چین(CAS) اعلام کردند که رترو به حفظ سالم خود ادامه می‌دهد و هر روز که می‌گذرد به طور پیوسته قوی‌تر می‌شود. اهمیت این دستاورد در پتانسیل پیشرفت تحقیقات پزشکی نهفته است؛ میمون‌های رزوس(Macaca mulatta)  به دلیل شباهت‌های فیزیولوژیکی به انسان، به طور گسترده‌ای به‌عنوان مدل‌های حیوانی در مطالعات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محققان آکادمی علوم چین بر این باورند که شبیه‌سازی موفقیت‌آمیز رترو می‌تواند فرآیندهای آزمایش دارو را تسریع کند و سوژه‌هایی از نظر ژنتیکی یکسان را برای به دست آوردن نتایج دقیق‌تر و مطمئن‌تر آزمایش ارائه دهد.
در سال ۲۰۱۸، آکادمی علوم چین به شبیه‌سازی موفقیت‌آمیز گونه دیگری از میمون‌ها به نام میمون‌های سینومولگوس یا دم‌دراز دست یافتند و این کلون‌ها هنوز هم زنده هستند.
این میمون چگونه به وجود آمد؟
دانشمندان از انتقال هسته‌ای سلول سوماتیک یا پیکری(SCNT) برای تولید یک کلون میمون استفاده کردند؛ این فناوری امکان تولید موجودات ژنتیکی یکسان را فراهم می‌کند. این روش مستلزم برداشتن هسته یک سلول پیکری و انتقال آن به یک سلول تخمک(اووسیت) است که هسته آن برداشته یا غیرفعال شده است.
این روش همچنین برای کلون کردن گوسفند دالی در سال ۱۹۹۶ مورد استفاده قرار گرفت؛ طبق گزارش‌ها، بیش از ۲۰ حیوان مختلف با استفاده از این روش کلون شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به سگ، گربه، خوک و گاو اشاره کرد.
با این‌حال، کلون کردن میمون‌های رزوس یک کار چالش‌برانگیز برای این تیم تحقیقاتی بود که با چندین تلاش ناموفق قبل از دستیابی به موفقیت مواجه شده بودند. کلون‌های اولیه به دلیل رشد نابه‌جای غشای خارجی که مسئول تشکیل جفت در جنین‌های اولیه کلون شده است، موفق نبودند. جفت برای تأمین اکسیژن و تغذیه جنین در حال رشد ضروری است.
براساس گزارش سی‌ان‌ان، محققان یک اقدام اصلاحی به نام پیوند توده سلولی داخلی را برای غلبه بر این مشکل اجرا کردند. قرار دادن سلول‌های کلون‌شده در یک جنین غیرکلون‌شده به کلون اجازه رشد طبیعی داد.
به عبارت ساده‌تر، سلول‌هایی که به جفت تبدیل می‌شوند با سلول‌های جنین‌های سالم و غیرکلون‌شده جایگزین شدند.
این تیم به طور گسترده این روش را با ۱۱۳ جنین کلون‌شده آزمایش کرد. از این تعداد، ۱۱ مورد به هفت میزبان منتقل شدند و تنها یک زایمان زنده انجام شد. میمون کلون‌شده به دلیل این روش که ReTro  نامیده می‌شود، رترو نامیده شده است.
محققان می‌گویند که این روش پتانسیل افزایش قابل‌توجهی در میزان موفقیت‌آمیز بودن کلون‌سازی را دارد؛ علاوه بر این، نگرانی‌های اخلاقی در مورد استفاده از میمون‌ها در تحقیقات علمی وجود دارد که عمدتاً ریشه در نگرانی در مورد رفاه حیوانات دارد.
این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی