[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دلار سوار بر موج سیاست ، روزنامه شیراز نوین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت دلار به بهانه حوادث سیاسی را گذرا دانست و گفت: وضعیت ذخایر ارزی بانک مرکزی نه تنها کمتر نشده، بلکه در مقایسه با گذشته، بهتر نیز شده است.
به گزارش دریافتی از بانک مرکزی، بازار ارز کشور در یک سال اخیر در پی افزایش چشمگیر دسترسی به منابع ارزی جدید، بهبود صادرات نفت و اجرای سیاست تثبیت اقتصادی از ثبات خوبی برخوردار بوده است. البته در برخی مقاطع با بروز تحولات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای همچون طوفان ‌الاقصی، حادثه تروریستی کرمان و موارد مشابه، سوداگران تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و با داغ کردن قیمت‌های کاذب، از مردم نوسان‌گیری کنند.
تجربه‌های اخیر نشان داده است که با فروکش کردن التهابات اولیه ناشی از حوادث سیاسی و امنیتی، هیجانات در بازار هم فروکش می‌کند. در مورد اخیر یعنی تنش‌ها در مرز ایران و پاکستان نیز همین روند در حال طی شدن است و پس از موج خبرهای اولیه، حال با آرام شدن فضای سیاسی، جوسازی دلالان در بازار ارز هم فروکش کرده است. کارشناسان اقتصادی با تأکید بر ابعاد روانی این نوسانات قیمتی، معتقدند که با آرام شدن فضا، ثبات به قیمت‌ها بازمی‌گردد. در این زمینه عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به فضاسازی‌های انجام شده برای افزایش قیمت دلار در بازار به بهانه حوادث سیاسی اشاره کرد و افزود: این اقدامات جنبه روانی دارد و با توجه به اینکه ما مشکلی در حوزه تأمین ارز در کشور نداریم، هرگونه افزایش قیمتی مقطعی است. وی یادآور شد: وضعیت منابع ارزی کشور در ماه‌های گذشته شرایط مطلوبی داشته و ذخایر ارزی ما نه تنها کمتر نشده، بلکه افزایش نیز یافته است.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در ماه‌های گذشته هم مطالبات ارزی گذشته‌ که در کشورهای مختلف بلوکه شده بود را دریافت کردیم و پول حاصل از فروش نفت را نیز وصول می‌کنیم. از طرفی فروش نفت ایران بیشتر شده و این مسائل شرایط مطلوبی را برای منابع ارزی کشور ایجاد کرده است. نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: همان‌طور که در موارد قبلی همچون عملیات طوفان‌الاقصی و دیگر موارد با فضاسازی در چند روز یک تنش ارزی در کشور ایجاد و بعد توسط بانک مرکزی این تنش و تلاطم مهار شد، در ماجراهای اخیر نیز بازار ارز در مدت چند روز به نرخ‌های قبلی برمی‌گردد. وی افزود: در سایه وصول مطالبات ارزی کشورمان از کشورهای مختلف، در یک سال گذشته شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بوده‌ایم که این مسئله نشان‌دهنده مدیریت مناسب بانک مرکزی و ثبات اقتصادی کشور است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی