[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

اصالت‌های شیراز نهفته در بافت تاریخی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
سلسله‌نشست‌های «روایت امید» با موضوع تشریح پروژه‌های قابل‌افتتاح و کلنگ‌زنی دهه مبارک فجر در منطقه هشت شهرداری شیراز برگزار شد.
این نشست ظهر چهارشنبه 27 دی‌ماه با حضور شهردار منطقه 8 و رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شیراز با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 توسعه زیرساخت‌های گردشگری شیراز
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شیراز بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری شیراز تأکید کرد.
علیرضا اسکندری خواستار احیای هویت شهر شیراز برای شهروندان و گردشگران شد و بیان داشت: از دستاوردهای پروژه‌های گردشگری که در شهر ایجاد می‌شود، همه مردم شهر و منطقه متنفع می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه شیراز قابلیت دارد انواع مدل‌های گردشگری را داشته باشد، افزود: این مزیت کلان‌شهر شیراز کمتر در سایر نقاط دنیا دیده شده و شیراز در ابعاد گردشگری بی‌همتاست.
او با بیان اینکه همکاری مدیریت شهری و دستگاه‌های خدمات‌رسان نتایج ارزنده‌ای برای شیراز به‌دنبال دارد، اظهار داشت: سیاست‌گذاری‌های شورای اسلامی شهر شیراز مبتنی بر بارور شدن قابلیت‌های سومین حرم اهل بیت(ع) در حوزه گردشگری است.
 هویت شیراز در بافت تاریخی مشهود است
اسکندری با تأکید بر این موضوع که هویت شیراز در بافت تاریخی مشهود است، عنوان کرد: تمامی رشته‌اقداماتی که در منطقه هشت شهرداری شیراز انجام می‌شود، باید بر این مبنا باشد که مردم و گردشگران،‌ زیبایی‌های شیراز اصیل را در این منطقه تماشا کنند.
عضو ناظر شورای اسلامی شهر شیراز بر منطقه هشت شهرداری خاطرنشان کرد: شرایط و منابع محدود دستگاه‌های خدمات‌رسان باعث شده است تا مدیریت شهری بسیار فراتر از مسئولیت‌هایش در بافت تاریخی به نقش‌آفرینی بپردازد.
اسکندری افزود: با ابتکار فرمانداری شیراز،‌ شورای بافت متشکل از شهرداری،‌ شورای اسلامی شهر،‌ دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان و نمایندگان مجلس تشکیل شده و امیدواریم با تشکیل این شورا،‌ طلسم احیای هویت در منطقه تاریخی بشکند.
 رونق سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر شیراز
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز برای شهرداری تکلیف مشخص کرده است که مبلغ ۱۵هزار میلیارد تومان یعنی معادل بودجه سال ۱۴۰۱ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کند و برای اولین بار این اتفاق در شهر شیراز رخ ‌داده و امسال این تکلیف را به ۲۰هزار میلیارد تومان رسانیده است.
اسکندری گفت: این تکلیف در حوزه‌ سرمایه‌گذاری و گردشگری از قبیل پروژه‌های تله‌کابین، آکواریوم، باغ پرندگان، شهربازی و پارک آبی تعریف‌ شده که در سال گذشته پروژه آکواریوم و پارک آبی قراردادش منعقد شد و امسال دنبال این هستیم که پروژه‌های شهربازی و تله‌کابین را به امضای قرارداد 
برسانیم.
 گردشگری مزیت رقابتی شیراز است
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شیراز در ادامه افزود: موضوع گردشگری مزیت اصلی و رقابتی این منطقه از کلان‌شهر شیراز است و کمتر نقطه‌ای در جهان را شاهد هستیم که بتواند قطب مذهبی، گردشگری تاریخی، توریسم پزشکی، نشانه‌های تمدنی، گردشگری انقلاب، مواهب طبیعی و... را در خود یکجا داشته باشد.
اسکندری، آمادگی مدیریت شهری در راستای پذیرفتن پیشنهادهای سرمایه‌گذاران را اعلام و تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که شیراز و شهروندان این کلان‌شهر ارزشمند هستند و باید کاری ارزشمند برای شیراز و مردم شریف آن انجام شود.
نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری در بخش پایانی سخنانش بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری شیراز تأکید کرد.
 دهه فجر، فصل شکوفایی شیراز
در ادامه این نشست خبری، شهردار منطقه هشت شیراز گفت: میزان اعتبارات برای پروژه‌های قابل‌افتتاح و کلنگ‌زنی در دهه پرفروغ فجر ۱۶۵میلیارد تومان است.
علی مصلی‌نژاد با اعلام این خبر که تعداد 18 پروژه با اعتبار 909میلیارد ریال کلنگ‌زنی خواهد شد، بیان داشت: بافت تاریخی شیراز یک گنجینه باارزش است که امروز مدیریت شهری و در عرصه بین‌المللی و ملی می‌تواند به آن افتخار کند.
وی تمرکز پروژه‌ها را روی زیباسازی،‌ احیا،‌ بدنه‌سازی،‌ کف‌سازی،‌ نورپردازی، ایجاد فضای سبز و به طور کلی بهبود وضعیت عمرانی منطقه عنوان کرد و از افزایش سرعت عمل در این زمینه خبر داد.
شهردار منطقه هشت شیراز با یادآوری این مطلب که احیا و بازآفرینی این بافت ارزشمند با هدف افزایش انگیزه سکونت برای ساکنان آن و تبدیل آن به مقصد مهم گردشگری در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: این منطقه جزء مناطق برتر در حوزه‌های عمرانی به حساب می‌آید.
 بهسازی با نورپردازی و بدنه‌سازی
شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شهرداری شیراز اضافه کرد: زیباسازی، احیا، بدنه‌سازی و نورپردازی بدنه از جمله پروژه‌هایی است که انجام می‌شود و در حوزه زیرساختی هم فعالیت‌های خوبی انجام شده است.
کف‌سازی و بهسازی گذر چاپارخانه، بازار وکیل و محله لب آب، لوله‌گذاری و دفع آب‌های سطحی در منطقه،‌ ایجاد مجموعه مهربانو در محله بیات، احداث پارک کوچک در محدود دروازه کازرون،‌ مرمت و بهسازی مدرسه تاریخی خان و احیای شیراز قدیم در سطح محلات منطقه از جمله مواردی هستند که به گفته شهردار منطقه هشت در دهه فجر با اعتبار ۹۰۹میلیارد ریال افتتاح خواهند شد.
وی افزود: 18 پروژه با اعتبار 909میلیارد ریال و 16 پروژه هم به ارزش 738میلیارد ریال در دهه فجر سال جاری کلنگ‌زنی می‌شود.
 ورود مدیریت شهری به محلات بافت
شهردار منطقه هشت شیراز افزود: مدرسه خان به عنوان یک پروژه ارزشمند به حساب می‌آید که مرمت آن با اعتبار 70میلیارد تومان به اتمام رسیده است و طرح مرمت آن در دهه فجر افتتاح می‌شود.
همچنین بهسازی و کف‌سازی خیابان‌های زند،‌ روزبهان و برخی محلات نیز در دهه فجر با اعتبار ۷۳۸میلیارد ریال کلنگ‌زنی خواهند شد.
شهردار منطقه هشت از پروژه مجموعه زندیه به عنوان مهم‌ترین بخش کار شهرداری در این منطقه یاد کرد و گفت: از سال ۱۳۶۷ کار تملک در این منطقه آغاز شده است، اما تاکنون شاهد اتفاق خاصی در آن نبوده‌ایم.
 همکاری شهرداری با دستگاه‌های اجرایی
مصلی‌نژاد افزود: در تلاش هستیم تا طراحی میدان نقاره‌خانه را به تصویب اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان برسانیم و این موضوع به عنوان یک اصل مهم دنبال می‌شود و در شش‌ماهه نخست سال آینده شاهد آغاز عملیات عمرانی آن خواهیم بود. ‌به‌روزرسانی ثبت جهانی مجموعه زندیه نیز در دست اقدام است.
وی با اشاره به اینکه پروژه میدان توپخانه احیا می‌شود و میدان بزرگ شهری از میدان توپخانه تا ورودی بازار وکیل خواهیم داشت، افزود: سامان‌دهی سرویس بهداشتی مسجد وکیل را خواهیم داشت.
 فرش سرخ برای شهروندان بافت
علی مصلی‌نژاد افزود: چیزی که در رسالت شهرداری منطقه است، احیا و بازآفرینی بافت تاریخی است که در وهله اول باعث رفاه و آسایش بیشتر مردم ساکن در این منطقه شود و در وهله دوم نیز تبدیل شدن آن به یک منطقه ویژه گردشگری، ‌در دستور کار قرار گرفته است.
وی در پایان افزود: بافت تاریخی به عنوان یک گنجینه ارزشمند در شهر شیراز هم در حوزه مدیریت شهری و هم در عرصه بین‌المللی مطرح است که به عنوان یک سرمایه بزرگ می‌توانیم به آن افتخار کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی