[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

موشک‌باران تروریست‌ها بازدارنده خواهد بود، روزنامه شیراز نوین

حسن ‌هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه مرکز وابسته به موساد در اربیل و مقر وابسته به تروریست‌ها در ادلب و همین‌طور پاکستان، اظهار داشت: در ‌طول جنگ تحمیلی مردم کردستان عراق متحمل رنج‌های زیادی شدند و جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه‌ای بود که آغوش خود را به روی این مردم گشود و پذیرای مردم رنج‌دیده آن منطقه شد.
وی گفت: در «عملیات انفال» که در طول جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی آسیب جدی به مردم کردستان عراق وارد کرد، جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم شرایط جنگی و وضعیت ناپایدار اقتصادی، ده‌ها هزار نفر از مجروحان شیمیایی را معالجه کرد و از مردم آن منطقه استقبال کرد.
این کارشناس مسائل منطقه افزود: پس از سقوط رژیم بعث عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و شکل‌گیری یک خودمختاری مطلق در اقلیم شمال عراق، انتظار می‌رفت که رهبران آن منطقه به عمق استراتژیک ایران تبدیل شوند و هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی با ایران داشته باشند؛ اما متأسفانه حضور نیروهای آمریکایی و اسرائیلی و پس از آن حضور گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در دهوک، سلیمانیه و اربیل، نشان داد که رهبران اقلیم شمال عراق چندان به مسائل امنیتی توجه ندارند و «بیشتر به سمت آمریکا و اسرائیل متمایل شدند».
هانی‌زاده بیان کرد: در طول سال‌های گذشته بارها مقامات جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مقامات اقلیم شمال عراق مسئله وجود پایگاه‌های آمریکایی موساد و تجزیه‌طلبان در نزدیکی مرزهای مشترک ایران و اقلیم شمال آن کشور را گوشزد کردند. حتی «یک توافق‌نامه امنیتی هم میان ایران و عراق سال گذشته به امضا رسید» تا پایگاه‌های ضدانقلاب در نزدیکی مرزهای مشترک دو طرف برچیده شوند؛ اما ظاهراً مقامات اقلیم شمال عراق چندان توجهی به اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی مزبور ندارند.
وی بیان داشت: به همین دلیل ایران بارها به‌صورت کتبی و شفاهی هم به بغداد و هم به مقامات اربیل نسبت به ناامنی‌هایی که از سوی منطقه اقلیم شمال عراق متوجه ایران می‌شود، هشدارهایی داده بودند، اما به آن توجه نشد.
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: یکی از اقدامات آمریکا و موساد «وجود پایگاه‌های ارسال پارازیت به هواپیماهای مسافربری ایران» که به سمت مناطق غرب کشور در پرواز هستند، بود. آنها تلاش کردند با ارسال سیگنال‌هایی بر حرکت هواپیماهای مسافربری ما تأثیر بگذارند و این احتمال می‌رفت که این اقدام آنها باعث سقوط هواپیماهای مسافربری ایران شود. طبیعی است که این مسئله برای امنیت ملی کشور بسیار نگران‌کننده بود.
هانی‌زاده گفت: مقامات ایران بارها هشدار داده بودند، اما عملیات اخیری که در کرمان صورت گرفته و منجر به کشته شدن نزدیک به یکصد تن شد، طبیعی است که تهران را بر آن داشت تا پاسخ کوبنده‌ای را تدارک ببینند و پایگاه‌های آمریکا، موساد و گروه‌های تجزیه‌طلب را مورد هدف قرار دهند.
وی با بیان اینکه اقدام نظامی ایران هشداری جدی به آمریکا، اسرائیل، مسئولان اقلیم شمال عراق و همچنین ضدانقلاب به حساب می‌آید، افزود: اگر آنها بخواهند همچنان مزاحمت‌های امنیتی برای ایران ایجاد کنند، در نهایت ایران مجبور می‌شود به‌صورت زمینی به منطقه شمال عراق ورود پیدا کند که در این صورت «هم دولت مرکزی عراق و هم مسئولان اقلیم با چالشی جدی مواجه خواهند شد».
این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: اقدام اخیر ایران اقدامی بازدارنده بود و یک خواست ملی به حساب می‌آید؛ به این دلیل که پس از اقدام تروریستی کرمان توسط ضدانقلاب که برای مردم قابل‌تحمل نبود، می‌توان اقدام اخیر ایران را یک پاسخ کوبنده به ضدانقلاب و تروریست‌ها قلمداد کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی