[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آغاز چهاردهمین پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم از ۱ بهمن، روزنامه شیراز نوین

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه چهار بیماری غیرواگیر دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی، هرساله علت 28میلیون مرگ در دنیا می‌باشند و بزرگ‌ترین سهم را در بار بیماری‌ها به خود اختصاص می‌دهند، گفت: اصلاح الگوی غذایی در کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها بسیار بااهمیت است.
به گزارش روابط‌عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان‌زاده» با تأکید بر اهمیت مراقبت و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، افزود: طبق برآوردهای صورت‌گرفته، در حدود 35 درصد جمعیت بالای 18 سال مبتلا به فشارخون بالا و 14.5 درصد جمعیت بالای 25 سال مبتلا به دیابت می‌باشند. او در ادامه گفت: پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری دیابت و پرفشاری خون امروز به پایان می‌رسد و به‌دنبال آن چهاردهمین پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم آغاز شده و تا 15 بهمن با محوریت 2 موضوع افزایش مصرف گروه شیر و لبنیات و تأکید بر مصرف کم نمک و تصفیه‌شده یددار ادامه خواهد یافت. دکتر رضاییان‌زاده توضیح داد: آغاز پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم بلافاصله پس از اتمام پویش ملی سلامت، نشان‌دهنده اهمیت تغذیه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده است.
او با بیان اینکه ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر بسیاری به‌خصوص دیابت و پرفشاری خون ارتباط مستقیمی با الگوی تغذیه‌ای فرد دارد، تأکید کرد: کنترل مصرف نمک و نوع نمک بسیار مهم است؛ چراکه نمک یکی از مهم‌ترین عوامل ایجادکننده و کنترل‌کننده فشارخون و سایر بیماری‌هاست.
معاون بهداشت دانشگاه با بیان این موضوع که به دلیل اهمیت اسفاده کم و صحیح از نمک شعار هفته اول چهاردهمین پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم «انتخاب همه: نمک کم اما تصفیه‌شده یددار» تعیین شده است، عنوان کرد: نمک‌هایی همچون نمک دریا و نمک رنگی موجود در بازار فاقد استاندارد و تأییدیه وزارت بهداشت هستند و در بسیاری موارد حاوی سموم و فلزات سنگین می‌باشند که برای سلامتی افراد بسیار مضر است.
او در ادامه با بیان اینکه شعار هفته دوم چهاردهمین پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» است، افزود: ﺷﻴــﺮ یک ﻏﺬﺍی ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ پروتئین با کیفیت بالا، ﺍﻧﻮﺍﻉ مواد معدنی ﻭ تعدادی ﺍﺯ ﻭﻳﺘـﺎﻣﻴﻦ‌ﻫـﺎ ﻧﻘـﺶ مهمی ﺩﺭ ﺭﺷــﺪ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ. 
این مقام مسئول در دانشگاه تأکید کرد: ﺷﻴﺮ ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ‌های لبنی ﻣﻬﻢ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺗـأﻣﻴﻦ ﻛﻠﺴـﻴﻢ می‌باشند ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ به منظور ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨﻮان‌ها، ﺩﻧﺪﺍﻥ‌ها ﻭ پوﺳﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ می‌شود. 
او با بیان این موضوع که مصرف شیر و لبنیات به میزان قابل‌توجهی تحت‌تأثیر طیفی از عوامل مختلف از جمله فراهم بودن مواد غذایی، دسترسی به مواد غذایی و انتخاب‌های غذایی است، گفت: مطالعات انجام گرفته در کشور نشان می‌دهد عواملی مثل سن، تحصیلات و اهمیت به ورزش، داشتن احساس خوب از مصرف لبنیات و آگاهی از تأثیر لبنیات بر سلامتی، بر احتمال مصرف لبنیات تأثیرگذارند. او ادامه داد: سرانه مصرف شیر در سال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است و به حدود 164 گرم در روز رسیده که با پیشنهادهای «سبد غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی» مبنی بر مصرف روزانه 250 گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد. 
او ابراز امیدواری کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته به‌منظور اطلاع‌رسانی گسترده و انجام برنامه‌های آموزشی و ترویجی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه و دیگر ارگان‌های مرتبط، حساس‌سازی لازم در خصوص اهمیت الگوی تغذیه تا پایان این پویش ملی در جامعه انجام شود. این نشست صبح روز سی‌ام دی 1402، با حضور معاون بهداشت دانشگاه و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه، برگزار شد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی