[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۱۵
  • دوره جدید

سینمــای ورشکستـگان، روزنامه شیراز نوین

با کم‌فروش‌ترین آثار سینمای ایران در سال‌96 آشنا شوید
سینمــای ورشکستـگان

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

یادداشت: سینمای ایران به‌راستی داعیه‌دار نجیب‌ترین سینمای جهان است. خوشبختانه این عنوان فاخر سبب نمی‌شود تا داستان‌های پرده نقره‌ای در چارچوب‌های محدود و کسالت‌باری ارایه شوند و از آسیب‌شناسی چالش‌ها باز بمانند. در دهه معاصر شرایطی بر سینمای ایران حکمفرما شده است که فیلمسازان رغبت دوچندانی برای فعالیت در ژانر اجتماعی نشان می‌دهند و در پناه آن ناهنجاری‌های مدنی را به تصویر می‌کشند. قصه‌هایی که از محیط پیرامون بر‌می‌خیزند نیازی به دستاورد‌های تکنیکی پیچیده‌ای نداشته و در لوکیشن‌ها و میزانسن‌های کم‌خرج قابلیت اجرایی شدن را دارا هستند. از یاد نبریم که مولفه‌های اقتصادی نقش بسزایی در مانایی آثار هنری داشته و نمی‌توان آنها را در رده دوم اهمیت قرار داد. گروهی از هنرمندان رادیکال بر این باورند که درآمیزی مؤلفه‌های اقتصادی بـا مفاهیم هنری، از درجه زیبا‌شــناختی اثر خواهد کاست. اما تجربه نشــان داده است که هنر برای زنده ماندن، نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی اســت و نمی‌توان با برگزاری مراسم تجلیل و بزرگداشت کمک مؤثری به پیشبرد زندگی روزمره هنرمندان کرد. از این‌رو، مؤلفه اقتصاد هنر مورد توجه قرار می‌گیرد تا طی آن، سرآمدان فرهنگی به اندازه گوشه‌ای از قریحه خویش از عواید مالی بهره‌مند شوند. مسئله اقتصاد هنر در عالم سینما نیز نمود آشکاری دارد. در برهه معاصر تعدد آثار خوش‌ساخت سبب شده است مخاطبان از هر مرسوله سینمایی استقبال نکرده و در‌پی فیلم‌های خوش‌ساختی باشند که متضمن القای تعابیر نو و متفاوت اســت. در هنر هفتم ایرانی نگاه‌های متفاوتی به اقتصاد سینما می‌شود. گروهی از سرمایه گزاران و فیلمسازان فقط در‌پی گیشه‌های پر‌رونق هستند و از قربانی کردن فیلم ابایی ندارند. آنها در عمل نشان داده‌اند که احترامی ‌برای شعور تماشاگران قایل نبوده و به هر وسیله‌ای برای فروش بیشتر چنگ می‌اندازند. معمولاً رسم بر این است که تولید یک فیلم سینمایی بنا‌بر دشواری‌هایی که به دنبال دارد از سه‌ماه تا چند سال به طول می‌انجامد. اما جماعت گیشه پرست گاهی در مدت زمانی کمتر از دو هفته کار را به سر انجام رسانده و هزینه‌های تدارکاتی و ایام ذهاب عوامل را به حداقل می‌رسانند. در سوی مقابل معدود اثاری به چشم می‌آیند که به مضامین فرهنگی، ارزشی و تکنیک‌های داستان سرایی مصور وفادار مانده و سودای موفقیت را به وسیله ارایه آثار خوش‌ساخت در سر می‌پرورانند. تجربه دهه‌های اخیر نشان داده است که آثار خوب سینمای ایران معمولاً با شکست تجاری روبرو نمی‌شوند و آنها ضمن بهره‌برداری از گیشه‌های پر‌رونق توانسته‌اند نظر مساعد منتقدان را جلب کنند. اما در حقیقت هیچ‌یک از دو طیف یاد شده بدنه سینمای ایران نیستند. بدنه سینمای ایران را آثاری تشکیل می‌دهند که با امکانات و فیلمسازان متوسط راهی پرده نقره‌ای شده و در کار آنان بارقه‌هایی از تمایل به تکامل دیده می‌شود. با مروری بر تاریخ سینمای وطنی در می‌یابیم که خاستگاه بسیاری از کارگردانان بزرگ از طیف فیلمسازان میانی بوده است. افرادی که سودای تکامل در سر داشته و با نگاهی رو به جلو در پی ارایه اثار پر‌مایه‌تری بوده‌اند. با این حال اشتیاق و دانش فیلمساز همواره متضمن موفقیت فیلم نیست. برای دستیابی به گیشه‌های پر‌رونق و کسب ستاره‌های منتقدان باید اهالی سینما تسلط کافی بر علم مخاطب‌شناسی داشته باشند. با نگاهی بر سینمای ایران با آثاری روبرو هستیم که مخاطبان توانایی همذات پنداری با کاراکتر‌های فیلم را ندارند و با عبور دقایقی از فیلم از تماشای آن خسته و دلزده خواهند شد. معمولاً کاراکتر‌های قصه آن‌قدر در طیف‌های سیاه و سپید رونمایی شده‌اند که وجهه باورپذیری خود را از دست داده و مخاطبان توان باور‌پذیری آنها را ندارند. این در حالی است که آثار خوش‌ساخت در سینمای اجتماعی که وجه قالب داستان‌ها را تشکیل می‌دهد معمولاً فرمول خاصی برای موفقیت دارند. آنها برای شعور تماشگر احترام قایل بوده و داستان‌هایی برخاسته از محیط پیرامون را با تکنیک‌های قصه سرایی جلا می‌دهند. نام فیلمسازان جوانی که آثار آنها در زمره شکست‌های تجاری سال قرار گرفته مایه تأسف و نگرانی است و امید می‌رود که آنها در‌پی یک شکست تجاری از صحنه سینمای ایران محو نشوند و در آینده آثار موفقی را از آنها شاهد باشیم. 

سینمای ایران را به طور کلی می‌توان به ده فیلم بالای جدول و مابقی آثار سینمایی تقسیم کرد؛ به نحوی که حتی همان پنج فیلم ابتدایی به اندازه کل گیشه سینما در سال 96 فروش کلی داشته‌اند. فروشی که به عنوان مثال برای فیلم بیست میلیاردی آینه بغل همچنان ادامه دارد. با رسیدن به روزهای پایانی سال و آغاز اکران فیلم‌های نوروزی پرونده سینمای ایران در سال‌96 بسته خواهد شد و می‌توان آمارهایی از بهترین‌ها و بدترین‌های سینما در سالی که گذشت ارائه داد. در این میان انتهای جدول فروش را آثاری در بر گرفته‌اند که با وجود گذشت ماه‌ها فروشی اندک داشته و علناً سرمایه‌گذار را ورشکسته کرده‌اند. فیلم‌هایی که با مضامین مختلف تولید شده اما مخاطب ندارند. نکته جالب در جدول هشتاد و دو فیلمی‌ سینمای ایران این است که سی‌فیلم پایینی جدول فروش امسال جمعاً به اندازه یک هفته فروش فیلم کمدی آینه‌بغل ساخته منوچهر‌هادی را نداشته‌اند و همین عاملی شده تا بدانیم چرا تهیه‌کنندگان همگی به سراغ آثار کمدی رفته‌اند. حال باید دید این آثار و کارگردانان فیلم‌های کم فروش آیا هنوز هم می‌خواهند در سال آتی به تولید چنین آثاری بپردازند یا تغییر رویه پیشه خواهند کرد و ضمن احترام به سینمای ارزشی در گیشه‌ها هم موفقیت نسبی کسب می‌کنند. آثاری که در ادامه به انها می‌پردازیم، علاوه بر نقد منتقدین، گیشه را هم از دست داده‌اند و به نوعی تنها به آمار تولیدات سینما اضافه کرده اند. 
قلب سفید قاصدک‌ها 
نویسنده و کارگردان: افشین محمودی
فروش کلی:4800000 تومان
بازیگران: ماه چهره خلیلی، حبیب بختیاری، کاظم روزی‌طلب، آزاده شمس، علی نکته سنج، آرسام تهران چی، نفیسه قدرتی
درباره فیلم: آغاز جنگ همراه می‌شود با تولد دختر بچه‌ای که در هنگام فوت کردن کیک تولد، بمب بر سرش می‌بارد و پدر و مادرش را از دست می‌دهد. او قلندر‌وار سر می‌تراشد و هویت عوض می‌کند اما تحمل مسایل جنگ‌زدگی از او خانمی ‌می‌سازد کامل، بزرگ و ماندنی. 
اشک نرگس 
فروش کلی: 5800000 تومان
نویسنده: فتانه توفیقی
کارگردان: احمد عبداللهیان
بازیگران: نگین معتضدی، رضا ایرانمنش، شراره رخام، محمود مقامی، گیتی ساعتچی، رحمان مقدم
درباره فیلم: اشک نرگس با مضمون اجتماعی و دفاع مقدس داستان زندگی خبرنگاری را روایت می‌کند که بازمانده جنگ تحمیلی است. وی دچار چند گانگی در اجتماع و حتی هم دوره‌ای‌های خود شده و در این بین عاشق همکار خود می‌شود. 
ماه در جنگل
فروش کلی: 6200000 تومان
نویسنده و کارگردان: سیامک شایقی
بازیگران: لادن مستوفی، آزیتا حاجیان، فربد فرهنگ، کیوان زند، مهسا طهماسبی
درباره فیلم: «ماه در جنگل» داستان آقامحرم، جنگلبان کارکشته جنگل‌های (زیرآب) مازندران را روایت می‌کند که توسط قاچاقچیان چوب به شدت مضروب شده و در بیمارستان بستری است. یحیی پسر جوان آقامحرم، علیرغم آنکه تمایلی به ادامه راه پدر نداشته، آقامحرم را با خود به کلبه جنگلی می‌برد تا هم مراقبت از او را به عهده بگیرد و هم ناگزیر مراقبت از جنگل را. اما قاچاقچیان چوب اقدامات تخریبی‌شان را ادامه می‌دهند. 
رقص پا 
فروش کلی: 11700000 تومان
نویسنده و کارگردان: مزدک میرعابدینی
بازیگران: مزدک میرعابدینی، ندا صارمی‌منفرد، حمید رضا پگاه، افسر اسدی، نگار عابدی، نقی سیف جمالی، محمود نظرعلیان
درباره فیلم: محمدعلی وندی بازیگر، فیلمساز و معلم تأتر، ناامید از مهاجرت به زادگاهش تهران بازگشته تا همراه با همسرش میترا صدری، نقاش، زندگی تازه‌ای را شروع کنند اما جستجو برای پیدا کردن خانه‌ای مناسب و کنجی آرام غیرممکن به نظر می‌رسد. کودکی در راه است. 
آرمانشهر 
فروش کلی: 12800000 تومان
نویسنده و کارگردان: حسن ناظر
بازیگران: ملالی ذکریا، آندرو شاور، همایون ارشادی، حنا سپاریت، آرون بالی، باسکر پاتل
درباره فیلم: این فیلم داستان زنی به نام جانان (با بازی ملالی زکریا) است که همسرش هشت سال پیش در جنگ دچار قطع نخاع شده و فلج است. جانان می‌خواهد با لقاح مصنوعی باردار و صاحب فرزند شود. او برای این کار به اسکاتلند سفر می‌کند. اما سرنوشت جانان پس از اهدای منی از سوی ویلیام (یک مرد اسکاتلندی دانشجوی علوم پزشکی شاغل در کلینیک بارداری و علاقه‌مند به فلسفه و دین) تغییر می‌کند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی