[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

انقلاب عمرانی در سومین حرم اهل بیت(ع)، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
سلسله ‌نشست‌های «روایت امید» با موضوع تشریح پروژه‌های قابل ‌افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی  شهردرای شیراز در دهه مبارک فجر برگزار شد. این نشست صبح شنبه، هفتم بهمن‌ماه با حضور رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، معاون فنی  عمرانی شهرداری شیراز و جمعی دیگر از مدیران این حوزه و همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 نگاه ویژه دولت به زیرساخت‌های شیراز
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز بر توسعه زیرساخت‌های کلان‌شهر شیراز تأکید کرد و از دولت خواست نگاه ویژه‌تری در بحث تخصیص اعتبارات به سومین حرم اهل بیت(ع) داشته باشد. رضا محمدیان در سلسلسه نشست‌های روایت امید شهرداری شیراز گفت: شهر شیراز در جنوب کشور به‌عنوان پایتخت فرهنگ و ادب شناخته می‌شود و با دارا بودن ظرفیت‌های بی‌شمار در حوزه‌های دینی، علمی، چشم‌اندازهای طبیعی و غیره شایسته سرمایه‌گذاری و آبادانی بیشتری است. وی از دستگاه‌های اجرایی خواست در راستای ارتقای جایگاه کلان‌شهر شیراز تلاش بیشتری داشته باشند و اظهار داشت: شهرداری با بهره‌گیری از مصوبات شورای اسلامی شهر پروژه‌های خوبی  را در دستور کار قرار داده که دستاورد آن را در توسعه زیر‌ساخت‌های شهری شاهد هستیم.وی افزود: باید در کلان‌شهر شیراز به‌جای کارهای نمایشی به سمت پروژه‌های عمرانی و زیرساختی حرکت کرد تا اقدامات ماندگار باشد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه به تشریح چند پروژه مهم پرداخت و گفت: بزرگراه شهید سلیمانی است بعد از چند سال وقفه در شورای اسلامی ششم بر ریل اجرایی قرار گرفت. محمدیان در بخش دیگری از سخنانش به استقرار تمامی معاونت‌ها در ساختمان مرکزی شهرداری اشاره کرد و گفت: با اتمام ساختمان شهرداری با ۹۰ هزار متر زیربنا  و استقرار تمام معاونت‌ها ضمن صرفه‌جویی در زمان و هزینه شاهد مدیریت شهری منسجمی هستیم.
 رضایتمندی مردم در اولویت است
احداث پارک در مناطق یازده‌گانه با هدف توسعه فضای شهری،کلنگ‌زنی سالن ورزش‌های زورخانه‌ای، فرهنگسرای تعزیه و پیشرفت خطوط مترو از جمله پروژه‌هایی بود که رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر به آنها اشاره کرد. محمدیان در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد نسبت به این موضوع که  برخی از مدیران اجرایی تنها به دنبال کار رومزه هستند، بیان کرد: شهروندان از این روند رضایت ندارند و فعالیت این‌گونه مدیران منحصر به امور سطحی است. البته این موضوع تنها مربوط به شهرداری نیست و در سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز مشاهد می‌شود.  رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک در ادامه از آغاز عملیات اجرای سد تنگ سرخ خبر داد و گفت: این پروژوه کد ملی و مصوبات وزارتخانه دارد و در سازمان محیط زیست و کمیته رفع اختلاف، تعیین تکلیف شده است. محمدیان همچنین از متنفی شدن پروژه زیرگذر حضرتی در شورای اسلامی شهر و شورای ترافیک استان خبر داد و گفت: مسیرهای دسترسی به حرم مطهر(ع) با استفاده از اتوبوس‌های برقی دنبال می‌گردد.
 برنامه‌ریزی برای جهش عمرانی
در ادامه این نشست خبری معاون فنی عمرانی شهرداری شیراز ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه‌ها گفت: سال ۱۴۰۲ با برنامه‌ریزی مسنجمی در حوزه عمرانی آغاز شد که یکی از مهم‌ترین آنها ۳ برابر شدن بودجه پروژه‌های بزرگ‌مقیاس بود؛ از آن جمله می‌توان به اجرای ۴۴ کیلومتر عملیات بزرگراه‌سازی، اجرای ۳۸ پل، احداث ۴۸۰۰ متر تونل و زیرگذر و احداث ۵۰ ساختمان تأثیرگذار آتش‌نشانی، فرهنگسرا، سینما و آمفی‌تئاتر اشاره کرد. محمد امین از اجرای۱۶۰ کیلومتر خطوط انتقال آب‌های سطحی و لوله‌گذاری و احداث هزاران متر پارک و بوستان به‌عنوان دیگر فعالیت‌های این حوزه یاد کرد و افزود: امروز وزن پروژه‌های بزرگ‌مقیاس نسبت به کوچک‌مقیاس شهرداری این‌گونه است که ۷۴ درصد پروژه‌های ما که دهه فجر کلنگ‌زنی و افتتاح می‌شود مربوط به بزرگ‌مقیاس و مابقی کوچک و متوسط‌مقیاس است؛۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه دهه فجر افتتاح و ۳۰ هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود. وی در خصوص پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی در منطقه کوهسار مهدی(عج) گفت: ۷ کیلومتر از فاز نهایی این ابرپروژه در مراحل تکمیلی است که لاین جنوبی آن دهه فجر افتتاح و لاین شمالی آن مهرماه بهره‌برداری می‌شود.
 نقش‌آفرینی شهرداری در کمربندی شیراز
امین با اشاره به واگذاری  ۱۸ کیلومتر از کمربندی جنوبی شهر به شهرداری گفت: پیش از این قسمت جنوبی کمربندی به نام محور مرگ نامگذاری شده بود که امروز با واگذاری به شهرداری اقدامات خوبی در حال انجام است؛ در فاز اول با ۲۸۰ میلیارد تومان کار سامان‌دهی و ایمن‌سازی این بخش آغاز شده است. وی اظهار داشت: از ۴۳ کیلومتر کمربندی ۱۸ کیلومتر در اختیار شهرداری است و هنوز هم در بخش‌های مختلف کمربندی مشکلاتی وجود دارد که مربوط به دستگاه‌های متولی دیگر است. اما در این بخش تاکنون اقدامات خوبی انجام شده که از جمله می‌توان به اجرای آسفالت، ایمن‌سازی ورودی و خروجی شهرک‌های حاشیه‌ای، خط‌کشی و نصب تابلوهای راهنما اشاره کرد. وی از تکمیل لوپ‌های چند تقاطع از جمله تقاطع‌های شهید فرصتیان، احمدبن موسی(ع) و شهیدان یغمور خبر داد و گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در دهه فجر امسال کلنگ‌زنی می‌شود مربوط ۴ پروژه اطراف ساختمان جدید شهرداری است؛ از جمله ساختمان شماره ۲ شهرداری با ۲۵ هزار متر مربع وسعت، احداث زیرگذر ۷۵۰ متری روبه‌روی ساختمان شهرداری و تبدیل فضای روی آن به فضای شهری، اجرای ۵۰۰ تا۶۰۰ واحد پارکینگ زیرسطحی و سالن همایش‌ها و آمفی‌تئاتر یک هزار نفره شهرداری که تا ۵ ماه آینده افتتاح می‌شود. امین در خصوص پارک آبی هم گفت: این پروژه با ۶ هکتار وسعت  بزرگترین پارک آبی مسقف کشور است که هم‌اکنون خاک‌برداری آن تمام شده و ۲۳ نوع بازی جدید در آن پیش‌بینی شده و در خرداد ۴۰۳ افتتاح می‌شود.
 پروژه‌های عمرانی بر مدار سازندگی
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در ادامه گفت: مجتمع شهروند یکی دیگر از پروژه‌های ماست که سال دیگر تمام می‌شود و کلنگ‌زنی فاز خدماتی و ورزشی آن در ۱۵هزار متر مربع شامل سونا، بدنسازی، سالن مراسم و مجالس آغاز شده و امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد. 
وی از احداث پل انقلاب به طول ۲۵۰ متر بر روی رودخانه خشک و تبدیل آن به فضای شهری خبر داد و عنوان کرد: یکی دیگر از طرح‌های ما اجرای پل زندگی بر روی بلوار چمران و اتصال باغات شمال بلوار به جنوب به طول ۶۰۰ متر است و در کنار آن باغ‌موزه سرو را در کنار پیاده‌راه شجریان اجرا خواهیم کرد.
 افتتاح پروژه شهید استوار در دهه فجر
در ادامه این نشست خبری رئیس سازمان‌ عمران و بازآفرینی فضاهای شهری هم با اشاره به افتتاح بزرگراه شهید استوار هم‌زمان با دهه فجر گفت: برای اجرای بزرگراه استوار ۲۲ هکتار زمین کشاورزی تملک شده بود و این پروژه به طول  ۶ کیلومتر و عرض ۸۰ متر یک معجزه عمرانی است که در دهه فجر افتتاح می‌شود. علی‌حسین عباسی ادامه داد: تا پایان سال ۲۸۰ میلیارد تومان برای تملک املاک مورد مسیر این پروژه هزینه می‌شود. وی تصریح کرد: فاز نخست تقاطع جام جم و تکمیل تقاطع پروژه فرصتیان از جمله پروژه‌های در دست اجرای ماست و البته در سال جاری تکمیل و افتتاح کنارگذر سلمان و سینما جوان را نیز داشتیم. وی از کلنگ‌زنی دوربرگردان غیرهمسطح اردیبهشت، پایانه سعدی و دو تقاطع در محور بزرگراه شهید استوار هم به‌عنوان دیگر پروژه‌هایی یاد کرد که دهه فجر کلنگ آنها به زمین زده می‌شود.
 تحول عمرانی در بوستان‌های شیراز
در ادامه این نشست خبری، مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز گفت: سالن ورزشی پارک بعثت در دو طبقه احداث می‌شود که طبقه فوقانی با  300 متر مربع زیربنا و طبقه تحتانی با زیر بنای 550 متر مربع است. بابک همتی با بیان اینکه این سالن ورزشی چندمنظوره از یک طرف دسترسی به بوستان شهید مصلی‌نژاد دارد، افزود: هزار و 700 متر محوطه‌سازی و 1300متر مربع درخت‌کاری برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز پیشرفت فیزیکی این پروژه ورزشی را 97 درصد دانست و گفت: تلاش خواهیم کرد تا دهه فجر به اتمام شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همتی با اشاره به احداث بزرگراه 55 متری حافظ گفت: این بزرگراه از سمت حسین‌الهاشمی تا موزات بلوار آفرینش ادامه دارد و در نهایت به سه‌راهی قلات و آزادراه شیراز-اصفهان می‌رسد. 
وی با اشاره به بهره‌برداری آزادراه شیراز- اصفهان خاطر نشان کرد: با افتتاح این آزادراه حجم عظیمی از ترافیک به‌جای ورود و خروج از دروازه قرآن عملاً از محور شمال غرب وارد شیراز می‌شود. بلوار صنایع و میرزای شیرازی پاسخ‌گوی ترافیک ورود و خروج از سمت شمال غرب به شیراز نیست و در این راستا شهرداری شیراز احداث بزرگراه 55متری حافظ را درمحور شمال غرب به شرق و بلعکس را در دستور کار قرار داد.
 بزرگراه‌ها از راه می‌رسند
همتی با بیان اینکه احداث این بزرگراه در چند فاز تعریف شده است، اضافه کرد: فاز نخست آن در سال جاری و فاز ثانویه در سال آتی اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه فاز نخست در اردیبهشت امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ادامه داد: بخش دوم این بزرگراه به طول 3 کیلومتر به صورت شبانه‌روزی در حال اجراست و تمام تلاش ما این است تا پایان امسال به بهر‌برداری برسد.
مدیر کل عمرانی شهرداری شیراز بیان داشت: فاز دوم قریب به 8 و نیم کیلومتر در دهه فجر امسال کلنگ‌زنی می‌شود و فاز ثانویه که اتصال بین حسینی‌الهاشمی تا غربی‌ترین نقطه شهرک گلستان را دارد در قسمت اول و عبور به سمت غرب آزادراه شیراز- اصفهان پیش خواهد رفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی