[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

هنر نیازمند ردیف بودجه است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
 رئیس انجمن هنرهای سنتی استان فارس در گفت‌وگوی اختصاصی با شیرازنوین گفت: هنرمندان نیازمند حمایت جدی و نیز برنامه‌ریزی دولت برای حراست از صنایع دستی کشور می‌باشند.
ملیحه طهماسبی می‌گوید: هنرمندان عرصه صنایع دستی افرادی بسیار صبور هستند که با تمام توان برای پاسداشت هنرهای دیرینه ایرانی- اسلامی تلاش می‌کنند. سازمان‌ها و نهادهای مختلفی می‌توانند برای اعتلای آثار ارزشمند هنری و فرهنگی یاری‌رسان باشند، اما هر زمان سخن از حمایت‌های مادی و معنوی به میان می‌آید، توجه‌ها بیشتر به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور معطوف می‌شود. خواسته هنرمندان این است که کل نهادهای دولتی پای کار بیایند؛ چراکه هنرمندان هر شهر، اول شهروند آن شهر هستند و بعد خلاق هنری.
وی افزود: برای ساخت هر قطعه یا اثر هنری در وهله‌ اول، بودجه مورد نیاز است تا مواد اولیه تهیه شود و سپس اینکه محصول هنری مورد نظر به خریداران عرضه گردد. پای کار بودن تنها یک سازمان و عدم پشتیبانی سایر نهادهایی که وجود و حمایت‌ آنها برای هنرمندان دلگرمی است، اثر سوئی بر هنرمندان گذاشته است. مسئله دوم اینکه همه‌گیری کووید-19 موجب کم‌کاری و یا خانه‌نشینی بسیاری از هنرمندان عرصه صنایع دستی گردید؛ به نحوی‌که با اعمال محدودیت‌های سفر، صنعت گردشگری با افت شدید مواجه شد و به تبع آن، بسیاری از اماکن عرضه هنر‌های دستی نیز تعطیل شدند.
وی اگفت: هرچند بی‌رونقی و کم‌رونقی بازار صنایع دستی، هنرمندان زن و مرد را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، اما در این میان، زنان هنرمند به میزان بیشتری متضرر شده‌اند؛ چراکه خریداران صنایع دستی، بانوان هنرمند را در درجه‌ دوم اهمیت قرار می‌دهند و آنها را خیلی جدی نمی‌گیرند. خریداران ترجیح می‌دهند در خرید سوغاتی یا وسایل تزیینی منزل و دفاتر کار به هنرمندان مرد مراجعه کنند؛ با این تفکر که مردان نان‌آور خانواده هستند و باید از پس هزینه‌های خانوار برآیند. غافل از اینکه بسیاری از بانوان هنرمند، بدسرپرست یا بدون سرپرست هستند و تنها راه ارتزاقشان فروش محصولات صنایع دستی است!
طهماسبی بیان کرد: به منظور حمایت از کل اقشار هنرمند، برنامه‌هایی را به صورت خلاصه تدوین نموده و قصد اجرا داریم که آموزش درست و پژوهش منطقی در صدر این اهداف است. تشکیل کارگروه‌هایی برای شناسایی کلیه‌ هنرمندان و توانمند‌سازی آنها از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، رایزنی برای فروش آثار در داخل کشور با شرکت دادن هنرمندان در نمایشگاه‌های رایگان، تلاش برای افزایش صادرات صنایع دستی، اعطای وام با سود چهار درصدی از طریق برنامه شانزدهم توسعه، تدوام بخشیدن به ارائه خدمات بیمه پایه به هنرمندان در سطح استان و رفع مشکلات مربوط به بهره‌گیری آنان از بیمه‌ تکمیلی از جمله برنامه‌های حمایتی است. سرانجام مهم‌ترین هدف، آشنا کردن و اُنس دادن فرزندان این مرز و بوم با صنایع دستی است. در این راستا با همکاری ادارات کل آموزش‌وپرورش هر استان از طریق سازمان میراث فرهنگی به معرفی رسته‌های هنری در سطح دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها می‌پردازیم و آینده‌سازان کشور را به انتخاب رشته‌های دانشگاهی مرتبط با صنایع دستی ترغیب می‌نماییم؛ ما نباید منتظر مرگ تدریجی صنایع دستی باشیم!  رئیس انجمن هنرهای سنتی فارس در پایان اظهار کرد: هنرهای سنتی، سازنده هویت ملی ما هستند و نباید آنها را مختص یک سازمان بدانیم؛ همگان باید در حفظ و تقویت این آثار کوشا باشیم.     

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی