[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

صیانت از منابع ملی با رصدخانه آب، روزنامه شیراز نوین

فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخن‌گوی صنعت آب و مجتبی نوری، مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران با هدف آغاز پیاده‌سازی رصدخانه آب استان فارس، از شرکت آب منطقه‌ای فارس بازدید کردند. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، سیاوش بدری مدیرعامل شرکت، در این بازدید، خلاصه‌ای از وضعیت منابع آب استان ارائه داد و گفت: تعداد چاه‌های فارس براساس آماربرداری دور سوم حدود 95 هزار حلقه چاه بهره‌برداری، 3560 دهانه چشمه و 2400 رشته قنات است. سیاوش بدری در ادامه گزارشی از روند آغاز استقرار رصدخانه آب در شرکت آب منطقه‌ای فارس ارائه داد.
او افزود: در مجموعه شرکت آب منطقه‌ای فارس از دو سال قبل نیاز به لزوم مستقر شدن سامانه پایش منابع آب احساس شد و در این راستا کارگروهی از کارشناسان منتخب شرکت در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس روند راه‌اندازی به منظور شروع به کار سامانه پایش منابع آب را خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد با مساعدت مجموعه وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران هرچه زودتر شاهد بهره‌برداری از رصدخانه آب شرکت آب منطقه‌ای فارس باشیم.
در ادامه مجتبی نوری، مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: امروز بسیار خوشحال هستم و تبریک می‌گویم به جامعه صنعت آب کشور بابت آغاز عملیات اجرایی کاری بسیار مهم که به وسیله آن می‌توان مخاطرات آب و هوایی در استان‌های کشور به ویژه در استان پهناوری چون فارس با تنوع آب و هوایی را با بهره ‌بردن از رصدخانه آب هرچه بهتر مدیریت کنیم.
نوری، اهتمام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس بابت شروع عملیات راه اندازی رصد خانه آب را شایسته تقدیر دانست و گفت: رصدخانه آب فارس با نگاه سیستمی طراحی‌شده در دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور پیاده‌سازی می‌شود.
مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: پرداختن به مقوله هوش مصنوعی در موضوع رصدخانه، بهره بردن از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای افزایش اشتغال، رونق اقتصادی به ویژه در ساخت تجهیزات و بهره‌برداری و همچنین توجه به امنیت سایبری از موارد بسیار مهم راه‌اندازی رصدخانه است که بایستی رعایت شود.
وی افزود: هوش مصنوعی و آی تی آنقدر مهم هستند که 80 درصد میزگردهای تشکیل شده امسال در شهر داووس سوئیس در این حوزه بوده است؛ ما می‌خواهیم با استفاده از هوش مصنوعی خدمت‌رسانی هوشمند به مردمی که سزاوار بهترین‌ها هستند به نحو احسن انجام شده و در مسیر نوآوری و بهره‌وری حرکت کرده و بتوانیم متمایز عمل کنیم.
مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان گفت: در حال حاضر تفاوت کشورها در زمینه موفقیت در مقوله مباحث فناوری، سرعت دسترسی به آن می‌باشد؛ لذا مهم‌ترین هدف ایجاد رصدخانه آب سرعت دسترسی مردم و متخصصان به فناوری اطلاعات می‌باشد.
فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخن‌گوی صنعت آب نیز طی بیاناتی ضمن سپاس از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس که از روزهای آغازین شروع به کار در این شرکت توجه ویژه‌ای به موضوع پایش هوشمند منابع آب(رصدخانه آب) داشته است، افزود: از ابتدا این ذهنیت در مجموعه مدیران ارشد وزارت نیرو بود که فارس می‌تواند یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه باشد و دلیل حضور امروز در شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز فراهم کردن باب همکاری است. سخن‌گوی صنعت آب کشور گفت: توسعه رصدخانه آب در دستور کار جدی وزارت نیرو در دولت سیزدهم بوده و در این مسیر تجربیات پیشین صنعت مورد توجه بوده است.
قاسم‌زاده همچنین خواستار مشارکت دادن شرکت‌های دانش‌بنیان در این امر مهم شد و گفت: در استان فارس با هماهنگی مدیرعامل شرکت در فاز اول رصدخانه، تجهیز ایستگاه‌های آب و هواشناسی دفتر مطالعات پایه منابع آب به ادوات نوین الکترونیکی و برخط در دستور کار می‌باشد تا بتوانیم در اولین فرصت پارامترهای هواشناسی را به صورت آنلاین دریافت کنیم.
در ادامه سیاوش بهروز کوهنجانی، مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس گزارشی از وضعیت شبکه پایش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان ارائه داد. وی گفت: از 609 محدوده مطالعاتی کشور تعداد 134 محدوده‌های مطالعاتی در استان فارس می‌باشد که مطالعات منابع آب 102 محدوده مطالعاتی را شرکت آب منطقه‌ای فارس بر عهده دارد و بر همین اساس تعداد ایستگاه‌های شبکه پایش منابع آب در فارس بیشتر است. بهروز کوهنجانی گفت آب منطقه‌ای فارس متولی 20 درصد از محدوده‌های مطالعاتی کشور می‌باشد؛ لیکن 15 درصد از چاه‌های مشاهده‌ای کشور را داراست و 1680 چاه مشاهده‌ای در حال حاضر فعال و اندازه‌گیری می‌شوند ؛ 203 چاه مشاهده‌ای خشک هستند که تلاش ما در جهت احیای آنها می‌باشد.
لازم به ذکر است در ادامه مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخن‌گوی صنعت آب به همراه مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران به همراه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس و جمعی از مدیران از مکان در نظر گرفته شده به منظور استقرار رصدخانه آب بازدید کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی