[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۴
  • دوره جدید

پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار، روزنامه شیراز نوین

در دنیای امروز تغییر و پویایی سازمان‌ها از اصول اولیه‌ای است که مدیران با توجه به این اصل باید سامانه‌های موردنظر را طوری تعدیل و اصلاح کنند که با شرایط محیطی سازگار باشند. خودکارسازی فرآیندها و استفاده از روش‌شناسی استاندارد برای طراحی فرآیندها در سازمان‌های بزرگ، منجر به دستیابی اهداف راهبردی کسب و کار نظیر کاهش هزینه کل، کنترل ریسک و حفاظت از مالکیت‌های ذهنی می‌گردد (چنگ، 2005). سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار با هدف خودکارسازی گردش کار فرآیندهای سازمانی و امکان ایجاد پایش و مدیریت فرآیندها، ارائه شده است. اینگونه از سامانه‌ها سعی دارند تمام چرخه حیات فرآیندها را از زمان تعریف و مدل‌سازی تا زمان اجرا و بهینه‌سازی تحت ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات مدیریت کنند (جستن، نلیز و داونپورت، 2008، پنت و جوریک، 2008). ماهیت مخاطره‌انگیز مدیریت فرآیند کسب و کار یک بررسی دقیق از عوامل کلیدی موفقیت و شکست را ایجاب می‌کند (عبدالوند، البدوی و فردوسی، 2008). همان‌‌طور که از نام آن پیداست، هدف هر رویکرد عوامل کلیدی موفقیت، شناسایی مجموعه عواملی است که مدیر آنها را برای موفقیت خود در نظرگرفته است (داداش‌زاده، 1989). اینجانب صمد امیدی کارشناس مسئول آموزش نیروی انسانی (ضمن خدمت) اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز معتقدم عوامل کلیدی موفقیتی که برای مدیریت فرآیند کسب و کار شناسایی شده است، اغلب برای موارد خاص هستند. عوامل کلیدی موفقیت شرکت‌های عملیاتی یک کشور یا یک صنعت به ندرت توسط سایر کشورها مورد تأیید قرار می‌گیرند (لیو، هوآنگ و هنگ، 2006). سازمان‌های بالقوه، فناوری‌ها و فاکتورهای عملیاتی استراتژیکی زیادی دارند که می‌توانند نقش مهمی در موفقیت و شکست پروژه‌های مدیریت فرآیند کسب و کار داشته باشند. محدود کردن این مجموعه از عوامل که بسیار کلیدی هستند برای کاهش پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری و مدیریت، ضروری هستند. وجود این پیچیدگی‌‌ها موجب می‌شود سازمان‌ها به تمرکز بر عوامل کلیدی موفقیت، به خصوص برای پیاده‌سازی مدیریت فرآیند کسب و کار نیاز داشته باشند. از طریق یک درک بهتر از عوامل کالیدی موفقیت مدیریت فرآیند کسب و کار، یک سازمان به آسانی می‌تواند راه‌حل‌های مشابه را برای حذف یا جلوگیری از متداول‌ترین دلایل شکست پیاده‌سازی تعیین نماید (بایی و سرکیس، 2013). با بررسی تحقیقات پیشین مشاهده می‌شود در داخل و خارج از ایران تا حدودی پژوهش‌هایی در کسب و کار انجام گرفته است، اما قابل توجه است که در موارد اشاره شده کمتر به دسته‌بندی عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار پرداخته شده و مخصوصاً در داخل ایران صرفاً به اجرای مدیریت فرآیند کسب و کار اشاره داشته‌اند. دسته‌بندی جامع‌تر عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار به طور ویژه و همچنین به گونه‌ای خاص برای شرایط فرهنگی، اجتماعی و ساختاری سازمان‌های کشور است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی